×
×

تولید رنگ سیاه خوراکی از پوست سبز گردو/ در بستنی‌های زغالی “آرسنیک” وجود دارد؟

  • کد نوشته: 3285
  • ۷ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، المیرا مظفریان نایینی، دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان ” استخراج رنگ‌دانه سیاه به روش مایکروویو- خشک‌کن‌های پاشنده/ انجمادی از پوست گردو و بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی آن” به بررسی رنگ‌های غذایی پرداخته است. او که موفق به تولید رنگ خوراکی سیاه از پوست […]

  • به گزارش ایسنا، المیرا مظفریان نایینی، دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان ” استخراج رنگ‌دانه سیاه به روش مایکروویو- خشک‌کن‌های پاشنده/ انجمادی از پوست گردو و بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی آن” به بررسی رنگ‌های غذایی پرداخته است.

    او که موفق به تولید رنگ خوراکی سیاه از پوست سبز گردو شده، در گفتگویی با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با استخراج “جاگلون” از پوست سبز گردو و مخلوط آن با رنگ‌های دیگری که از چغندر و کلم استخراج شد، در نهایت موفق به تولید ماده‌ای به رنگ مشکی شده است.

    این محقق که پایان‌نامه‌اش به راهنمایی دکتر پرویز آبرومند آذر انجام شده، با بیان اینکه این استخراج‌ها از طریق دستگاه‌هایی همچون رفلاکس و مایکروویو انجام شده، عنوان کرد: بررسی‌ها در دماها و توان‌های مختلف در مایکروویو و در دماها و با حلال‌های مختلف در رفلاکس انجام گرفت و سپس ماده استخراج شده از طریق دستگاه خشک کن پاشنده به پودر تبدیل شد.

    وی درباره خاصیت آنتی اکسیدانی این ماده توضیح داد: پس از اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی این ماده مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد این ماده از خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی برخوردار است.

    مظفریان یادآور شد: پروژه‌های مشابه راجع به استخراج جاگلون برای رنگ مو و رژ لب نیز صورت گرفته، اما تولید رنگ سیاه گیاهی با خاصیت خوراکی برای اولین بار است که انجام می‌شود.

    وجود سم “آرسنیک” در بستنی زغالی

     این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رنگ سیاهی که در مواد غذایی همچون بستنی ذغالی به کار می‌رود کربن اکتیو یا همان زغال فعال است، مدعی شد: طبق آنالیزهایی که در آزمایشگاه انجام دادم، متوجه شدم رنگ خوراکی‌که در بستنی زغالی وجود دارد کربن سیاه است که در آن “آرسنیک” نیز وجود دارد.

    این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی درباره مقدار آرسنیک مشاهده شده در این آنالیز گفت: آرسنیک یک فلز سنگین است که برای بدن مضر محسوب می‌شود. مقدار آرسنیک یافت شده در این ماده نیز به میزانی بود که بتوانیم بگوییم این رنگ برای بدن ضرر دارد.

    مظفریان درباره نحوه انجام این آنالیز اظهار کرد: مقداری بستنی زغالی را از بازار خریداری کردم و با حلال‌های مختلف شست و شو دادم، سپس آن  را خشک و وزنش را اندازه‌گیری کردم. نتایج نشان داد در این نوع بستنی حدود ۱۶.۷۷ درصد کربن اکتیو یا همان زغال فعال وجود دارد.

    این محقق ادامه داد: سپس کربن اکتیو به دست آمده را با بستنی وانیلی مخلوط کردم و به همان رنگ رسیدم، بعد از هر دو نمونه پراش پرتو ایکس(XRD) گرفتم و نتیجه XRD نشان داد که در هر دو نمونه فلزات سنگین وجود دارد و در میان فلزات سنگین آرسنیک نیز مشاهده شد.

    به گزارش ایسنا، آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که ترکیبات آن به‌عنوان آفت‌کش، علف‌کش، حشره‌کش و آلیاﮊهای مختلف به کار می‌رود. آرسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ گفته می‌شود، عنصری شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت  AS مشخص شده و دارای عدد اتمی ۳۳ است. آرسنیک با ایجاد اختلال در سیستم عصبی، گردش خون، گوارش و پوست سلامت انسان را تهدید می‌کند به طوری که در مسمویت‌های حاد باعث مرگ افراد می‌شود.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *