×
×

خودکفایی برنج چه زمانی محقق می شود؟

  • کد نوشته: 480167
  • ۱۸ مهر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود، درحالیکه در تولید کالاهای اساسی گندم، برنج، دانه های روغنی و خوراک دام همچنان با کمبود تولید و افزایش وابستگی مواجه هستیم. براین اساس وزارت […]

    خودکفایی برنج چه زمانی محقق می شود؟
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود، درحالیکه در تولید کالاهای اساسی گندم، برنج، دانه های روغنی و خوراک دام همچنان با کمبود تولید و افزایش وابستگی مواجه هستیم. براین اساس وزارت جهاد پیش بینی کرد که با اجرای الگوی کشت ضریب خوداتکایی افزایش یابد.

     آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است. درحالیکه سال گذشته بازار برنج ناشی از کاهش تولید دچار التهاب شده بود.

    به گفته ساداتی نژاد، با توجه به ذخایر مناسب برنج، چنانچه دلالان بخواهند بازار را متلاطم کنند، شرکت بازرگانی دولتی با ورود در سطح بازار قیمت ها را کنترل می کند. 

    آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال ۸۷۰ هزار تن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد شده که این میزان واردات با واکنش نمایندگان مجلس و تشکل های تولیدی روبرو شده است. درحالیکه انجمن واردکنندگان برنج اذعان می‌کند که ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی تا پایان سال باید وارد شود.

    با توجه به نگاه دولت سیزدهم در بخش کشاورزی مبتنی بر حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا، انتظار می رود که اقدامات لازم و سیاست های حمایتی در راستای خودکفایی برنج انجام شود و در مقابل دولت با پرداخت یارانه به مصرف کننده، قدرت خرید خانوارها را افزایش دهد.

    خوداتکایی برنج ظرف ۲ سال شدنی است/۵۰ درصد ارز واردات برنج به لایروبی باید تخصیص یابد

    آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در استان های شمالی کشور ظرفیت تامین کسری یک میلیون تن برنج با فراهم شدن زیرساخت های لایروبی به منظور مهار آب های سطحی وجود دارد.

    به گفته او، اگر ۵۰ درصد ارز واردات به لایروبی و آب بندان ها اختصاص یابد، خوداتکایی محقق می شود، اما دولت به محض کمبود برنج اقدام به واردات می کند‌.

    پیشه ور می گوید: با فراهم شدن مقدمات و سیاست های حمایتی همچون بذر، کود، سم و تغییر الگوی کشت داده ، خودکفایی ظرف مدت زمان یک تا ۲ سال شدنی است.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: امسال معاون امور زراعت اعلام کرد که برنج به اندازه کافی وارد شده است، اما توزیع انجام نمی شود؛ در نهایت این موضوع منجر به عدم خرید و فروش برنج در استان های شمالی و آسیب تولیدکنندگان شد.

    امسال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد که تشکل های تولیدی نگران افزایش واردات در سال  های آتی  و آسیب جدی به تولیدکنندگان هستند.

    واردات برنج بیش از نیاز کشور است

    آقای احمد اشراقی نایب رئیس انجمن تولید برنج گفت: امسال برآورد می شود که تولید برنج با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی به ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد، درحالیکه سال گذشته مجموع تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود.

    به گفته او، گرچه آمارها حاکی از آن است که سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر ۳۶ کیلوست، اما شواهد نشان می دهد میزان واردات به دلیل تغییر سیستم غذایی افراد کمتر از این رقم است.

    اشراقی می گوید: با احتساب تولید داخل حداکثر نیاز واردات برنج ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن است،‌درحالیکه همه ساله بیش از این رقم‌ وارد می شد.

    نایب رئیس انجمن تولید برنج گفت: افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از ارقام‌ پرمحصول و حمایت دولت در کشت قراردادی برنج  در رسیدن به خودکفایی تاثیر بسزایی دارد.

    معاونت امور زراعت اعلام‌کرد که امسال طرح الگوی کشت در صورت تامین الزامات در مورد ۲۶ محصول زراعی گندم، جو،‌ذرت، دانه های علوفه ای، برنج، چغندرقند و حبوبات اجرا می شود که این موضوع در افزایش ضریب خوداتکایی تاثیر بسزایی دارد.

    تغییر ارقام کشت راهی برای رسیدن به خودکفایی

    آقای جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به تولید داخل و سرانه مصرف ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن برنج مازاد بر نیاز کشور وارد شده است؛ بنابراین واردات برنج به منظور تامین بازار برخلاف سیاست های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی است.

    به گفته او، واردات برنج مازاد بر نیاز کشور موجب شده تا تولید داخل روی دست کشاورز بماند، لذا دولت برای حمایت از کشاورزان باید اقدام به خرید حمایتی محصول و توزیع با قیمت مناسب در بازار کنند.

    محمودزاده تغییر ارقام کشت، تامین به موقع نهاده های کشاورزی، خرید تضمینی به موقع و تسهیلات ارزان قیمت را از جمله راهکارهای خودکفایی برنج اعلام کرد.

    نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: بررسی ها نشان می دهد که امسال حداکثر نیاز به واردات برنج ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن است، درحالیکه طی سال های اخیر با واردات ۳‌میلیون تن برنج، تولیدکنندگان داخل متحمل زیان  شدند.

    گرچه واردکنندگان برنج اختلاف قیمت محصول داخلی و خارجی را بهانه ای برای واردات برنج به منظور تامین بازار و جلوگیری از التهاب قیمت در بازار اعلام می کنند، اما انجمن و تشکل های تولیدی معتقدند که واردات برنج موجب شده تا محصول روی دست کشاورزان بماند؛ لذا دولت با خرید تضمینی محصول و پرداخت یارانه به مصرف کننده باید از واردات بی رویه تولید جلوگیری کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *