×
×

توقف ۷۰ پروژه آبیاری قطره‌ای در ساوه به دلیل بروکراسی اداری

  • کد نوشته: 477097
  • ۲۶ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • علیرضا طهماسبی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اراضی آبی شهرستان ساوه ۶۶ هزار هکتار است که ۴۰ هزار هکتار آن مستعد آبیاری قطره‌ای است و تا به امروز برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار این طرح اجرا شده است. ایده آل این است سالانه برای ۲ هزار هکتار از این اراضی آبیاری قطره‌ای اجرا […]

    توقف ۷۰ پروژه آبیاری قطره‌ای در ساوه به دلیل بروکراسی اداری
  • علیرضا طهماسبی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اراضی آبی شهرستان ساوه ۶۶ هزار هکتار است که ۴۰ هزار هکتار آن مستعد آبیاری قطره‌ای است و تا به امروز برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار این طرح اجرا شده است. ایده آل این است سالانه برای ۲ هزار هکتار از این اراضی آبیاری قطره‌ای اجرا شود اما با توجه به اعتبارات اگر سالانه برای هزار هکتار هم اجرا شود مطلوب است.

    وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس و دولت سالانه ۸۵ درصد وام بلاعوض برای آبیاری قطره‌ای تخصیص داده می‌شود به همین منظور سال گذشته به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون تسهیلات بلاعوض تخصیص داده شد اما این میزان تسهیلات با توجه به تورم و گرانی حداکثر ۵۰ درصد تسهیلات تخصیص یافته را شامل می‌شود.

    رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ساوه تصریح کرد: تسهیلات سال آینده بر اساس میانگین هزینه‌های اجرایی سال‌های گذشته تخصیص داده می‌شود بنابراین ۸۵ درصد تسهیلاتی که برای آبیاری قطره‌ای داده می‌شود قیمت تجهیزات سال گذشته است و برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت تجهیزات جوابگو تأمین تجهیزات پروژه نیست.

    طهماسبی با اشاره به مشکلات پیش رو در اجرا طرح‌های نوین آبیاری گفت: مشکل عمده در اجرا پروژه بالا بودن هزینه‌های اجرایی است. ۸۵ درصد اعتبار دولتی می‌تواند حداکثر ۵۰ درصد مشکل کشاورز را برطرف کند و این مسئله سبب می‌شود تأمین آورده از سوی کشاورز برای ادامه طرح مقدور نباشد و پروژه در زمان مقرر اجرایی نشود.

    وی افزود: بروکراسی اداری و همکاری دستگاه‌های متولی مشکل عمده برای توسعه آبیاری قطره‌ای است چراکه طرح از سوی جهاد کشاورزی اجرا می‌شود اما برای تأمین برق و انشعاب آب نیاز به استعلامات از امور آب است.
    .
    مسئول اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی ساوه با تاکید بر اینکه حفظ، احیا و تعادل منابع آبی ضروری است اما نباید مانع از توسعه روش آبیاری تحت فشار شود، تصریح کرد: بروکراسی اداری سبب می‌شود اجرای طرح‌های آبیاری بعضاً ۴ سال به طول بینجامد و هم اکنون ۷۰ پروژه آبیاری به دلیل تأمین برق که استعلام آن باید از سوی امور آب تأیید شود، متوقف شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *