×
×

تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون عدد رسید

  • کد نوشته: 480539
  • ۲۹ آبان ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران ضمن اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت کنسرو تن ماهی هنوز تصمیم نگرفته است، از کاهش تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون عدد خبر داد. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود بختیاری در […]

    تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون عدد رسید
  • نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران ضمن اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت کنسرو تن ماهی هنوز تصمیم نگرفته است، از کاهش تولید تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد در سال به ۲۵۰ میلیون عدد خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود بختیاری در نشست خبری اظهار کرد: نظام قیمت گذاری در کشور پیچیده و بغرنج است؛ کالاهایی که قیمت مواد اولیه آن مشمول قیمت گذاری پیشینی نمی‌شود نباید برای آن کالا قیمت دستوری در نظر گرفت.

    نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو در مورد قیمت کنسرو تن ماهی، افزود: با توجه به قیمت ماهی تن و هزینه حمل قیمت مدنظر تولیدکنندگان برای هر کنسرو تن ماهی ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان بود اما به ما گفتند برای حمایت از مصرف کنندگان و گذر از شرایط بحرانی قیمت تن ماهی زیر ۴۰ هزار تومان باشد؛ در همین راستا ستاد تنظیم بازار مجوز قیمت ۳۵ هزار تومان را صادر کرد.

    وی ادامه داد: از ۱۰۰ روز پیش درخواست اصلاح قیمت را دادیم اما توجهی به این درخواست ما نشده است؛ از ابتدای آبان ماه با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان را برای قیمت مصرف کننده روی کالا درج کردند اما ستاد تنظیم بازار هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه نگرفته است؛ بنابراین درخواست ما از ستاد تنظیم بازار این است که با این قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان موافقت کنند تا از جریمه و برخورد تعزیراتی جلوگیری شود.

    بختیاری افزود: هفتم آبان ماه قرار بود ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم گیری کند اما با گذشت نزدیک به ۲۰ روز هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

    وی در مورد وضعیت تولید تن ماهی، گفت: بر اساس برآوردهای سازمان شیلات، طی ۴ سال تولید کنسرو تن ماهی از ۶۵۰ میلیون عدد به ۲۵۰ میلیون عدد در سال رسیده است. کاهش حجم تولید این نگرانی را تقویت کرده است که معیشت صیادان به مخاطره بیفتد.

    معاش ۴۰ هزار صیاد سیستان و بلوچستانی به تن ماهی گره خورده است

    نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار صیاد در جنوب سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین تعطیلی واحدهای تن کننده کنسرو تن ماهی با معیشت این افراد گره خورده است.

    وی با اشاره به لزوم حذف قمیت گذاری دستوری در این صنعت، گفت: تعدد و تکثر واحدهای تولیدکننده تن ماهی در کشور زیاد است از این‌رو آنها برای اینکه سهم بیشتری از بازار به دست بیاورند کف قیمت را در نظر می‌گیرند.

    بختیاری در مورد وضعیت تقاضا نیز تصریح کرد: قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش یافته و به تبع آن تقاضای تن ماهی نیز طی ۴ سال نسبت به قبل کاهش یافته است؛ در واقع می‌توان گفت حجم صنعت کنسرو تن ماهی طی ۴ سال به کمتر از نصف رسیده است.

    وی در مورد صادرات هم گفت: تولیدات تن ماهی بیشتر در بازار داخلی مصرف می‌شود و بخشی از آن به افغانستان، عراق، سوریه، اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

    بختیاری در ادامه اظهار کرد: دولت باید از مصرف‌کننده حمایت کند وزارت بهداشت سالیانه لیستی به وزارت اقتصاد می‌دهد و کالاهایی که باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند را اعلام می‌کند سال گذشته تن ماهی در این لیست بود اما از آنجایی که سازمان امور مالیاتی مالیات قابل توجهی از صنایع غذایی دریافت می‌کند در سال جاری از این لیست خارج شد.

    وی افزود: درخواست ما از دولت این است که اگر هم قیمت گذاری دستوری را حذف نمی‌کند حداقل این صنعت را از مالیات بر ارزش افزوده معاف کند.

    علی پرتو عضو سندیکای صنایع کنسرو نیز در مورد تعطیلی واحدهای تولیدی، گفت: طی ۳ ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی تعطیل شدند اما مصرف نتیجه عکس پیدا کرده است و میزان تقاضا برای خرید تن ماهی افزایش پیدا کرده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *