×
×

تغییرات قیمت گوشت قرمز و سفید در یک سال و نیم گذشته+نمودار

  • کد نوشته: 5598
  • ۲۴ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تغییرات ماهانه شاخص «گوشت و فرآوردهای آن» از فروردین ماه سال ۹۷ تا مرداد ماه امسال نشان از نوسان شدید این کالای مصرفی در بازار داشته است. منظور از این شاخص گوشت قرمز و سفید شامل ماهی‌ها و صدف داران و ماکیان و فرآورده‌های آنها است که در سبد […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تغییرات ماهانه شاخص «گوشت و فرآوردهای آن» از فروردین ماه سال ۹۷ تا مرداد ماه امسال نشان از نوسان شدید این کالای مصرفی در بازار داشته است.

    منظور از این شاخص گوشت قرمز و سفید شامل ماهی‌ها و صدف داران و ماکیان و فرآورده‌های آنها است که در سبد مصرفی روزانه خانوار تاثیر مستقیم دارد. برخی آمارها حکایت از کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در سبد مصرفی برخی اقشار کم درآمد جامعه دارد.

    بالاترین افزایش قیمت این شاخص در مرداد ماه سال ۹۷ و همگام با نوسانات شدید ارزی رقم خورده و تورم ماهانه ۱۳.۷ درصدی را نشان می دهد. قبل از آن نیز سیر صعودی ۲ تا ۳ درصدی را داشته است در ادامه طی شهریور و مهر با رشد قیمتی آن کمتر بوده و مجددا تا اسفند ماه به اوج تورم ماهانه رسیده و عدد ۱۳.۷ درصد ثبت شده است.

    در ماه‌های سال جاری نیز روند نزولی ماه‌های اخیر قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با سیر صعودی و افزایش قیمت همراه است.

    براین اساس طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۱.۸ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در مرداد ماه ١٣٩٨، اقلام سیب زمینی ٢١,٢ درصد، گوجه فرنگی ١٧.١ درصد و پیاز ١٢.٩ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌­اند. اقلام چای خارجی بسته‌ای ٢٩,٩ درصد، مرغ ماشینی ١۴.٩ درصد، پرتقال محصول داخل ١٠.٣ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته اند.

    طی روزهای گذشته قیمت مرغ که به بیش از ۱۵ هزار تومان در هر کیلو رسیده بود با افزایش عرضه در بازار به کیلویی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافته است. قیمت گوشت گوساله هم روی ۸۶ هزار تومان در کیلو تقریباً تثبیت شده و اتحادیه‌های تولیدکنندگان معتقدند انباشت دام به اندازه‌ای است که می‌تواند قیمت را به شدت پایین بیاورد. آنها تولید دام سنگین کشور را مناسب عنوان کرده و قول کاهش تا کیلویی ۶۵ هزار تومان را نیز داده‌اند.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری :دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *