×
×

دام ارزان شده است/ ناظران با گرانی گوشت برخورد کنند

  • کد نوشته: 2631
  • ۲۲ خرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • بازار گوشت قرمز طی ماه های گذشته با نوسانات متعددی مواجه شده و هم اکنون قیمت این محصول پروتئینی رو به افزایش بوده است؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت قرمز بسته بندی شده گوسفندی به حدود ۷۰ هزار تومان هم در بازار رسیده است، مسعود بصیری – مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین،توزیع، تنظیم بازار و […]

  • بازار گوشت قرمز طی ماه های گذشته با نوسانات متعددی مواجه شده و هم اکنون قیمت این محصول پروتئینی رو به افزایش بوده است؛ به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت قرمز بسته بندی شده گوسفندی به حدود ۷۰ هزار تومان هم در بازار رسیده است، مسعود بصیری – مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین،توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی – در این باره به ایسنا گفت: هیچ مشکلی برای تامین گوشت قرمز در بازار وجود ندارد و قیمت محصولاتی مانند گوشت قرمز که جزو کالاهای گروه یک هستند در کارگروه تنظیم بازار تعیین می شود.

    وی افزود: از آنجا که قیمت کالاهای مختلف نباید در سال جاری بیشتر از نرخ تورم افزایش پیدا کند و با توجه به این که نرخ جدیدی برای گوشت قرمز به تصویب نرسیده است، اگر بازار شاهد قیمت های جدیدی باشد، تخلف صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.

    قیمت جدیدی برای گوشت تازه و منجمد تصویب نشده است

    بصیری با تأکید بر اینکه قیمت جدیدی برای گوشت قرمز تولید داخل و وارداتی تصویب و ابلاغ نشده است، افزود: برای صدور مجوز واردات گوشت قرمز منجمد و گرم هیچ محدودیت و شرایط خاصی به غیر از داشتن شرایط و استانداردهای بهداشتی و قرنطینه ای نداریم و بر اساس آخرین آمار موجود تا هشتم خردادماه امسال حدود ۱۷ هزار تن گوشت قرمز گوسفندی گرم مجوز واردات دریافت کرده‌اند که این محصولات عمدتاً از کشورهای گرجستان، روسیه، افغانستان، آذربایجان، مغولستان، ارمنستان، قزاقستان و استرالیا بوده است.

    وی ادامه داد: از میزان و تعداد مجوزهای صادر شده، حدود ۵۵۰۰ تن گوشت قرمز گرم گوسفندی تا چهاردهم خرداد امسال از کشورهای مذکور وارد شده است و از این به بعد نیز هیچ محدودیتی برای واردات گوشت قرمز به غیر از تامین شرایط قرنطینه ای و بهداشتی مورد نظر سازمان دامپزشکی وجود ندارد.

    روزی ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارد می‌شود

    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی از کشورهای هدف وارد می‌شود، اعلام کرد: از ابتدای امسال تا هشتم خرداد ماه نیز حدود ۳۳ هزار تن گوشت قرمز منجمد به کشور وارد شده است و هیچ مشکلی برای تامین آن وجود ندارد. البته این میزان در طول ۱۲ ماه سال گذشته به حدود ۱۷۳ هزار تن رسیده بود که با توجه به میزان نیاز حدود ۱۰۰ هزار تنی برای واردات به نظر نمی‌رسد مشکلی در تامین گوشت قرمز وجود داشته باشد.

    وی گفت: بر اساس آمار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود ۹۶۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور نیاز داریم که ۸۶۰ هزار تن تولید داخلی این محصول است و تنها در حوزه گوشت قرمز گوسفندی با مشکلاتی از جمله نوسان قیمتی مواجه بودیم که آن هم عمدتاً وابسته به تولیدات عشایری بوده و تابع مرتع است. اما طی ماه‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت علوفه و جو هزینه پرورش دام افزایش یافته است و نرخ های جهانی و نوسانات نرخ ارز نیز به این افزایش قیمت کمک کرده بود.

    کاهش ۲۰۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم دام زنده

    بصیری همچنین در خصوص مسائل به وجود آمده در حوزه عرضه نشدن دام زنده از سوی عشایر به دلایل و بهانه هایی مانند سیاه بهار و تاثیر ممنوعیت صادرات دام زنده و قیمت آن اینگونه توضیح داد که دامداران نمی توانند تا ابد دام خود را به علت سیاه بهار نگه دارند و از سوی دیگر نیز اگر وزن دام آن‌ها بیش از حد افزایش پیدا کند در بازار داخلی مشتری چندانی پیدا نمی کند و با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده، آن‌ها مجبورند که دام‌های خود را در موعد مقرر به بازار عرضه کنند.

    مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده بود سبب شد قیمت دام زنده از حدود ۲۴ هزار تومان به حدود ۲۲ هزار تومان کاهش یابد که البته عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت دام زنده دخیل بوده است. اما مسئله مهم تر این است که هم اکنون در زمینه تامین گوشت قرمز هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر قیمت این محصول غیرقانونی و غیرمنطقی افزایش پیدا کرده دستگاه‌های نظارتی باید با این مسئله و عواملش برخورد کنند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *