×
×

خسارت سرما به مزارع ذرت علوفه‌ای سربیشه

  • کد نوشته: 467514
  • ۲۰ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • تعدادی از کشاورزان سربیشه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمع‌آوری نشدن به موقع ذرت علوفه‌ای توسط دستگاه‌های برداشت در روزهای اخیر را دلیل اصلی سرمازدگی و از بین رفتن دسترنج خود عنوان کردند. آنان اظهار داشتند که باید محصول ذرت در اواخر شهریور ماه و روزهای نخست مهر برداشت شود که به دلیل […]

    خسارت سرما به مزارع ذرت علوفه‌ای سربیشه
  • تعدادی از کشاورزان سربیشه‌ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمع‌آوری نشدن به موقع ذرت علوفه‌ای توسط دستگاه‌های برداشت در روزهای اخیر را دلیل اصلی سرمازدگی و از بین رفتن دسترنج خود عنوان کردند.

    آنان اظهار داشتند که باید محصول ذرت در اواخر شهریور ماه و روزهای نخست مهر برداشت شود که به دلیل خرابی چارترهای تامین شده توسط جهاد کشاورزی، برداشت ذرت به‌موقع انجام نشده و محصول بر اثر سرما خشک شده است.

    یکی از این کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی شهرستان در سال جاری ۲ دستگاه چارتر را برای برداشت محصول ذرت تامین کرده ولی ۲ هفته است که دستگاه‌ها خراب است.

    علی غلامی افزود: به همین دلیل نتوانستیم محصول را به‌موقع جمع‌آوری کنیم و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن محصول کشاورزان در دشت سربیشه بر اثر سرما خشک شده است.

    وی گفت: سرما به هر کشاورز منطقه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد کرده است و محصول به دلیل سرمازدگی برای تغذیه دام هم مفید نیست و باید دور ریخته شود.

    این کشاورز بیان کرد: به دلیل کیفیت نامناسب ذرت برداشتی، دامداران محصول را از کشاورزان خرید نمی‌کنند و باید دسترنج خود را دور بریزیم.

    وی گفت: به دلیل کوهستانی بودن منطقه باید ذرت اواخر شهریور یا روزهای نخست مهر ماه برداشت شود که به دلیل خرابی دستگاه‌ها، در موعد مقرر کار برداشت محصول انجام نشد و کشاورزان خسارت دیدند.

    بیش از ۵۰ کشاورز در دشت سربیشه نسبت به کاشت ذرت اقدام کردند و به گفته آنان سال گذشته از هر هکتار ۳۰ تا ۴۰ تن برداشت محصول داشتند.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه روز سه‌شنبه در پاسخ به علت بروز این مشکل و گلایه ذرت‌کاران منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ دستگاه جمع‌آوری ذرت علوفه‌ای به‌موقع وارد شهرستان شده است که خرابی این دستگاه‌ها، برداشت محصول را نیمه‌کاره گذاشت.

    مریم جوادی بایگی افزود: وسایلی که دستگاه‌ها برای تعمیر نیاز داشته در شهرستان و استان موجود نبود و مجبور بودیم از مشهد و تهران وسایل را تامین کنیم که به‌موقع انجام نشد.

    وی بیان کرد: از طریق رایزنی با سازمان جهاد کشاورزی استان مقرر شد یکی از دستگاه‌های فعال در شهرستان نهبندان بعد از اتمام کار برداشت ذرت این شهرستان، وارد سربیشه شود.

    مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: تلاش خواهیم کرد از محل تسهیلات خسارت‌ها، ذرت‌کاران منطقه را در اولویت قرار دهیم.

    وی افزود: اگر از محل اعتبارات سرمازدگی و مدیریت بحران هم اعتباری به شهرستان سربیشه اختصاص یابد، کشاورزان منطقه را حمایت خواهیم کرد.

    جوادی بایگی با بیان اینکه به جد پیگیر این مشکل از طریق فرمانداری هستیم گفت: محصول ذرتی که دچار سرمازدگی شده، قابل استفاده برای دام است اما خواص غذایی آن کاهش یافته است.

    وی درباره پرداخت خسارت به ذرت‌کاران توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: در صورت بیمه محصول حتما غرامت آن توسط صندوق پرداخت خواهد شد.

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: درخواست ما از کشاورزان این است که با توجه به تغییرات آب و هوایی در فصل برداشت، نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

    خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

    دمای هوای خراسان جنوبی در روزهای اخیر کاهش محسوس داشته است و اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اواخر هفته گذشته درخصوص کاهش تدریجی دمای هوا و وقوع یخبندان شبانه در این استان هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.

    بر این اساس به فعالان بخش کشاورزی، کشاورزان، دامداران و گلخانه‌داران توصیه می‌شود تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان را در نظر داشته باشند و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی نظیر زرشک و گیاهان دارویی، ذرت، پنبه و چغندر قند وجود دارد.

    جمع‌آوری محصولات قابل برداشت و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از قبیل مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها، آبیاری باغات و مزارع در محدوده دوره سرما، تسریع در برداشت محصولات تا حد امکان، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم‌پاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *