×
×

جهش ۳ برابری تولید میگو در خوزستان / صید ترال تهدیدی برای همه نقاط کشور

  • کد نوشته: 477792
  • ۷ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، فتح الله ابوعلی در نشست خبری در حاشیه دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای که در اهواز در حال برگزاری است، اظهار کرد: شیلات جایگاه ویژه‌ای در خوزستان دارد و این توانایی را داریم که انواع فعالیت‌های شیلاتی که در سطح کشور […]

    جهش ۳ برابری تولید میگو در خوزستان / صید ترال تهدیدی برای همه نقاط کشور
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، فتح الله ابوعلی در نشست خبری در حاشیه دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای که در اهواز در حال برگزاری است، اظهار کرد: شیلات جایگاه ویژه‌ای در خوزستان دارد و این توانایی را داریم که انواع فعالیت‌های شیلاتی که در سطح کشور انجام می‌شود را در خوزستان انجام دهیم.

    وی افزود: در شمالی‌ترین نقطه استان امکان تهیه ماهیان سردابی و در جنوب و مرکز استان ماهیان گرم آبی را داریم. همچنین ۱۱ درصد کل تولیدات کشور را در اختیار داریم و در جایگاه سوم کشور هستیم.

    خوزستان مقام اول در آبزی‌پروری و چهارم در صیادی

    مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: در کشور حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات شیلات در حوزه صید و صیادی و ۴۰ درصد آبزی‌پروری است. در حوزه صیادی در رتبه چهارم هستیم و با توجه به شرایط اقلیمی موجود در بحث آبزی‌پروری با اختلاف مقام اول کشور را داریم.

    ابوعلی عنوان کرد: ۲۰ درصد کل تولیدات آبزی‌پروری کشور به خوزستان اختصاص دارد و از این حیث، جایگاه ویژه‌ای داریم و با توجه به سیاست‌های جهانی مبنی بر کاهش فشار بر جانوران دریایی، موضوع توسعه پرورش ماهیان را در دستور کار داریم.

    مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی برای حوزه شیلات در آینده داریم، تصریح کرد: در سال جاری توانستیم با بررسی جامعی از ظرفیت‌های استان، طرح یک میلیون تن تولیدات شیلاتی را در برنامه داشته باشیم.

    تولید ماهیان سردآبی به بیش از ۵ هزار تن خواهد رسید

    ابوعلی بیان کرد: اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی در کشور وجود دارد و از این میزان حدود ۱۴۲ هزار تن، مربوط به خوزستان است. تولیدات استان شامل ۵۲ هزار تن در بخش صید و صیادی و ۹۰ هزار تن در بخش آبزی‌پروری می‌شود که ۷۲ هزار تن از این میزان آبزی‌پروری در زمینه تولید ماهیان گرمابی است. همچنین استان خوزستان یک سوم ماهیان گرمابی کشور را تولید می‌کند.

    مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در زمینه ماهیان سردآبی نیز کارهای جدیدی را در سطح استان شروع کردیم. همچنین تولید ١۴٠٠ تن ماهی سردآبی در شمال استان داریم و این میزان در آینده نزدیک به بیش از ۵ هزار تن خواهد رسید.

    وی با اشاره به جهش ۳ برابری تولید میگو در خوزستان، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ تولید میگو در استان ۲۷۰ تن بوده است که این میزان در سال جاری به ۸۰۰ تن رسید و در سال آینده نیز به تولید بالای ۲۰۰۰ تن میگو خواهیم رسید.

    به زودی طرح‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان

    ابوعلی با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری بیان کرد: کار ماهیان خاویاری را تازه شروع کردیم و به زودی طرح‌های جدید آن وارد مدار تولید می‌شوند.

    وی با بیان اینکه ۳۸ هزار هکتار طرح‌های تولیدی شیلات در روزهای گذشته آغاز به کار کردند، عنوان کرد: طرح جامع شیلات بر اساس ظرفیت‌های استان طراحی شده است که یکی از شاخص‌های مهم آن، داشتن کمترین استفاده از آب شیرین است تا مناقشه‌ای برای تامین آن نداشته باشیم.

    مدیر کل شیلات خوزستان گفت: ۲۲۰ کیلومتر ساحل در استان داریم و می‌توانیم با استفاده از آن و بهره‌مندی از آب دریا و سواحل، ماهیان و میگو دریایی تولید کنیم.

    پرورش ماهی در قفس در آب دریاچه سدهای خوزستان

    ابوعلی در خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف مانند زه‌آب‌های کشاورزی در تولید آبزیان بیان کرد: با کمک همکاران تحقیقاتی توانستیم در سال‌های گذشته طرحی را مبنی بر استفاده از زهاب نیشکر تهیه کنیم که در قالب این طرح در خرمشهر ۱۱۰ تن میگو با این روش تولید و به کشورهای اروپایی صادر شد.

    وی ادامه داد: چاه‌های کشاورزی زیادی در استان وجود دارد که می‌توان با استفاده از آب این چاه‌ها قبل از ورود به زمین کشاورزی و باغ، حوضچه‌هایی برای پرورش طراحی کرد.

    مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص پرورش ماهی پشت سدها تصریح کرد: تا کنون دو سد برای این کار هماهنگ شده است و در حال پیگیری سایر سدها هستیم. همچنین سد مارون در این زمینه نسبت به دیگر سدها، پیشرفت بیشتری داشته است.

    صید ترال یک تهدید برای همه نقاط کشور

    ابوعلی خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت بالایی در خوریات و منطقه بحرکان داریم و می‌توان از این ظرفیت حدود ١۶ هزار تن تولید آبزیان را داشته باشیم.

    وی ادامه داد: صید ترال یک تهدید برای همه نقاط کشور به حساب می‌آید. صید میگو به صورت ترال انجام می‌شود و فقط در ۳ ماه سال آزاد است.

    اما و اگرهای پرورش تیلاپیا

    مدیر کل شیلات خوزستان اظهار کرد: پرورش تیلاپیا به صورت عام یک تهدید است اما به صورت خاص گونه‌هایی دارد که اگر با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم، تهدیدی برای محیط زیست ندارد.

    ابوعلی گفت: قبل از کرونا ۳۰ هزار تن سالانه تیلاپیا به کشور وارد می‌شد و در حال حاضر این ظرفیت وجود دارد که در داخل تولید شود و صادرکننده نیز باشیم.

    مدیر کل شیلات خوزستان در خصوص پرورش کروکدیل گفت: در آبادان متقاضی پرورش کروکودیل داریم که درحال دریافت مجوزات لازم جهت شروع به کار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *