×
×

تولید تیلاپیا به هزارتن رسید

  • کد نوشته: 481516
  • ۱۹ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات در نشست خبری امروز در خصوص آخرین وضعیت تولید تیلاپیا در کشور گفت: یکی از مهم ترین برنامه تولید تنوع گونه ای ماهی تیلاپیا است، چرا که به میزان مرغ در همه جای دنیا تولید می شود. به گفته او، با توجه به مجوزهای سال قبل، تیلاپیا در استان […]

    تولید تیلاپیا به هزارتن رسید
  • سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات در نشست خبری امروز در خصوص آخرین وضعیت تولید تیلاپیا در کشور گفت: یکی از مهم ترین برنامه تولید تنوع گونه ای ماهی تیلاپیا است، چرا که به میزان مرغ در همه جای دنیا تولید می شود.

    به گفته او، با توجه به مجوزهای سال قبل، تیلاپیا در استان های سمنان، قم، خراسان جنوبی و یزد تولید می شود چرا که در این استان ها به دلیل عدم دسترسی به منابع آبی، آسیبی به محیط زیست نمی زند.

    حسینی ادامه داد: موضوع مهم‌تر آن است که گونه‌های پرورشی تمام جنسی هستند و نگرانی در این زمینه نداریم. بنابر مدلی که موسسه تحقیقات طراحی کرد و امسال با مصوبه رئیس جمهور در یزد اتفاق افتاد، تولید آب در گردش است. امسال ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه صورت گرفت تا دسترسی حافظان محیط زیست را برطرف کنیم چراکه این گونه مهم به ما کمک می‌کند تا از فراوانی محصول عقب نمانیم.

    رئیس سازمان شیلات می‌گوید:  بنابر تفاهم نامه‌ای که با معاونت اجرایی ریاست جمهور و استاندار یزد و سازمان شیلات به منظور منعقد زنجیره تیلاپیا منعقد شد.

    او تولید تیلاپیا را یک هزارتن اعلام کرد و گفت: البته آمار غیر رسمی بالای یک هزارتن است، اما طبق آمار رسمی بدلیل مسائل و مشکلات جانبی تولید محدود است.

    معاون وزیر جهاد درباره آخرین وضعیت واردات تیلاپیا گفت: بنابر آخرین آمارسال ۹۷ واردات تیلاپیا ۱۱ هزارتن بود، درحالیکه ۱۰ ماهه امسال تنها ۳۶۰ تن واردات داشتیم و همواره در راستای حمایت از تولید داخل درخواست توقف واردات را داده ایم.

    او ادامه داد: در بازار تیلاپیا با نام‌های دیگر عرضه می‌شود که با این وجود مقداری بصورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

    حسینی در پاسخ به سوال دیگر، درباره آخرین وضعیت سرانه مصرف گفت: بنابر آمار سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۲۰.۲ کیلوست، درحالیکه کشور ما ۱۳.۸ کیلو است که با این وجود بحث گران بودن ماهی برای ما اهمیت دارد.

    او ادامه داد: گرچه مجوز‌های عرضه مستقیم چندوقتی است که مشکل داشت، اما برای مزارع تولیدکننده هماهنگی‌های لازم با سازمان دامپزشکی برای عرضه مستقیم انجام شده است، همچنین با تشکل‌ها برای عرضه مستقیم در شب عید وارد مذاکره خواهیم شد.

    معاون وزیر جهاد گفت: نمایشگاه تخصصی عرضه محصولات آبزیان از ۱۸ تا ۲۸ اسفند برگزار می‌شود که با حذف واسطه ها، آبزیان ۱۰ تا ۱۲ درصد کمتر از نرخ بازار در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

    حسینی گفت: بعد از مردمی سازی یارانه و آزاد شدن نهاده، عواملی همچون کاهش قدرت خرید خانوار و هزینه بالای تولید تمام تلاش این است که هزینه خارج از عرف به مصرف کننده تحمیل نشود چرا که ۷۰ درصد هزینه تولید مربوط به خوراک آبزیان است و درصدی هم سود تعیین می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *