×
×

خوردن تخم مرغ خام خطرناک است؟

  • کد نوشته: 479294
  • ۴ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • خوردن تخم مرغ خام می تواند راهی سریع برای دریافت مقدار زیادی پروتئین باشد. اگر تخم مرغ خام مصرف می کنید، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از تخم مرغ پاستوریزه را توصیه می کند. این تخم‌ها به اندازه‌ای گرم شده‌اند که باکتری سالمونلا را که به طور بالقوه داخل آن بود، از […]

    خوردن تخم مرغ خام خطرناک است؟
  • خوردن تخم مرغ خام می تواند راهی سریع برای دریافت مقدار زیادی پروتئین باشد. اگر تخم مرغ خام مصرف می کنید، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از تخم مرغ پاستوریزه را توصیه می کند. این تخم‌ها به اندازه‌ای گرم شده‌اند که باکتری سالمونلا را که به طور بالقوه داخل آن بود، از بین ببرند.

    اطلاعات تغذیه ای یک تخم مرغ 

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از سلامت نیوز، دکتر حمید رضا خدایی گفت:«تخم مرغ کاملترین غذایی است که در جهان وجود دارد چرا که این ماده غذایی در طول ۲۱ روز تمام نیازمندی هایی که جوجه برای رشد لازم دارد را دارا است.»

    وی افزود:«برخلاف تصوراتی که شیر را کاملترین ماده غذایی می دانند باید گفت تخم مرغ کاملترین غذا است چرا که تمام موادی که برای رشد نیازمندیم را دارا بوده و در علم تغذیه زمانی که می خواهند ارزش پروتئین یک ماده غذایی را بسنجند آن را با پروتئین تخم مرغ مقایسه کرده و می سنجند که به نظر می آید پروتئین ایده آلی است و کاملا قابل جذب بوده و به راحتی از طریق روده ها جذب می شود و کیفیت اسید آمینه موجود در آن مطابق با بدن ما است.»

    این دکترای تخصصی علوم دامی ادامه داد:«در مورد چربی موجود در تخم مرغ واقعیت این است که بالا بودن چربی آن را نمی توان کتمان کرد و دارای ۳۳ درصد چربی است و کلسترول دارد و همانطور که می دانید اگر فردی در یک دوره کوتاه مدت تخم مرغ مصرف کند کلسترول وی بالا می رود اما این به صورت کوتاه مدت است و باید گفت بدن افراد سالم طی چرخه ای که در روده و کبدشان است کلسترول بدن را تنظیم می کند.»
     

    تخم مرغ خام سرشار از پروتئین و سایر ریز مغذی ها است. اسیدهای چرب آنها می تواند به متابولیسم شما کمک کند. آنها حاوی بیشتر آمینو اسیدهای ضروری هستند و یک تخم مرغ ۲۷ درصد از نیاز روزانه کولین را تامین می کند.

    آنها همچنین منبع عالی برای موارد زیر هستند:

    • کلسیم
    • فسفر
    • پتاسیم
    • ویتامین A
    • ویتامین دی

    یک تخم مرغ خام حاوی:

    •  72 کالری
    •  6 گرم پروتئین
    •  5 گرم چربی
    •  186 میلی گرم کلسترول

    خطر مصرف تخم مرغ خام

    خوردن تخم مرغ خام در صورتی که حاوی سالمونلا باشد به طور بالقوه خطرناک است. تقریباً از هر ۲۰۰۰۰ تخم مرغ، یک عدد این کار را انجام می دهد. سالمونلا یک باکتری است که معمولا در غذا یافت می شود و باعث اسهال، تب، گرفتگی عضلات و استفراغ می شود.

    دکتر خدایی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گلپایگان با بیان اینکه« تخم مرغ کاملترین غذایی است که در جهان وجود دارد» بهترین نوع مصرف این ماده غذایی را به صورت پخته دانست و هشدار داد افراد از مصرف تخم مرغ به صورت خام یا مخلوط با شیر خودداری کنند.


    وی تاکید کرد:«اگر فرد سالمی باشیم چرخه بدن ما کلسترول بدن را تنظیم می کند پس به طور کلی باید گفت تخم مرغ عامل بالا رفتن کلسترول نیست اما بدیهی است اگر فردی در مصرف کلسترول افراط کند این دوره کوتاه مدت بالا رفتن کلسترول به دوره بلند مدت تبدیل می شود.»

    چقدر تخم مرغ برای بدن نیاز است؟

    دکتر حمیدرضا خدایی گفت:«مصرف ۳ عدد تخم مرغ در هفته برای افراد بالغ توصیه می شود و افراد بایستی از مصرف تخم مرغ به صورت خام و یا به همراه شیر اجتناب کنند چرا که ممکن تخم مرغ آلوده به سالمونلا باشد که منجر به بروز عفونت در بدن انسان شده که در افراد پرخطر مثل افراد کهنسال و زنان باردار و کودکان می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز عوارض شدید شده و حتی باعث مرگ فرد شود.بنابراین تخم مرغ را بهتر است به صورت پخته مصرف کرد و بایستی مغز پخت شود.»

    وی خاطر نشان کرد:«در تحقیقی که حدود ۱۰ سال پیش از تخم مرغ های استان اصفهان به عمل آمد مشخص شد ۱۳ درصد تخم مرغ های این شهر آلوده به انگل توکسوپلاسما بوده که در زنان باردار حتی منجر به سقط جنین شده است البته اکنون بهداشت پیشرفت بسیاری کرده است اما تاکید می شود افراد تخم مرغ را به صورت پخته مصرف کنند.»


    فواید بالقوه تخم مرغ خام برای سلامتی

    ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی در تخم مرغ خام یافت می شود. لوتئین و زآگزانتین دو آنتی اکسیدان مهم هستند که از چشمان شما محافظت می کنند و احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با چشم را کاهش می دهند.

    تخم مرغ خام می تواند:

    • کلسترول HDL بالا از قلب شما در برابر LDL، کلسترول بد محافظت می کند. تخم مرغ مملو از هر دو نوع کلسترول است، بنابراین مهم است که کلسترول خوب را محدود کنید تا بتوانید کلسترول بد را نیز محدود کنید. تخم مرغ همچنین سرشار از اسیدهای چرب مانند امگا ۳ است که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد.
    • به مغزتان کمک کنید بهتر کار کند. مقادیر بالای کولین موجود در تخم مرغ از عوامل مهم عملکرد مغز است. تخم مرغ مواد مغذی متراکمی دارد و فقط یک تخم مرغ منبع عالی کولین است.
    • سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سطوح بالای ویتامین A و ویتامین B-12 در تخم مرغ به همراه سایر مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها یافت می شود که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تشکیل می دهند.
    • انرژی بیشتری به شما بدهد. تخم مرغ مملو از مواد مغذی است که به شما احساس سیری و انرژی می دهد. آنها منابع غنی پروتئین هستند و منبع کاملی از اسیدهای آمینه ضروری محسوب می شوند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *