×
×

تهدید امنیت غذایی جهانی در پی افزایش قیمتها/ کشورهایی قدرتمند هستند که بتوانند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند

  • کد نوشته: 479494
  • ۱۵ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها گفت: به دلیل بحرانهایی که در جهان وجود دارد به صراحت میتوان گفت که امروزه کشورهایی قدرتمند هستند که بتوانند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره […]

    تهدید امنیت غذایی جهانی در پی افزایش قیمتها/ کشورهایی قدرتمند هستند که بتوانند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند
  • رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها گفت: به دلیل بحرانهایی که در جهان وجود دارد به صراحت میتوان گفت که امروزه کشورهایی قدرتمند هستند که بتوانند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها،‌ گفت: مجتمع غذایی گلها با سه نسل تجربه در عرضه محصولات غذایی در اشکال مختلف برای اولین بار توانست گواهی یک صد سال قدمت یونسکو را در ایران اخذ کند که این برای مجموعه بسیار ارزشمند و نوعی افتخار آفرینی است و دارنده بیشترین تنوع گواهی نامه‌های ملی و بین المللی و تنوع تعداد محصول در سبدهای مختلف غذایی است.

    وی در خصوص افزایش بیش ‌از حد قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر تولید محصولات گل‌ها نیز گفت: متأسفانه افزایش قیمت‌های مواد اولیه کالاهای اساسی که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم و موجب گله‌مندی مردم شده‌ است، نوعی رکود را در بازار مواد غذایی به وجود آورده است که به این مسئله میتوان تورم بیش از دو برابری کشور و‌ نوسانات نرخ ارزی که موجب می‌شود تولیدکننده‌ها نتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند را نیز اضافه نمود همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا نتوانیم یک برنامه‌ریزی دقیق و درست برای تولید و فروش داشته‌باشیم.

    کریمی تفرشی در خصوص وضعیت بازار محصولات مواد غذایی گلها نیز گفت: در حال حاضر رکود نسبی در بازار را شاهد هستیم بحران کرونا، جنگ اوکراین در کل دنیا امنیت سلامت مواد غذایی را با بحران جدی مواجه نموده است. بنابراین امروزه به راحتی نمی‌توانیم بگوییم که کشورهایی که تسهیلات نظامی و ادوار جنگی دارند قدرتمند هستند بلکه به صراحت میگوییم که کشورهایی که می‌توانند امنیت غذایی مردم خود را تامین کنند قدرتمند هستند.

    وی تاکید کرد: در کشور حدود ۵۰ میلیون مترمکعب زمین قابل کشت گندم و کشاورزی وجود دارد در حالی که فقط نیمی از این‌ها برای تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم استفاده می‌شود. این درحالی است که می‌توانیم برای کشورهای منطقه به‌عنوان یک هاب مواد غذایی و کشاورزی عمل کنیم. به ویژه برای کشورهای عربی که امکان کشاورزی محصولات برای آنها وجود ندارد و ۱۰۰درصد وابسته هستند، متأسفانه ما از این فرصت بسیار خوب استفاده نمی‌کنیم.

    رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها، ادامه داد: تمام فاکتورهای مختلف موجب می‌شود که یک کالایی قیمتش را افزایش دهد و به دست مصرف‌کننده برسد و موجب گله‌مندی مصرف‌کننده شود. البته در نظر داشته‌باشیم که این اتفاق فقط مختص ایران نیست و در تمام دنیا قیمت‌های مواد غذایی به‌یک‌باره افزایش داشته و امنیت جهانی مواد غذایی به خطر افتاده‌است. قیمت محصولات گلها با توجه در نظر گرفتن درآمد مشخص خانوارها و تورم افزایش قابل‌ مشاهده‌ای نداشته‌است.

    وی افزود: صنایع غذایی و کشاورزی گلها همواره از دهه‌های قبل صادرات خود را داشته‌است،‌ معتقدم که باید بر روی صادرات محصولات کشاورزی مانند زعفران و گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم از سرمایه‌گذاری بر روی نفت جدا شویم. چرا که صرفا تکیه بر صادرات نفتی می‌تواند یکی از عوامل بدبختی در درازمدت بوده و موجب عقب‌ماندگی کشور شود. زیرا اگر روزی نفت از بین رود تمام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها عملاً بیکار خواهند شد. امیدواریم که صنعت مواد غذایی و کشاورزی به عنوان یکی از عرصه‌های اشتغال‌زایی خوب شناخته شود تا سهم بسیار زیادی از جمعیت بیکار کشور به اشتغال روی آورند.

    رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها،‌ درخصوص صادرات نیز گفت: درحال حاضر به کشورهای قطر، عمان و حاشیه خلیج‌فارس صادرات داریم و از دبی به‌صورت ترانزیتی به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود همچنین قزاقستان، آذربایجان، عراق و افغانستان بازارهای سنتی و دیرینه ما هستند. معتقدم که هر کالایی که صادر می‌شود به‌عنوان یک سرباز سرخ و مولد می‌تواند در کشور و قفسه‌های دیگر کشورها حضور داشته باشد.

    کریمی تفرشی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای خود نیز گفت: برنامه‌های مجموعه گلها ۳ ،‌۵و ۱۰ ‌ساله درپیش روی خود داریم که به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف شده است. در این برنامه مردم به عنوان ثروت بلندمدت و مدیران خود را به‌عنوان ثروت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و چشم‌اندازهای نامحدود در نظر گرفتیم. بنابراین هرچقدر مدیران ما توانمندتر و تحصیل‌کرده‌تر باشند و تجربه بالاتری داشته باشند می‌توانند در این عرصه کمک کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *