×
×

تهیه الگوی کشت محصولات در استان فارس، سازوکاری کارساز

  • کد نوشته: 476236
  • ۹ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • در نبود الگوی مناسب کاشت محصولات کشاورزی یک سال شاهد فراوانی محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی بودیم و همان سال قحطی گوجه و خیار می آمد و سال دیگر این چرخه بود و نبود محصولات دقیقا بر عکس می شد. در این شرایط، الگوی کشت چراغ راه و هدایتگر کشاورزان و بهره برداران کشاورزی است […]

    تهیه الگوی کشت محصولات در استان فارس، سازوکاری کارساز
  • در نبود الگوی مناسب کاشت محصولات کشاورزی یک سال شاهد فراوانی محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی بودیم و همان سال قحطی گوجه و خیار می آمد و سال دیگر این چرخه بود و نبود محصولات دقیقا بر عکس می شد. 
    در این شرایط، الگوی کشت چراغ راه و هدایتگر کشاورزان و بهره برداران کشاورزی است که می‌تواند متناسب با نیاز جامعه ، نقشه راه تولید محصولات کشاورزی ارائه دهد.
    از سویی برخی محصولات پُر آب بر مانند ذرت ، شلتوک و دیگر محصولات کشاورزی سالها آب های زیر زمینی استان فارس را به یغما برده است ، جان زمین را مکیده و دشت های این استان را با فرو نشست مواجه کرده است ، تهیه الگوی کشت و نظارت بر حسن انجام آن می تواند نوید بخش نجات سفره های آب دراستان فارس و جلوگیری از خشارت بیشتر فرونشست زمین باشد.
    با تهیه الگوی کشت میتوان امید داشت که هر کسی هر چقدر آب خواست نتواند برداشت کند ، کنتورهای حجمی آب سامان یابد ، دعوای بالا دست و پایین دست کشاورزان در حوالی سد درود زن فیصله یابد و کاشت محصولات بر اساس برنامه منسجم شکل گیرد و از بی‌سامانی خارج شود.
    بی برنامگی و از هم گسستگی کاشت محصولات در برخی ا زمناطق استان فارس به حدی زیاد است که هر کس هر چقدر خواست محصول می کارد ، هر چه اراده کند آب از زمین میکشد ، هر چه سود آور تر باشد از همان میکارد ، دلالان نیز دراین میان خوب جولان می دهند ، میوه را کال و نرسیده از باغدار و کشاورز می خریند ، محصول را خارج از فصل برداشت و جای جالیز را به آتش می کشند که زودتر از این قافله حرکت کنند و مبادا برای کاشت بعدی جا مانند.
    امید است ضرب الاجل استاندار فارس در جلسه شورای حفاظت منابع آب برای تهیه الگوی کشت مناطق بحرانی استان فارس آبی بر آتش زیاده خواهی افرادی باشد که در حوزه کشاورزی و کاست محصولات کشاورزی در استان فارس هیچ حریمی ندارند و به هیچ قانونی پایبند نیستند.
    امید است این ضرب الاجل راهبردی برای مدیریت پساب فاضلاب شهرها باشد که بسیار مهم است ، امید است این ضرب الاجل و راهبرد چراغ امید را در دل مردم استان فارس روشن کند و نوید بخش آن باشد که کاشت محصولات با پساب را برای همیشه به پایان رساند و اطمینان بخش و امید اوفرین تولید محصولات سالم باشد.

    استاندار فارس یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان این موضوع را بیان کرد که  جهادکشاورزی استان موظف است تا سه ماه آینده الگوی کشت پیشنهادی برای مناطق بحرانی یا در آستانه بحران استان را ارائه دهد.
    محمد هادی ایمانیه با بیان اینکه کمیته ای علمی شامل کارشناسان خبره و مجرب دستگاه های مرتبط باید به صورت روزانه و جدی طی چندین ماه موضوع آب استان را بررسی کنند، اظهارداشت: این کمیته باید دستورکار شورای حفاظت منابع آب را تهیه و جلسات شورا به صورت ماهانه برگزار شود.
    استاندار فارس با تاکید بر اینکه آئین نامه برخورد با چاه های غیرمجاز استان باید در مدت کوتاهی تدوین و ارائه شود، افزود: برای تامین کنتور هوشمند چاه های کشاورزی می توان از اعتبارات آبیاری هوشمندانه استفاده کرد و در این زمینه تحولات مثبتی را رقم زد.
    وی ادامه داد: وضعیت همه مجوزهای صنایع باید بررسی شود و در صورت عدم اقدامات لازم و قانونی، فرایند لازم برای لغو دسترسی آنان به منابع آب آغاز شود.
    استاندار فارس موضوع مدیریت پساب فاضلاب شهرها را بسیار مهم برشمرد و اظهارداشت: پایداری پساب فاضلاب شهرها بالاتر از آب پشت سدها است؛ زیرا با کمبود بارش ها روبرو هستیم و باید حداکثر بهره برداری از پساب فاضلاب شهرها صورت گیرد.
    ایمانیه تصریح کرد: باید زمینه لازم برای حضور سرمایه گذاران در حوزه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرهای بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر و در مرحله بعد شهر های بالاتر از ۵۰ هزار نفر فراهم شود تا بتوانیم از پساب این تصفیه خانه ها برای تامین آب بخشی از صنایع استفاده کنیم.
    استاندار فارس با اشاره به همراهی و هوشمندی مردم در برخورد بامسائل مهم جامعه گفت: اگر اقدامات لازم برای اقناع افکار عمومی توسط دستگاه های مسئول و رسانه ها صورت گیرد، شاهد همراهی گسترده مردم در زمینه مدیریت مصرف آب خواهیم بود.

    پیش از این، وزیر جهاد کشاورزی ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ در سفر به استان فارس اعلام کرد: این استان جایگاه خیلی خوبی در کشور دارد به نحوی که ۱۲ درصد امنیت غذایی کشور در اختیار این استان است و قطب باغبانی کشور به شمار می‌آید.  
    سیدرضا ساداتی نژاد به موضوع گلخانه ها نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به شناختی که از استان فارس وجود دارد به نظر می رسد به دلیل مشکلات کم آبی باید کار بیشتری صورت بگیرد.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز ۲۱ آبان ۱۴۰۰ با اشاره به راه اندازی قرارگاه امنیت غذایی گفت: تامین امنیت غذایی جزو وظایف و ماموریت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی است اما راه اندازی قرارگاه امنیت غذایی، نشان می دهد که اهمیت موضوع فراتر شرح تکلیف معمول است و نیاز به یک اقدامات خاصی دارد.
    احمد طمراسی افزود: برنامه ریزی و مدیریت اجرای الگوی کشت با هدف تنظیم بازار از جمله برنامه های این قرارگاه است.
    طمراسی اظهار کرد: شعار “با تصمیمات امروز باید آینده را ترسیم کرد” ذات بخش کشاورزی است و باید رمز قرارگاه امنیت غذایی باشد.
    وی به ضرورت ترسیم مدل اجرایی برای قرارگاه امنیت غذایی نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید  در استان فارس و استان های همجوار و قیمت محصول علاوه در بازارهای استان به صورت منطقه ای و کشوری در این قرارگاه باید به صورت مستمر پایش شود.
    طمراسی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک و میزان نیاز استان فارس از اطلاعات مورد نیاز قرارگاه امنیت غذایی به منظور مدیریت بحران است، بیان کرد: با هدف مدیریت هوشمند به جدول زمان بندی مصرف محصولات کشاورزی نیازمندیم تا شرایط معمول از زمان های پرمصرف قابل رصد باشد.

    مدیرکل تعاون روستایی استان فارس نیز آبان ۱۴۰۰ در نخستین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان فارس گفت: به منظور دستیابی به پایداری امنیت غذایی باید  قبل از تولید تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده برنامه ریزی داشته باشیم.
    هدایت اله رحیمی با بیان اینکه در این برنامه ریزی کارشناسان کشاورزی مدیریت تولید را برعهده دارند، تصریح کرد: اطلاعات و آمار باید با حساسیت و دقت به روز رسانی شود تا در آینده نگری نتایج لازم را به دست آوریم.
    جانشین فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان فارس با بیان اینکه در این قرارگاه باید چرخه تولید تا مصرف را تجزیه و تحلیل کنیم، اظهار کرد: در زمینه کنترل قیمت به کمک اتاق اصناف کشاورزی و سازمان صمت نیاز است.
    رحیمی با تاکید بر اینکه راه اندازی اتاق پایش، به منظور مدیریت اقتصادی تولیدات کشاورزی از دیگر برنامه های قرارگاه امنیت غذایی است، افزود: ایجاد دبیرخانه در این قرارگاه به منظور ارتباط مستمر با وزارتخانه جهاد کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *