×
×

دامداران ادعای وزیر را رد کردند

  • کد نوشته: 3297
  • ۱۰ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، در پی افزایش قیمت لبنیات و اظهارات سینکی – معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر تخلف بودن آن، دیروز اظهارات جدیدی از سوی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره مطرح شد و این طور به نظر می‌رسید که شریعتمداری دامداران را مقصر گرانی لبنیات می‌داند […]

  • به گزارش ایسنا، در پی افزایش قیمت لبنیات و اظهارات سینکی – معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر تخلف بودن آن، دیروز اظهارات جدیدی از سوی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره مطرح شد و این طور به نظر می‌رسید که شریعتمداری دامداران را مقصر گرانی لبنیات می‌داند که قیمت شیر خام را افزایش داده‌اند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت شیر و بازار آن اینگونه توضیح داد که دامداران زمانی شیر را ۱۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری کردند و اکنون که قیمت آن ۱۵۷۰ تومان است، دامدار حتی شیر را به تولیدکنندگان لبنیات با قیمت ۲۰۰۰ تومان هم نمی‌فروشد که باید تلاش شود این مشکل حل شود.

    البته بیش از این نیز سینکی در پاسخ به سوال ایسنا در همین زمینه گفته بود که صنایع لبنی مدعی هستند که شیر کافی از سوی دامداران عرضه نمی شود. اما این دو ادعا امروز از سوی جهاد کشاورزی و دامداران رد شد.

    رضایی – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام – در این باره به ایسنا، گفت: مقدار تولید شیر خام در سال جاری هیچ تغییری نکرده وتنها جابجایی در سطح مصرف‌کنندگان رخ داده است؛ یعنی رقابتی برای جذب شیر خام بین کارخانه‌های لبنی و تولیدکننده شیر خشک به وجود آمده اما به هیچ‌وجه کاهشی در زمینه تولید و عرضه شیر خام رخ نداده است.

    وی افزود: گرچه قیمت ۱۵۷۰ تومان برای هر لیتر شیر خام در ستاد تنظیم بازار تصویب شده اما این قیمت به چهار ماه پیش تعلق داشت که نهاده‌های تولید و خوراک دام برای دامداران با ارز ۳۸۰۰ تومانی تامین می‌شد و امروز به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته است. هم‌اکنون نرخ فروش شیر خام به صنایع لبنی بیشتر از ۱۵۷۰ تومان مصوب است و جوایز دیگری نیز برای دامداران در نظر گرفته می‌شود که قیمت آن را بیشتر می‌کند.

    رضایی اظهار کرد: هیچ مشکلی در تامین شیر خام کشور وجود ندارد.

    همچنین مقدسی – رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی، در این باره توضیح داد که تولید شیر خام نه‌تنها در سال جاری کاهش نیافته است، بلکه در پنج ماه نخست امسال بیش از ۱۰ درصد رشد هم داشته است.

    وی افزود: این که آقای وزیر به افزایش قیمت شیر خام به عنوان عامل اصلی گرانی لبنیات اشاره می‌کند، درست نیست، چراکه مواد بسته‌بندی لبنیات بیش از ۳۰۰ درصد طی ماه‌های گذشته رشد داشته و قیمت پایه شیر خام همچنان ۱۵۷۰ تومان است. اما مسلماً مسائلی مانند میزان آنتی بیوتیک، چربی، پروتئین، دما و غیره در شیر خام تحویلی دامداران به صنایع لبنی، در قیمت لبنیات تاثیرگذار است و کارخانه‌ها خودشان برای جذب شیر خام با کیفیت بیشتر و لبنیات کیفی‌تر جوایزی را برای دامداران در راستای افزایش کیفیت در نظر می‌گیرند.

    مقدسی ضمن رد کردن افزایش قیمت شیر خام به ۲۰۰۰ تومان یا کمبود آن تصریح کرد: چنین مسائلی به هیچ وجه صحت ندارد، اما باید گفت که پیش از این کارخانه‌های لبنی، شیر خام را از دامداران خریداری می‌کردند و مازاد آن را به کارخانه‌های تولید شیر خشک می‌فروختند، اما امروز این ارتباط به صورت مستقیم بین دامداران و کارخانه‌های تولیدکننده شیر خشک برقرار شده و اوضاع به نفع دامداران و تولیدکنندگان شیر خشک تغییر کرده است.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی به ایسنا گفت: به هیچ‌وجه دامداران به دنبال سودجویی یا افزایش قیمت شیر خام نیستند و این مساله که گفته می‌شود قیمت شیر خام به بیش از ۲۰۰۰ تومان افزایش یافته است به شدت تکذیب می‌شود. اما صنایع لبنی اگر به شیر خام بیشتری نیاز دارند می‌توانند آن را از تولیدکنندگان شیر خشک تامین کنند.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *