×
×

حمایت یا خسارت؛ چرا مرغداران باید از جیب هزینه کنند؟

  • کد نوشته: 478297
  • ۲۲ فروردین ، ۱۴۰۱
  • ۰
  •   به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا ، دبیرکانون مرغداران گوشتی، از مازاد تولید مرغ گرم خبر داد و گفت که اکثر مرغداران زمان تحویل مرغ‌هایشان رسیده ولی بازار کشش جذب آن را ندارد و خریداری نیست و مرغ‌ها در سالن‌های پرورش تلنبار شده‌اند. وی همچنین اعلام کرد که […]

    حمایت یا خسارت؛ چرا مرغداران باید از جیب هزینه کنند؟
  •   به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا ، دبیرکانون مرغداران گوشتی، از مازاد تولید مرغ گرم خبر داد و گفت که اکثر مرغداران زمان تحویل مرغ‌هایشان رسیده ولی بازار کشش جذب آن را ندارد و خریداری نیست و مرغ‌ها در سالن‌های پرورش تلنبار شده‌اند.

    وی همچنین اعلام کرد که توزیع مرغ منجمد هم باعث شده که  بازار اشباع شود و مردم  کمتر مرغ گرم خریداری کنند.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز در همین رابطه به ایسنا گفت که برخی از واحدهای مرغداری برای فروش مرغ هایشان دچار مشکل شده‌اند و انتظار ما از شرکت پشتیبانی امور دام این است که ضمن توقف فوری عرضه مرغ منجمد تحت هر عنوان و به هر طریقی، مرغ‌های مازاد را با فوریت از مرغداران خریداری کند و اجازه ندهد که مرغداران بیش از این ضرر کنند.

    وی همچنین تاکید کرد که اگر این مرغ‌ها به موقع خریداری نشوند در سالن‌های پرورش می‌مانند وزن آنها زیاد می‌شود. در نتیجه تناژ مرغ زیادتری وارد بازار خواهد شد و تعادل بین عرضه وتقاضا نیز بیشتر بهم می‌خورد و مرغداران متحمل ضرر و زیان زیادی می‌شوند.

     در واکنش به این موضوعات  محسن سلامی_ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که روند تولید مرغ در کشورصعودی بوده و در هفته گذشته با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف در جامعه شرکت پشتیبانی به جهت حمایت از تولید در این مرحله وارد شد و خرید تضمینی با نرخ مصوب را شروع کرد.

    وی ادامه داد: به کلیه استان‌ها این موضوع را اعلام کردیم و در حال اجرا است و بدون محدودیت خرید انجام می‌شود. مرغ ها را به صورت منجمد خریداری و در سردخانه ذخیره می‌کنیم. همچنین قرار است این مرغ‌ها با قیمت مصوب هر کیلو ۳۰ هزار تومان و نژاد آرین نیز کیلویی ۳۳ هزار و۳۳۰ تومان خریداری شود.

    این اظهارات در حالیست که پرویز فروغی- دبیر کانون مرغداران گوشتی – با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام دقیقا مشخص کند ۳۰ هزار تومان قیمتی که تعیین کرده بر چه اساسی است به ایسنا گفت: بر اساس برآوردهایی که انجام دادیم هزینه حمل و نقل از مرغداری تا کشتارگاه کیلویی ۱۰۰۰ تومان، هزینه کشتار انجماد و بسته بندی ۳۰۰۰ تومان و هزینه حمل از کشتارگاه به سردخانه نیز کیلویی ۴۰۰ تومان است. این یعنی مرغداران باید برای حمل ونقل، کشتار و بسته بندی هر کیلو مرغ ۴۴۰۰ تومان بپردارند.

    وی ادامه داد: وقتی قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام مرغ را از مرغدار به صورت منجمد کیلویی ۳۰ هزار تومان خریداری کند با کسر  ۴۴۰۰ تومان هزینه‌های جانبی، فقط ۲۵هزار و۶۰۰ تومان به دست مرغدار می رسد.

    فروغی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ گرم در بازار کیلویی ۳۱ هزار تومان است و خرید مرغ مازاد بسته‌بندی شده با قیمت ۳۰ هزار تومان مبنای مشخصی ندارد، گفت: با قیمت‌ تعیین شده چگونه انتظار دارند که مرغدار مرغش را با قیمت حدود ۲۵ هزار تومان به این شرکت تحویل دهد؟ آیا مرغدار باید از جیب هزینه کند؟

    به گفته این فعال صنعت طیور اگر مرغ هم سایز نباشد کیلویی هزار تومان از آن کسر می‌شود.

    دبیر کانون مرغداران گوشتی در پایان گفت: تا قیمت خرید اصلاح و به حدود ۳۵ هزار تومان نرسد مرغداران در ضرر و زیانند. البته  شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند مرغ زنده را از مرغدار با قیمت مصوب خریداری و سپس خودش اقدام به کشتار و بسته‌بندی آن کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *