×
×

خودکفایی کره شدنی است؛ انحصار لبنیات در دست ۴ نفر

  • کد نوشته: 8804
  • ۱ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با انتقاد از انحصار در صنعت لبنیات اظهار کرد: انحصارگران در صنعت لبنیات، تعدادشان به انگشت دست هم نمی‌رسد. به عبارت دیگر این گروه سرنوشت صنعت لبنیات را به دست خود گرفته‌اند چرا که با […]

    خودکفایی کره شدنی است؛ انحصار لبنیات در دست ۴ نفر
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با انتقاد از انحصار در صنعت لبنیات اظهار کرد: انحصارگران در صنعت لبنیات، تعدادشان به انگشت دست هم نمی‌رسد. به عبارت دیگر این گروه سرنوشت صنعت لبنیات را به دست خود گرفته‌اند چرا که با نفوذی که دارند در همه کار‌ها اول هستند. مثلا ارز ۴۲۰۰ تومانی ابتدا به آن‌ها داده می‌شود و در صادرات و واردات کار آن‌ها اولویت است و حتی برخی مصوبات به قلم آن‌ها تصویب می‌شود.

    او با اشاره به اینکه کنترل صادرات شیر خشک در دست انحصار گران صنعت است، افزود: علی رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار مجوز برای صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک شد، اما این تعداد معدود با نفوذ در این وزارتخانه اجازه صدور مجوز نهایی را نمی‌دهند.

    ظفری با اشاره به اینکه کارشکنی انحصارگران در صادرات شیرخشک دلیل خاصی دارد، بیان کرد: آن‌ها می‌خواهند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره بگیرند و از این طریق هم سود ببرند چرا که آن‌ها با عملیات دامپینگ بازار‌های منطقه را در اختیار خود قرار داده‌اند.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: دولت در فروردین برای صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک موافقت کرده بود که در این زمان انحصارگران اولین‌ها بودند که حجم زیادی شیرخشک را صادر کردند.

    به گفته ظفری، اخیرا مجوز صادرات ۵ هزار تن لبنیات به سوریه از سوی انحصارگران دریافت شد، در حالیکه حتی صنایع خرد از آن بی‌خبر بودند.

    او مصرف سالیانه شیر خشک در کشور را ۱۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۵ هزار تن شیر خشک در انبار‌ها و صنایع کشور وجود دارد و متاسفانه با وجود مازاد در انبار‌ها انحصارگران با نفوذ و کارشکنی خود اجازه صادرات نمی‌دهند.

    این مقام مسئول درباره تاثیر انحصارگران صنعت لبنیات در نقش تصمیم‌گیری وزارت صمت گفت: انحصارگران به هر حال نفوذ دارند یا حداقل اینکه با نظرات مخالفی که می‌دهند، در نظرات کارشناسی وزارتخانه تاثیر می‌گذارند.

    ظفری افزود: با وجود کارشکنی‌های متعدد برای صادرات ۵۰ هزار تن شیرخشک مازاد، اما صنایع باید محصول خود را به فروش برسانند تا پول دامدار را تهیه کنند و از سوی دیگر جامعه نیاز به ارز دارد تا با صادرات این محصولات بخشی از ارز مورد نیاز جامعه را تامین کند.

    او با اشاره به اینکه انبار‌های صنایع لبنی مملو از شیر خشک شده است، اظهار کرد: با وجود تاریخ انقضا ۲ ساله شیرخشک و کلوخ شدن آن‌ پس از یکسال انتظار می‌رود که مشکلات موجود مرتفع شود.

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران از خودکفایی در تولید کره خبر داد و گفت: فاصله ما با خودکفایی کره برخلاف آنچه که گفته می‌شود تنها ۱۰ هزار تن است و این خودکفایی کاملا شدنی است، اما در سال‌های گذشته و امسال این وارد کنندگان به دلیل سود حاصل از واردات مرتب بر طبل واردات می‌کوبند.

    انحصارگران صنعت لبنیات به دنبال قطع صادرات شیرخشک هستند

    در ادامه این نشست احمد اکبریان رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران البرز اظهار کرد: امروز از انحصار گله داریم، انحصار به معنای فساد در تولید است.

    او افزود: با وجود ظرفیت‌های صادراتی انتظار می‌رود که تولید تقویت شود تا ارز آوری مناسبی برای کشور داشته باشیم، درحالیکه انحصارگران بر سر صادرات می‌زنند.

    اهمیت بالای بخش کشاورزی در توسعه صادرات غیرنفتی

    اکبریان ادامه داد: با وجود اهمیت صادرات غیرنفتی حال این سوال مطرح است که چرا صادرات ما محدود به نفت و فولاد شده است؟ در حالیکه یک پنجم جمعیت کشور در بخش کشاورزی است و می‌تواند در صادرات غیرنفتی جایگاه بالایی داشته باشد.

    این مقام مسئول با انتقاد از سیاست‌های صادراتی بیان کرد: متاسفانه بیشترین گیر ما در وزارت صمت است. آقای شریعتمداری در آخرین زمانی که در وزارت صمت بود ممنوعیت صادرات شیر خشک را صادر و مجوز واردات ۲۰ تن کره را داد که این امر به هیچ عنوات منطقی نیست.

    او تاکید کرد: انحصارگران به دنبال این هستند که با قطع صادرات شیر خشک ارز وارداتی برای کره بگیرند.

    رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران البرز در پایان تصریح کرد: سالیانه وارد کنندگان ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو برای واردات کره می‌گیرند، در حالیکه ظرفیت‌های تولید این محصول در کشور وجود دارد و با خودکفایی فاصله اندکی داریم.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *