×
×

تغییر سه باره نرخ شکر در سال جاری/ رکود واحدهای قنادی در آستانه اعیاد ملی و مذهبی

  • کد نوشته: 477990
  • ۱۸ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، قاسمعلی حسنی با اشاره به بالا رفتن نرخ شکر، گفت: در سال جاری قیمت شکر دولتی ۳ بار تغییر نرخ را تجربه کرده است. ۱۵ فروردین شکر در بنکداری کیلویی ۶ هزار و ۵۵۰ تومان بود و مصرف‌کننده نهایی آن را کیلویی […]

    تغییر سه باره نرخ شکر در سال جاری/ رکود واحدهای قنادی در آستانه اعیاد ملی و مذهبی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، قاسمعلی حسنی با اشاره به بالا رفتن نرخ شکر، گفت: در سال جاری قیمت شکر دولتی ۳ بار تغییر نرخ را تجربه کرده است. ۱۵ فروردین شکر در بنکداری کیلویی ۶ هزار و ۵۵۰ تومان بود و مصرف‌کننده نهایی آن را کیلویی ۸ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کرد. همچنین قیمت شکر در شهریور به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید.

    وی در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت شکر در بنکداری به کیلویی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده و در خرده‌فروشی نزدیک ۱۸ هزار تومان شده است.

    عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شکر تا این میزان نوسانات قیمتی را تجربه کرده است، گفت: افزایش نرخ شکر مصوبه سازمان حمایت است و این سازمان باید درباره چرایی این مسئله سخن بگوید آنها با این استدلال که می‌خواهند شکر به قیمت‌ جهانی نزدیک شود این افزایش نرخ را اعمال کرد. همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شکر  افزایش نرخ این محصول را تشدید کرده است.

    وی با بیان اینکه ۷۵ درصد شکر مصرف صنفی و صنعتی می‌شود، گفت: شکر در شکلات، بستنی، لبنیات، کیک و کلوچه استفاده می‌شود و ۲۵ درصد مصرف خانوار می‌شود.

    رکود بازار قنادان در پایان سال

    علی بهره‌مند رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌ فروشی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به افزایش نرخ شکر، گفت: در روزهای اخیر قیمت شکر روند صعودی به خود گرفته و در اسفند به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است و از آنجایی که سه ماده شکر، روغن و آرد جزو اصلی‌ترین مواد پخت شیرینی و کیک محسوب می‌شوند از این‌رو افزایش نرخ‌ این اقلام در قیمت و بازار ما نیز تاثیر مستقیم بر جای می‌گذارد.

    وی با بیان اینکه بازار آرام است، گفت: امیدوار بودیم همزمانی اعیاد مذهبی و ملی باعث رونق بازار شود اما متاسفانه چنین نشد. در سال‌های گذشته در اعیاد شعبانیه کاسبی قنادان رونق خاصی می‌گرفت اما در سال جاری مردم چندان رغبتی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و اما امیدواریم که یخ بازار در نوروز شکسته و بازار از رکود خارج شود.

    این فعال صنفی با اشاره به نرخ انواع شیرینی، بیان کرد: همچنان واحدهای صنفی قیمت مصوب تیر را اعمال می‌کنند و قیمت شیرینی تر در واحدهای درجه یک کیلویی ۷۸ هزار تومان، دانمارکی کیلویی ۶۵ هزار تومان، زبان و پاپیون ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی کیلویی ۴۹ هزار تومان است.

    وی در پاسخ به این پرسش که یک بسته کوچک شیرینی نخودچی ۱۰۰ هزار تومان شده است آیا این شیرینی‌ها مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند؟ گفت: شیرینی نخودچی مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شوند اما باید این نکته را در نظر داشت که قیمت مواد اولیه شیرینی روزانه در حال افزایش است.

    بهره‌مند ادامه داد: قیمت مواد اولیه شیرینی گران شده است و ما گران خریداری می‌کنیم. اعضای اتحادیه تمایلی به گران‌فروشی ندارد چراکه مشتریان خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر کار قنادی توجیه اقتصادی ندارد اعضای اتحادیه روغن را کیلویی ۸۰ هزار تومان خریداری می‌کنند اما دانمارکی را کیلویی ۶۰ هزار تومان بفروش می‌رسانیم.

    رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌ فروشی با اشاره به نبود مشکل در بحث تامین مواد اولیه، گفت: قیمت‌ها گران است اما در بحث تامین با مشکلی مواجه نیستیم و کالا به وفور در بازار موجود است، در واقع قدرت خرید کاهش پیدا کرده است.

    وی با بیان اینکه بازار شب عید آغاز شده است، گفت: ۲ روز مانده به آغاز سال جدید خرید شیرینی اوج می‌گیرد و امیدواریم که بازار از شرایط رکود خارج شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *