×
×

تلاش برای صادرات قارچ به روسیه

  • کد نوشته: 479891
  • ۸ شهریور ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی اظهار داشت: سرانه مصرف میوه در کشور به ازای هر فرد ۱۵۰ کیلو درسال است. اگر این عدد را در جمعیت ۸۵ میلیون نفری ضرب کنیم متوسط قیمت میوه را کیلویی ۱۵ هزارتومان در نظر بگیریم سالانه بخش باغداری بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان تولید ثروت می کند. به گزارش […]

    تلاش برای صادرات قارچ به روسیه
  • معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی اظهار داشت: سرانه مصرف میوه در کشور به ازای هر فرد ۱۵۰ کیلو درسال است. اگر این عدد را در جمعیت ۸۵ میلیون نفری ضرب کنیم متوسط قیمت میوه را کیلویی ۱۵ هزارتومان در نظر بگیریم سالانه بخش باغداری بیش از ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان تولید ثروت می کند.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، محمدمهدی برومندی در نشست خبری که  به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: ۳ میلیون هکتار باغ و ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور  وجود دارد، همچنین  ۲۵ میلیون و  ۷۰۰ هزارتن از انواع محصولات باغی  در کشور تولید می شود و ۲۰ درصد سطح زیر کشت در اختیار محصولات باغی است.

    وی ۵۰ درصد درآمد و ارزآوری بخش کشاورزی در بخش باغبانی دانست و افزود: ایران رتبه ۱ تا ۸ تولید ۳۱ قلم محصول باغی را در جهان دارد.

     برومندی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می‌شود، افزود: ۴ در تولید همه ارقام میوه به خودکفایی رسیدیم به جز ۴ قلم میوه گرمسیری را وارد می‌کنیم و برای واردات موز حدود ۴۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شد؛ سال گذشته ۷ هزار و ۲۰۰ تن آناناس، ۱۶.۵ هزار کیلو نارگیل، ۷۵ هزار تن انبه و ۶۰۰ هزار تن موز وارد کردیم. اما سیاست تولید این میوه‌ها به ویژه انبه پاکوتاه و موز را دنبال می‌کنیم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰ هزار تن موز در کشور تولید شد، افزود: پیش بینی می‌شود تولید موز از ۱۵۰ هزار کیلو بگذرد.

    معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی میزان سرمایه گذاری در حوزه باغبانی در دولت ۱۳ را حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: در هفته دولت از ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره برداری کردیم که این حجم از سرمایه گذاری برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد.

    وی اضافه کرد: سرانه مصرف میوه در کشور به ازای هر فرد ۱۵۰ کیلو درسال است. اگر این عدد را در جمعیت  85 میلیون نفری ضرب کنیم متوسط قیمت میوه را کیلویی ۱۵ هزارتومان در نظر بگیریم سالانه بخش باغداری  بیش از  200 هزارمیلیارد تومان تولید ثروت می کند.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که ذبیح الله اعظمی ساردویی در جلسه‌ای که هفته گذشته در سازمان حفظ نباتات برگزار شد اعلام کرد که گزارش سازمان غذا و دارو در زمینه باقی‌مانده سموم در میوه و تره‌بار نگران کننده است این در حالیست که شما در گزارش‌ خود سلامت محصولات را تایید کردید در این میان چه سازمان و نهادی کوتاهی و در گزارش‌های خلاف واقع بیان می کند؟ گفت: جایگاه مجلس و کمیسیون کشاورزی برای وزارتخانه ارزشمند است و نکاتی که بیان می‌کند قابل پیگیری است و ما به رای و نظر آنها احترام می‌گذاریم.

    برومندی تولید غذای سالم را مهم‌ترین وظیفه وزارت کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بخش باغبانی ۲.۸ میلیون تن صادرات محصولات به تمام دنیا داشتیم و بیش از  20 درصد محصولات باغی صادر می‌شود این صادرات محدود به کشورهای همسایه نیست و در تمام دنیا محصولات ایرانی صادر می‌شود و همه کشورها پیش از مصرف سلامت آنها را تایید می‌کنند؛ اروپا و روسیه برای مصرف محصولات استانداردهای بالایی دارند و همین ۲۰ درصد صادرات محصولات که حدود ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی دارد معدلی از تولید کشور است.

    معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: محصولات باغی صادر شده درهم است و آنها را تفکیک نکردیم بنابراین در همه این سالها محصولات عرضه می‌شود اگر این مساله‌ای داشتیم جهان مانع صادرات محصولات ما می‌شد. ایران بعد از سوریه و مراکش کمترین مصرف کود در جهان را دارد همچنین در مصرف سم متوسط مصرف سم در کشورهای اروپایی و ژاپن نسبت به ما بیشتر است.

    وی با بیان اینکه نوع سموم برای مبارزه با آفت‌ها مشخص شده است، افزود: دیگر کشورهای برای یک مشکل و آفت در دفعات مختلف از سموم  متفاوت استفاده می‌کنند و از هر سمی یک مرتبه استفاده می‌کنند از این‌رو در آزمایش‌ها و آنالیزها سموم باقی‌مانده را نشان نمی‌دهد اما به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم با رعایت استانداردها از سموم استفاده می‌شود.

    این مقام مسئول سلامت محصولات باغی را تایید کرد و افزود: ما جلسات مشترک با سازمان غذا و دارو داریم و بازار و میادین را رصد می‌کند و این جزو وظایف مهم است بنابراین نظارت دقیقی بر تولید غذای سالم در کشور وجود دارد و ما مراقب آن هستیم.

    برومندی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، که محدودیت‌ها در زیرساخت‌های کشور باعث شده است که نتوانیم قارچ تولیدی را صادر کنیم این در حالیست که روسیه خواهان این محصول است آیا اقدامی برای رفع موانع صادرات قارچ انجام دادید؟ گفت: تولید قارچ به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد. در استان کردستان واحد قارچی در مرز تاسیس شده است که این واحدها در حوزه معاونت باغبانی پیگیری می‌شود ما برای صادرات سبزی و صیفی نیازمند تامین و توسعه زیرساخت‌ها در کمترین فرصت هستیم چرا که این محصولات فسادپذیر هستند و در کمترین زمان ممکن از بین می‌روند.

    معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی ادامه داد: در دولت ۱۳ برای نخستین مرتبه کارگو اعتبار دریافت کرد و مجوز را برای صادرات محصولات  قارچ  دریافت کرد و این موضوع کمک می‌کند که محصول تولیدی را صادر کنند هم اکنون قارچ تولید شده در کردستان به عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. و تلاش داریم که به روسیه نیز صادرات قارچ را آغاز کنیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *