×
×

تهدید امنیت غذایی جهان با حمله روس‌ها به اوکراین

  • کد نوشته: 477783
  • ۷ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از راشاتودی، یکی از بازارهایی که به‌شدت تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که با رشد خیره‌کننده‌ای روبه‌رو بوده است. به عبارت دیگر افزایش درگیری‌های مسلحانه با سلاح‌های سنگین روسیه و اوکراین سبب شده قیمت مواد غذایی […]

    تهدید امنیت غذایی جهان با حمله روس‌ها به اوکراین
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از راشاتودی، یکی از بازارهایی که به‌شدت تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که با رشد خیره‌کننده‌ای روبه‌رو بوده است.

    به عبارت دیگر افزایش درگیری‌های مسلحانه با سلاح‌های سنگین روسیه و اوکراین سبب شده قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی افزایشی باشد و کارشناسان معتقدند در آینده‌ای نزدیک قیمت مواد غذایی به بالاترین حد خود خواهد رسید.

    تشدید تنش‌ها بین دو غول بزرگ تأمین‌کننده مواد غذایی دنیا (روسیه و اوکراین) سبب خواهد شد واردکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتابگردان کشورهای دیگر را برای واردات محصولات مورد نیاز خود انتخاب کنند هر چند که باید هزینه بیشتری برای این امر پرداخت کنند.

    روسیه همراه با اوکراین ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم، ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص داده، از طرف دیگر آمارهای صادراتی محصولات غذایی این کشور نشان می‌دهد خاورمیانه و آفریقا مقصد ۷۰ درصد از صادرات گندم روسیه بوده است.

    کارشناسان معتقدند این تنش بین این دو کشور قیمت مواد غذایی را به بالاترین حد خود خواهد رساند به‌طوری که از همین حالا روزانه ۵۰ سنت قیمت گندم صادراتی آمریکا افزایش می‌یابد. از طرف دیگر قیمت گندم و سویا به بالاترین سطح در ۹ سال گذشته رسیده است.

    به عبارت دیگر معاملات آتی گندم و ذرت آمریکا با محدودیت‌های معاملاتی روزانه خود افزایش یافت، در حالی که دانه سویا به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۲ رسید و عمدتاً به دلیل نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی غلات بوده است، به همین دلیل باید در روزهای آینده شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت گندم و ۲۰ درصدی قیمت ذرت باشیم.

    بازرگانان کشورهای مختلف نگرانند که هرگونه ادامه حملات روسیه به مواضع اوکراین می‌تواند بر و تجارت محصولات تأثیر بگذارد و واردکنندگان را مجبور به جایگزینی منابع از مناطق دیگر شود.

    فین زیبل، اقتصاددان تجارت کشاورزی در استرالیا، به رویترز گفت: «اختلال در عرضه محصولات کشاورزی در منطقه دریای سیاه بر واردات جهانی تأثیر خواهد گذاشت. خریداران در خاورمیانه و آفریقا به دنبال منابع جایگزین وارداتی هستند.

    داده‌های حمل و نقل جهانی نیز نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از صادرات گندم روسیه در سال ۲۰۲۱ به خریداران در خاورمیانه و آفریقا اختصاص یافته است.

    یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: “کشتی‌ها به دلیل خطر جنگ از ورود به دریای سیاه اجتناب می‌کنند.”

    تحلیلگران هشدار دادند که کمبود منابع در منطقه دریای سیاه می‌تواند تقاضا برای آرد و گندم از ایالات متحده و کانادا افزایش دهد.

    قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است که دلیل آن تقاضای شدید برای گندم و محصولات لبنی بوده است.

    روز سه‌شنبه، شاخص معاملات آتی گندم شیکاگو بیش از ۲ درصد افزایش یافت و ذرت به بالاترین سطح هفت ماهه خود رسید و قیمت سویا نیز در حال افزایش است.

    هر سه این محصولات کشاورزی جزو نهاده‌های دامی هستند که از پایین‌ترین سطح قیمتی سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته اند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *