×
×

تشریح دلیل ممنوعیت واردات برنج هندی/ فعلا امکان جایگزینی نداریم

  • کد نوشته: 481051
  • ۱۴ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، اخوان اکبری با اشاره به توقف واردات برنج خارجی از هند، گفت: بدون تردید مصوبه وزارت کشاورزی مبنی بر توقف برنج وارداتی بازار برنج را مشوش خواهد کرد. تجربه بازار نشان داده است که همواره پیش ازآغاز ماه رمضان، ماه محرم […]

    تشریح دلیل ممنوعیت واردات برنج هندی/ فعلا امکان جایگزینی نداریم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، اخوان اکبری با اشاره به توقف واردات برنج خارجی از هند، گفت: بدون تردید مصوبه وزارت کشاورزی مبنی بر توقف برنج وارداتی بازار برنج را مشوش خواهد کرد. تجربه بازار نشان داده است که همواره پیش ازآغاز ماه رمضان، ماه محرم و عید نوروز میزان مصرف در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه ۲ پیک مصرف به مصادف با پایان سال شده است، تصریح کرد: حدود ۲۵۰ هزار تن تا پایان سال باید وارد شود تا در پایان سال بازار احساس کمبود را حس نکند. کمبود برنج خارجی بر بازار برنج داخلی نیز تاثیر می‌گذارد و بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی خواهیم بود.

    رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این پرسش که وزارت کشاورزی با چه هدفی این مصوبه را در پایان سال اعمال کرد؟ گفت: به واردکنندگان اعلام شد به دلیل منفی شدن تراز تجاری با هندوستان باید واردات برنج از هند متوقف شود؛ مرجوع کردن کیوی و سیب ایران از سوی هند باعث منفی شدن تراز تجاری بین دو کشور شده است. اما برای بالانس تجاری معقول نیست که واردات یک کالای اساسی متوقف شود، حذف کیوی از سبد خانوارها فشار چندانی به سفره مردم وارد نمی‌کند اما حذف برنج از سفره مردم سخت است.

    اکبری قیمت برنج خارجی را یک سوم برنج داخلی دانست و افزود: شش دهک پایین جامعه مصرف کننده اصلی برنج خارجی هستند اینجا این پرسش مطرح است که آیا باید در آستانه ماه رمضان و عید نوروز برنج خارجی هم از سفره مصرف‌کنندگان حذف شود؟

    به گفته این فعال اقتصادی؛ سالیانه باید ۱.۵ میلیون تن برنج وارد شود که تا به امروز یک میلیون ۲۷۴ هزار تن برنج وارد شده است و حدود ۲۵۰ هزار تن باید تا پایان سال وارد کشور شود که اگر این حجم وارد نشود بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج داخلی و خارجی خواهیم بود.

    وی با اشاره به لغو ممنوعیت واردات برنج در سال جاری، افزود: این موضوع آرامش را در بازار برنج حاکم کرد و نوسان‌های قیمتی مانند سال گذشته تکرار نشد اما با این تصمیم تنش‌های قیمتی در اسفند با اوج خواهد رسید از یک هفته پیش در هر کیلو حدود ۵ هزار تومان قیمت برنج ایرانی افزایش نرخ را تجربه کرد.

    اکبری با تاکید بر نوسان‌های نرخ دلار و تاثیر آن در قیمت برنج داخلی و خارجی، تصریح کرد: تاثیرپذیری کالاها از نرخ ارز بالاست از این‌رو کشاورز ایرانی نیز ترجیح می‌دهد که کالای خود را نگه دارد چراکه به این اطمینان رسیده است که برنج وارد نخواهد شد در حال حاضر بر بازار برنج داخلی رکود تورمی حاکم شده است و این رکود به تولید داخلی ضربه وارد می‌کند چراکه کشاورز می‌بیند محصول‌اش خریدار نداشت از این‌رو بخشی از شالیزار برای ویلاسازی می‌فروشد و بخشی دیگر را به باغ می‌کند و در آن مرکبات می‌کارد.

    رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این پرسش آیا این امکان وجود دارد که برای تامین برنج داخلی به جای هندوستان نیاز خود را از بازار کشورهای دیگر مانند تایلند جبران کنیم؟ گفت: ۶۰ درصد نیاز بازار داخلی از هند تامین می‌شود و در کوتاه مدت نمی‌توانیم بازار را جایگزین کنیم چراکه به دلیل تحریم‌ها تجار با اعتبار خود کار می‌کنند و نمی‌توانند به‌زودی کشوری را جایگزین کنند و حداقل ۶ ماه زمان لازم است که کشور دیگر را جایگزین کنیم. همچنین ذائقه مردم با برنج هندی عجین شده است و هر کالایی که وارد کننده در بازار وارد کند مردم از آن استقبال نخواهد کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *