×
×

تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر با کمک نانوکیت ایرانی

  • کد نوشته: 480491
  • ۲۲ آبان ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) از ایسنا، محدثه حاجی عبدالوهاب، مدیرعامل این شرکت فناور، گفت: در گذشته برای تعیین میزان آنتی‌بیوتیک در شیر، از آزمون‌های آزمایشگاه و تجهیزاتی نظیر HPLC استفاده می‌شد که فرآیندی زمان‌بر بین ۶ ساعت تا یک روز زمان بود، ولی با توجه به اینکه تعیین تکلیف محموله […]

    تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر با کمک نانوکیت ایرانی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) از ایسنا، محدثه حاجی عبدالوهاب، مدیرعامل این شرکت فناور، گفت: در گذشته برای تعیین میزان آنتی‌بیوتیک در شیر، از آزمون‌های آزمایشگاه و تجهیزاتی نظیر HPLC استفاده می‌شد که فرآیندی زمان‌بر بین ۶ ساعت تا یک روز زمان بود، ولی با توجه به اینکه تعیین تکلیف محموله شیر پشت در کارخانه باید انجام شود، این زمان تشخیص آنتی‌بیوتیک در شیر بسیار حیاتی است.

    وی با اشاره به ارائه و توسعه روش‌های تست‌های سریع شیر در اروپا، اظهار کرد: در ایران این کیت‌ها از کشورهایی نظیر دانمارک و بلژیک وارد می‌شوند که محدودیت‌ها و موانعی در مسیر واردات این کیت‌ها وجود دارد؛ از این رو برخی کارخانه‌ها به سراغ کیت‌های چینی رفته‌اند که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

    حاجی عبدالوهاب خاطر نشان کرد: بعد از اتمام تحصیل در هلند به کشور بازگشتم و در اولین گام به دنبال فعالیت استارت‌آپی بودم، از این رو به سراغ مشکلات موجود در صنعت رفتم. مقوله تست‌های سریع، به‌ویژه تست آنتی‌بیوتیک در شیر، حوزه‌ای بود که به نظرم برای سرمایه‌گذاری مناسب رسید. از این رو تحقیقات روی این حوزه را آغاز کردیم.

    مدیر عامل این شرکت اضافه کرد: در مراحل پایانی توسعه فناوری بودیم که متوجه شدیم به دلیل مشکلات واردات تست‌های تشخیص آنتی‌بیوتیک در شیر، تشدید پیدا کرده و تقاضای زیادی در بازار روی این محصول وجود دارد. از این رو فرآیند توسعه را تسریع کردیم و نمونه اولیه محصول تولید شد. در حال حاضر ۳۰۰۰ کیت آماده شده که قرار است به برخی از شرکت‌های تولید شیر ارائه دهیم تا تست‌های اولیه را روی آن انجام بدهند.

    به نقل از ستاد نانو، این دانش‌آموخته رشته بیوتکنولوژی دارویی از کشور هلند با بیان اینکه برای این محصول گواهی‌نانومقیاس دریافت شده است، افزود: این شرکت مراحل پایانی دانش‌بنیان شدن را سپری می‌کند و برای مجوز سازمان دامپزشکی نیز اقدام کرده‌ایم. هدف ما بعد از انجام تست‌های اولیه، تولید انبوه است. برای این کار خط تولید یکی از شرکت‌ها را اجاره‌ کرده‌ایم.

    مدیرعامل این شرکت ادامه داد: قصد داریم این فناوری را توسعه بیشتری دهیم و از حوزه شیر به سمت دام و دارو برویم. در حال حاضر تست‌های سریع در دنیا بسیار مورد توجه است. پس از کرونا، اقبال به این تست‌های فوری بیشتر شده و پزشکی شخصی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل قصد داریم تمرکز زیادی روی این فناوری داشته باشیم، فناوری که با استفاده از آن نیاز به مراجعه به آزمایشگاه به حداقل می‌رسد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *