×
×

تولید ۱۱۲هزارتن عسل در ایران

  • کد نوشته: 8393
  • ۳۱ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  •  به گزارش ایسنا، مشیر غفاری در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز جهانی زنبور عسل ۳۱ اردیبهشت (۲۰می) برگزار شد، با بیان اینکه زنبور به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های بخش کشاورزی باید در برنامه کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: موفقیت در تولید مثل گیاهان مرهون تلاش گرده افشان‌ها به خصوص […]

    تولید ۱۱۲هزارتن عسل در ایران
  •  به گزارش ایسنا، مشیر غفاری در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز جهانی زنبور عسل ۳۱ اردیبهشت (۲۰می) برگزار شد، با بیان اینکه زنبور به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های بخش کشاورزی باید در برنامه کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: موفقیت در تولید مثل گیاهان مرهون تلاش گرده افشان‌ها به خصوص زنبور عسل است. شاید بیش از نیمی از تکثیر و تولید دانه‌های روغنی مربوط به گرده افشانی زنبور عسل است و افزایش تولید کمی و کیفی علوفه دام‌ها به عمل گرده افشانی زنبورها وابسته است.

    وی ادامه داد: زنبور با تولید محصولاتی چون عسل، ژل رویال، گرده گل و موم در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در زنبور درمانی نیز از نیش زنبور استفاده می شود. زنبور عسل تاثیر مستقیم بر محیط زیست دارد و حیات کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد.

    مجری طرح ملی توسعه زنبور داری کشور اضافه کرد: سال گذشته از سند راهبردی صنعت زنبورداری کشور رونمایی شد. این سند مشتمل بر ۸ هدف اصلی، ۴۳ استراتژی و به دنبال آن هم ۷۸ اقدام اجرایی مرتبط با استراتژی‌ها است. در حقیقت ریل گذاری مسیر صنعت زنبورداری کشور با تدوین این سند صورت گرفت و با چشم اندازی که در  سند وجود دارد به دنبال این هستیم که در افق ۱۴۰۴ جایگاه حوزه زنبورداری پیش رو در بخش کشاورزی، سرآمد در منطقه، رقابت پذیر در جهان، بهره‌مند از دانش روز و عرضه کننده محصولات متنوع، ارزش‌آفرین و قابل اعتماد باشد.

    غفاری تصریح کرد: سال گذشته اقداماتی در بخش بیمه کلونی زنبور عسل، تفاهم نامه متعدد در زمینه محصولات مربوط با زنبور عسل با دستگاه‌های مختلف و رونمایی از دستاوردهای صنعت زنبورداری صورت گرفت.

    وی در ادامه گفت: بهادادن به زنجیره تولید در بخش کشاورزی، اجباری شدن استاندارد عسل از برنامه‌های ما است که لازمه عملیاتی کردن آن همکاری دستگاه‌های مختلف است. همچنین شرکت‌های دانش بنیان نیز باید در بحث تشخیص عسل تقلبی از طبیعی همراهی کنند.

    به گفته وی حدود ۵۳ نوع عسل در کشور از گیاهان مختلف با خاصیت‌های دارویی متفاوتی وجود دارد و با توجه به این تنوع باید شرایط صادرات این محصول را آماده کنیم در حقیقت پتانسیل خوبی در زمینه صادرات این بخش داریم.

    غفاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مراتع کشور محدود است و در کوچ زنبورداران به مناطق قشلاق و ییلاقی محدودیت‌هایی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که باید جهاد گرده افشانی زنبور عسل راه بیفتد. بنابراین لازم است ستاد گرده افشانی راه‌اندازی شود و از عرصه‌های زراعی و باغی و دیگر عرصه ها نیز استفاده شود. حتی می توان با شهرداری نیز وارد مذاکره شد و از گیاهان شهدزا در شهرها یا راه‌ها نیز در این راستا بهره‌برداری کرد.

    مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور با اشاره به اینکه حدود ۹۸ هزار زنبورستان یا زنبوردار در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلونی در کشور وجود دارد و ۱۱۲هزارتن عسل در کشور تولید می شود. همچنین نسبت به سال گذشته در تعداد کندوها و میزان تولید با افزایش مواجه شدیم.

    وی همچنین به صادرات این محصول نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۱۴۰۰ تن صادرات عسل داشتیم و مقصد عسل ایران نیز عراق، ترکیه و برخی از کشورهای جنوبی بود. در حال حاضر هم به دلیل شیوع کرونا صادرات با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

    غفاری با اشاره به اینکه در تولید عسل جزو چهار کشور مطرح در دنیا هستیم، گفـت: باید در بخش ملکه زنبور عسل ایرانی جهش تولید صورت بگیرد. ۷ ایستگاه اصلاح نژاد در سطح کشور وجود دارد و به همه استان‌ها و زنبورداری ها اعلام کردیم که اولویت واگذاری ایستگاه‌ها به تشکل‌های زنبورداری است.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *