×
×

تولید الکل از پسماند صنایع غذایی و محصولات غذایی برای ارتقای سیستم ایمنی

  • کد نوشته: 8467
  • ۶ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش ایسنا دکتر قدیر رجب‌زاده با بیان اینکه همزمان با شیوع کرونا ویروس در کشور کلیه پتانسیل‌های موجود در این مرکز پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات لازم در قالب تیم‌های اجرایی و تحقیقاتی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شد، ادامه داد: با توجه به نیاز گسترده کشور به مواد ضدعفونی […]

    تولید الکل از پسماند صنایع غذایی و محصولات غذایی برای ارتقای سیستم ایمنی
  • به گزارش ایسنا دکتر قدیر رجب‌زاده با بیان اینکه همزمان با شیوع کرونا ویروس در کشور کلیه پتانسیل‌های موجود در این مرکز پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات لازم در قالب تیم‌های اجرایی و تحقیقاتی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شد، ادامه داد: با توجه به نیاز گسترده کشور به مواد ضدعفونی کننده بر پایه اتانول، این موسسه با همکاری بخش خصوصی، اقدام به راه اندازی خط تولید اتانول از منابع ارزان و جدید نظیر پسماند کارخانجات صنایع غذایی کرد.

    وی خاطر نشان کرد: با بهینه سازی خط تولید در این واحد، ظرفیت تولید به روزانه یک تن اتانول ۹۶ درصد به روش تخمیر ارتقاء یافت.

    رجب‌زاده، ساخت دستگاه تونل- پاک را از دیگر دستاوردهای این موسسه نام برد و افزود: این سامانه به صورت تمام اتوماتیک با تولید آئروسول (Aerosol) از آب شارژ شده در فضای پلاسمایی، اقدام به ضدعفونی و میکروب‌زدایی سطحی از پوشش لباس، کفی و رویه کفش به عنوان اصلی‌ترین عوامل انتقال ویروس می‌کند.

    رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه این سامانه دارای سیستم “تب‌سنجی هوشمند” و بدون دخالت اپراتور و نمایشگر داخل و بیرون کابین جهت اطلاع نگهبان برای ورود افراد به داخل اماکن عمومی و سازمانی است، اظهار کرد: این سامانه با استقرار در درب ورودی واحدهایی که با ارباب رجوع سروکار دارند، نظیر ارگان‌های نظامی، دولتی، بانک‌ها، مجلس، شورای شهر، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماکن عمومی می‌تواند با ضدعفونی سطوح و البسه در از بین بردن زنجیره انتقال تاثیرگذار باشد.

    وی با بیان اینکه این مرکز در سال ۱۳۹۷ با مشارکت بخش خصوصی، مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما را راه‌اندازی کرده است، گفت: فناوری پلاسما در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع غذایی و پزشکی کاربردهای گسترده‌ای دارد. یکی از فرآورده‌های این مرکز، تولید آب شارژ شده در فضای پلاسمایی است که حاوی مقادیر قابل توجهی هیدروژن پراکسید و پراستیک اسید است که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت، این دو ماده خاصیت کشندگی بسیار بالایی بر ویروس‌ها و از جمله ویروس کرونا دارند.

    رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: تاکنون عملیات ضدعفونی با آب پلاسمایی در بیمارستان‌های مختلف مشهد و تهران و همچنین میادین تره بار تهران و نیز بعضی از ساختمان‌های اداری به صورت رایگان انجام شده است.

    رجب زاده یادآور شد: این موسسه در راستای ماموریت ملی خود در زمینه ارتقاء سطح سلامت جامعه از طریق ارائه محصولات غذایی سالم و مغذی، پروژه‌های متقاضی‌محور متعددی را به انجام رساند که نتایج آن در صنایع غذایی مختلف عملیاتی شده است.

    وی ادامه داد: محصولات غذایی توسعه یافته در این موسسه، علاوه بر دارا بودن نقش اصلی به عنوان غذا، به دلیل غنی سازی با ویتامین D با استفاده از فناوری نانو، میکروارگانیسم‌های مفید، پپتیدها و سایر ریزمغذی‌ها دارای خواص فراسودمند است و در نهایت باعث ارتقاء سطح ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌هایی نظیر کووید-۱۹ می‌شود.

    بر اساس اعلام موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، رجب‌زاده تولید نان سین بیوتیک با مکمل‌های اینولین و باکتری‌های پروبیوتیک ریزپوشانی شده، تولید نبات فراسودمند حاوی سویه پروبیوتیک، شکلات کم‌کالری و کاهنده استرس حاوی سویه پروبیوتیک را از دیگر دستاوردهای محققان این موسسه عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن بستنی پروبیوتیک حاوی بتاگلوکان و اثر آن بر عملکرد سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان پستان، میکرو کپسول‌های حاوی کلسیم و ویتامین D جهت غنی‌سازی چای سیاه کیسه‌ای، شکلات غنی شده (فراسودمند) با کلسیم، و ویتامین‌های D و امگا ۳ و غنی‌سازی نان جو با ویتامین D درون پوشانی شده و بررسی تاثیر آن بر شاخص‌های سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از جمله طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در این موسسه برای ارتقاء سطح ایمنی و سلامت جامعه به شمار می‌رود.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *