×
×

تشریح جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارها/ چین بزرگترین خریدار میگو ایران

  • کد نوشته: 479760
  • ۵ مرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • وزیر کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارهای سال جاری را در سطح پنج میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی ایجاد شود‌. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی […]

    تشریح جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارها/ چین بزرگترین خریدار میگو ایران
  • وزیر کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارهای سال جاری را در سطح پنج میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی ایجاد شود‌.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش آغازین طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: وزرات کشاورزی، وزارت امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران است. امنیت غذایی از روزی که بشر پا روی کره خاکی گذاشت اهمیت ویژه دارد.

    وزیر کشاورزی با بیان اینکه جنگ اوکراین اهمیت گندم و غلات را به همه دولتها اثبات کرد، افزود: در  اولین جلسه هیات دولت نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شد و این مسئله انگیزه‌ای شد که کشاورزان حتی اراضی که ۴۰۰ کیلو گندم دارند را برداشت کنند. به عبارت دیگر افزایش نرخ گندم، کشاورزی ایران را به سمت کشاورزی اقتصادی برده است.

    ساداتی نژاد حجم خریداری شده گندم توسط بخش خصوصی را حدود ۱۷۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده خود را بیشتر جلوه خواهد داد و خرید گندم در سال زارعی آینده به رقم ۹ میلیون تن خواهد رسید.

    وی طرح جهش تولید در دیمزارهای سال جاری را در  سطح پنج میلیون هکتار  عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی ایجاد شود‌.

    وی خطاب به معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این میزان مبلغ در سال اول اجرا باز خواهد گشت.

    وزیر جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها را  اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی دانست و افزود: در حال حاضر تنها ۸ درصد تولیدات کشاورزی از دیمزارها است در حالیکه این رقم در دنیا به ۶۰ و ۷۰ درصد می رسد.

    ساداتی نژاد تصریح کرد: در ابتدا قرار بود ۲.۴ میلیون هکتار به این طرح اضافه شود اما علاوه بر آن تصمیم دیگری نیز گرفته شد که ۱.۲ میلیون هکتار هم به صورت داوطلبانه در کشور اجرا شود. بنابراین سطح کل اجرا به ۵میلیون هکتار خواهد رسید.

    به گفته وی اجرای این طرح حداقل غذای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد. همچنین میانگین تولید در سطح دیمزارهای کشور ۳۰۰تا ۵۰۰کیلوگرم در هکتار است که قصد داریم با استفاده از بذر های مناسب، تولید در سطح را افزایش دهیم.

    وزیر جهاد کشاورزی حوزه شیلات را دیگر حوزه مغفول مانده وزارت کشاورزی معرفی کرد و افزود: حوزه شیلات ظرفیت‌های زیادی دارد و ما از ظرفیت های ۵۸۰۰کیلومتر سواحل به خوبی استفاده نکرده ایم. همچنین باید به طرح جهش تولید در شیلات بپردازیم. تولید در این بخش به اندازه ای اهمیت دارد که حتی یک کیلو میگو نیز در کشور روی زمین نمی‌ماند و همه آنها صادر می شود.

    به گفته وی: چین بزرگترین خریدار میگو ایران است.

    وزیر کشاورزی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم جوجه‌ریزی در سال جاری، تصریح کرد: حدود ۱۳۵ میلیون قطعه در ماه رسیده است و قیمت های سرسام آوری که در بازارهای جهانی وجود دارد باعث رشد قیمت ما نیز شده است.باید تلاش کنیم تا به قیمت‌های جهانی فائق آییم.

    وی در پایان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با افول جنگ روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی کاهش خواهد یافت.

    وزیر کشاورزی با بیان اینکه کوچکترین اراضی در شمال کشور به کشت سویا و کشت قراردادی برنج تخصیص داده شد، افزود: در شمال کشور زمین خالی وجود ندارد.

    وی علت تغییر کاربری زمین های کشاورزی غیر اقتصادی بودن کشاورزی در ایران عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم ۴۵ درصد قیمت کود پایه را کاهش داده این در حالیست که نرخ کود در تمام دنیا افزایشی بوده است.

    ساداتی نژاد ادامه داد : ۴۰ درصد تولید جهان در غالب کشاورزی قراردادی است اما در ایران یک درصد کشاورزی قراردادی انجام می شود. اگر کشت قراردادی در دیمزارها را دنبال کنیم بدون تردید سال آینده به مرز خودکفایی در تولید گندم خواهیم رسید. و رسیدن به این مهم نیازمند تامین مالی این پروژه است.

    وی تصریح کرد: وزارت کشاورزی از ۱۵ شهریور تا اسفند ۴۰ همت پول می‌خواهیم که نهاده‌ها را در اختیار کشاورزان قرار بدهیم و این پول در ۱۵ مرداد یعنی فصل برداشت بر خواهد گشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *