×
×

تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود

  • کد نوشته: 479556
  • ۲۱ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، کنجد از گیاهانی است که با اقلیم استان بوشهر سازگاری مناسبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته چهار هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول پرخاصیت خواهد رفت.  استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است […]

    تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، کنجد از گیاهانی است که با اقلیم استان بوشهر سازگاری مناسبی دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته چهار هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول پرخاصیت خواهد رفت.

     استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است و علاوه بر بیش از ۳۸ هزار هکتار باغات این استان، اراضی وسیع کشاورزی استان تحت پوشش زراعت فصلی قرار می‌گیرد.

    یکی از تولیدات مهم کشاورزی در استان بوشهر مربوط به کشت کنجد است که یک گیاه بسیار مفید و پرمصرف بوده و دارای خواص و فواید غذایی و همچنین درمانی بی شماری است.

    دانه‌های کنجد معمولاً حدود دو میلیمتر عرض و سه تا چهار میلیمتر طول دارند و از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می‌شود که از گیاهان بومی کشور هند و بخشی از کشورهای آفریقایی محسوب می‌شوند.

    کنجد علاوه بر ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان، دارای کالری بسیار بالایی است و ۱۰۰ گرم از آن دارای ۵۷۳ کیلو کالری انرژی است و این میزان حاوی تقریباً ۵۰ گرم چربی است که حدود ۸۵ درصد چربی‌های سالم هستند.

    تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود

    کشت کنجد در ۴۰۰۰ هزار هکتار

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  اظهار داشت: در استان بوشهر کشاورزی فصلی رونق خوبی دارد و بخشی از اراضی کشاورزی استان به این مهم اختصاص دارد.

    کبری توکلی با اشاره به تولید سالانه ۱۶۳ هزار تن محصول زراعی در ۱۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

    وی خاطرنشان کرد: برنامه ابلاغی امسال برای کشت کنجد در استان بوشهر چهار هزار هکتار است که تاکنون بخشی از اراضی مد نظر در استان بوشهر زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

    کشت کنجد در تیرماه

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بهترین زمان کشت کنجد در استان بوشهر از ابتدای تیرماه تا پایان این ماه است که کشاورزی نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.

    کنجد به عنوان یک محصول تابستانه و کم‌آب‌بر محسوب می‌شود که کشاورزان می‌توانند بعد از برداشت غلات به‌عنوان محصول دوم کشت کنندوی ادامه داد: از ابتدای تیرماه تاکنون سه هزار هکتار اراضی استان بوشهر تحت پوشش کشت کنجد قرار گرفته که انتظار می‌رود هزار هکتار باقیمانده سطح ابلاغی تا پایان تیرماه کشت شود.

    توکلی با اشاره به فعالیت کشاورزان در نقاط مختلف استان بوشهر در زمینه کشت کنجد بیان کرد: کانون تولید کنجد در استان بوشهر شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان و دیر هستند.

    محصول تابستانه و کم‌آب‌بر

    وی به اهمیت فراوان و ارزش بالای کشت کنجد اشاره کرد و افزود: کنجد به عنوان یک محصول تابستانه و کم‌آب‌بر محسوب می‌شود که کشاورزان می‌توانند بعد از برداشت غلات به‌عنوان محصول دوم کشت کنند.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: برداشت کنجد از ابتدای مهرماه در استان بوشهر آغاز می‌شود و تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد.

    تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود

    پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن محصول

    وی با پیش‌بینی برداشت حدود پنج هزار تن محصول کنجد از مزارع استان بوشهر خاطرنشان کرد: حمایت لازم از کشاورزان استان بوشهر برای تولید محصول مناسب و باکیفیت انجام می‌شود.

    توکلی از مزایای کشت کنجد به کوتاه بودن دوره تولید و کاهش مصرف آب، اشاره کرد و گفت: فعالیت کارگاه‌های روغن‌گیری و فرآورده‌های جانبی، وجود بذر مناسب اقلیم استان و درآمد اقتصادی مطلوب از دیگر مزایای کشت این محصول در استان است.

    کنجد دارای مصارف مختلفی است که با طعم ملایم و کمیاب خود داری تنوع مصرف است و یا به صورت خام و یا به صورت پخته مصرف می‌شود و در بسیاری از نان‌ها، غذاها و محصولات جانبی کاربرد دارد.

    دانه‌های کنجد یک منبع عالی از پروتئین طبیعی هستند و محتوای بالای فیبر رژیمی و مواد معدنی دانه‌های کنجد می‌تواند به بهبود روند هضم و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند.

    دانه‌های کنجد همچنین یک منبع عالی از کلسیم هستند که نه تنها باعث افزایش سلامت استخوان می‌شود، بلکه مؤثر در کاهش وزن است. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دانه‌های کنجد به محافظت از سلول‌ها در برابر فشار اکسیداتیو کمک می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *