×
×

دامداران نگرانند

  • کد نوشته: 7578
  • ۱۸ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، چندی پیش مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور اعلام کرد که با شیوع ویروس کرونا برخی از کشورها مرزهای وارداتی خود را مسدود یا تقاضا برای واردات را کاهش داده اند و همین امر باعث شده تا بازارهای مصرفی لبنیات ایران در این شرایط کاهش یابد و با مازاد شیر در کشور مواجه شویم. سلطانی […]

    دامداران نگرانند
  • به گزارش ایسنا، چندی پیش مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور اعلام کرد که با شیوع ویروس کرونا برخی از کشورها مرزهای وارداتی خود را مسدود یا تقاضا برای واردات را کاهش داده اند و همین امر باعث شده تا بازارهای مصرفی لبنیات ایران در این شرایط کاهش یابد و با مازاد شیر در کشور مواجه شویم.

    سلطانی همچنین پیشتر اعلام کرد که کارخانه ها هم به دلیل کاهش صادرات و کاهش مصرف لبنیات در کشور، دریافت شیر از دامدار را کاهش داده اند یا به طور کل خریداری نمی کنند و این کاهش میزان خرید شیر خام از دامداران باعث خواهد شد این محصول فاسد و دور ریخته شود و دامداران متحمل ضرر و زیان بسیاری شوند و دامداران از این بابت نگران هستند.  از طرفی کارخانجات شیر خشک هم به لحاظ انباشتگی شیر خشک و کاهش نقدینگی، دریافت شیر خام را برای تبدیل به شیر خشک کاهش داده اند.

    مدیرعامل این اتحادیه معتقد است که اگر تولید  دچار مشکل شود و کاهش یابد، جبران آن سال ها طول خواهد کشید و  به صنعت دامداری و دامداران و در نهایت اقتصاد کشور لطمه وارد می شود.

    سلطانی همچنین در اظهارات اخیرش به ایسنا گفت که باید تولید و عرضه شیر در این ایام مدیریت شود، زیرا نمی توان از دامداران توقع داشت که شیر کمتری تولید کنند. دام نمودار تولید دارد و دستکاری تولید منجر به کاهش و در نتیجه زیان دامداران خواهد شد. بنابراین کارخانه ها باید تا جایی که می توانند شیر خام را به شیر خشک یا محصولاتی تبدیل کنند که ماندگاری بالاتری دارد.

    در چنین شرایطی باوجود اینکه در روزهای پایانی سال ۹۸، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خبر از خرید حمایتی مازاد شیر دامداران را داد و اعلام کرد که با پیگیری های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و تصویب ستاد تنظیم بازار، خرید حمایتی شیرخام مازاد از دامداران توسط سازمان تعاون روستایی تصویب شده است و در صورت وجود شیر خام مازاد در سطح مناطق مختلف کشور، سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید این شیر از دامداران با قیمت مصوب تنظیم بازار اقدام ­می‌کند تا از التهاب در بازار جلوگیری شده و ضرر و زیان دامداران کاهش یابد، اما آن طور که به نظر می رسد هنوز خبری از این خرید حمایتی نیست و معلوم نیست دقیقا چه زمانی قرار است مازاد شیرخام دامداران خریداری شود، محصولی که اگر ظرف ۲۴ ساعت وارد خط تولید نشود از بین خواهد رفت. 

    آن چیزی که در این ایام بیش از پیش اهمیت دارد حمایت ازتولیدکنندگان و کسب و کارها و کاهش خسارت و ضرر و زیان آنها است تا با عبور از بحران کرونا کشور بتواند کمافی سابق روی پای خود بایستند و در جهت تحقق شعار سال یعنی “جهش تولید”  گام بردارد.

    ایسنا

    سرویس خبری :دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *