×
×

خشکسالی تولید ماهی را ۲۰ هزار تن کاهش داد/ کرونا امکان صادرات قزل‌آلا به چین را گرفت/ تولیدکنندگان ماهی‌ را زودتر روانه بازار می‌کنند

  • کد نوشته: 463206
  • ۱۴ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • آرش نبی زاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان تولید سالیانه ماهیان سردآبی در کشور، گفت: پیش از همه‌گیری بیماری کرونا در کشور حدود ۱۴۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شد. البته آمار بخش‌خصوصی با سازمان شیلات ایران متفاوت است چراکه این سازمان میزان تولید سالیانه را حدود ۱۸۰ هزار تن اعلام می‌کند. وی در […]

    خشکسالی تولید ماهی را ۲۰ هزار تن کاهش داد/ کرونا امکان صادرات قزل‌آلا به چین را گرفت/ تولیدکنندگان ماهی‌ را زودتر روانه بازار می‌کنند
  • آرش نبی زاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره میزان تولید سالیانه ماهیان سردآبی در کشور، گفت: پیش از همه‌گیری بیماری کرونا در کشور حدود ۱۴۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شد. البته آمار بخش‌خصوصی با سازمان شیلات ایران متفاوت است چراکه این سازمان میزان تولید سالیانه را حدود ۱۸۰ هزار تن اعلام می‌کند.

    وی در ادامه با اشاره به خشکسالی اخیر و تاثیر آن در میزان تولید، گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی در تولید تاثیر مستقیم دارد چرا که  آبزی حیات‌اش در آب است. بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کند در سال جاری تولید ۲۰ هزار تن کاهش پیدا کند. در حال حاضر امیدوار به بارندگی در فصل پاییزیم تا شاید میزان تولید روند کاهشی بیشتری را تجربه نکند.

    به گفته این فعال اقتصادی، کاهش بارندگی باعث می‌شود تولیدکنندگان ماهی‌ها را زودتر روانه بازار کنند چراکه نمی‌توان ماهی را در بی‌آبی نگه داشت. در صورت بارندگی ذخیره آب استخرها بالا می‌رود و این چنین ماهی بیشتری در استخرها نگهداری و استرس حاکم بر بازار کمتر می‌شود.

    وی با بیان اینکه تعویض آب و تازگی آن در استخرهای پرورش ماهی سردآبی بسیار اهمیت دارد، گفت: وقتی آب کم باشد پرورش‌دهندگان میزان ذخایر داخل استخر را کاهش می‌دهند تا این‌چنین ماهی به تلفات نخورد چراکه تراکم بیش از اندازه استخرها باعت تلفات ماهی می‌شود و این چنین آمار تولید کاهش پیدا می‌کند.

    نبی‌زاده با اشاره به بالا بودن میزان تولید قزل‌آلا در مناطق سردسیر ایران، گفت: امکان پرورش ماهی قزل‌آلا در تمام نقاط ایران وجود دارد اما پرورش این ماهی در مناطق سردسیر بهتر جواب می‌دهد از این‌رو استان‌هایی چون چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه، گیلان و مازندران میزان تولید بالاست. البته استان‌های زنجان و قزوین هم می‌توانند به قطب‌های تولید تبدیل شوند.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: بعد از افزایش تولید در سال ۹۵ تلاش کردیم مازاد را صادر کنیم که خوشبختانه در این مسیر موفق عمل کردیم و در این سال صادرات قزل آلا به کشور روسیه را برای خود هموار کردیم.

    وی با اشاره به آمار صادرات قزل‌آلا در سال گذشته گفت: ۱۶ هزار تن ماهی سردآبی سال گذشته صادر شد که این رکود در نوع خود قابل توجه است. طعم و مزه قزل‌آلای تولید شده در کشور بسیار مطبوع است از این‌رو ما امیدواریم که بازارهای اروپایی را هم تصاحب کنیم.

    به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی، بازارهای هدف قزل‌آلا عبارتند از آذربایجان، ارمنستان و کشورهای عربی. البته پیش از همه‌گیری کرونا توانستیم به سختی امکان صادرات قزل‌آلا را به چین فراهم کنیم که متاسفانه بعد از شیوع این بیماری این بازار را از دست دادیم. در تلاشیم که اروپاییان را در خصوص کیفیت و استاندارد تولیدات خود متقاعد کنیم.

    وی در پاسخ به این پرسش که برای احداث یک استخر پرورش ماهی چه میزان سرمایه نیاز است، گفت: اگر شخصی خود باغ و آب دارد می‌تواند با هزینه کم قزل‌آلا را پرورش دهد و اگر خوب کار کند می‌تواند سالیانه ۱۰ تن پرورش بدهد. اما اگرشخصی بخواهد در این صنعت حرفه‌ای کار کند حداقل به ۵ میلیارد سرمایه نیاز دارد.

     این فعال اقتصادی با اشاره به واردات تیلاپیا در سال ۹۱، گفت: واردات تیلاپیا از چین موفق بود و مردم از این ماهی استقبال خوبی کردند چراکه طعم آن تازگی داشت و پخت‌اش راحت بود همچنین قیمت آن به‌نسبت دیگر ماهی‌های موجود در بازار مناسب‌تر بود.

    نبی‌زاده درباره تلاش برای تولید تیلاپیا در داخل کشور، گفت: مرکز تحقیقات سازمان شیلات ایران، طی پژوهش‌های به این نتیجه رسید که امکان پرورش این نوع ماهی در استان‌هایی که دسترسی به آب‌های آزاد را ندارند وجود دارد چراکه تولید این ماهی به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

    وی در پایان با اشاره به استان‌های مستعد پرورش این گونه ماهی، گفت: یزد، قم و سمنان بهترین استان‌ها برای پرورش این گونه انتخاب شدند چرا که برای تولید این گونه به آب زیادی نیاز نیست و می‌تواند در کشور کم آب ما خوب جواب بدهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *