×
×

دام را از جایی تهیه کنید که تحت نظر سازمان دامپزشکی باشد

  • کد نوشته: 479496
  • ۱۵ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • معاون بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان دامپزشکی تاکید کرد که اگر سازمان دامپزشکی نتواند به نحو درست به وظایف خود عمل کند، شاهد افزایش روزافزون بیماری‌ها در جامعه خواهیم بود. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، دکتر کریم امیری در نشست خبری با خبرنگاران، به مناسبت روز […]

    دام را از جایی تهیه کنید که تحت نظر سازمان دامپزشکی باشد
  • معاون بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان دامپزشکی تاکید کرد که اگر سازمان دامپزشکی نتواند به نحو درست به وظایف خود عمل کند، شاهد افزایش روزافزون بیماری‌ها در جامعه خواهیم بود.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، دکتر کریم امیری در نشست خبری با خبرنگاران، به مناسبت روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، گفت: تاکنون حدود بیش از ۱۴۰۰ عامل بیماری‌زا که می‌تواند انسان را بیمار کند، شناسایی شده است که از این عوامل بیماری زا بیش از ۶۰ درصد قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند. برخی از این بیماری‌ها در دام هیچ علائمی ندارند اما در انسان می‌تواند سبب بروز علائم شود. سازمان دامپزشکی ایران در این راستا تلاش می‌کند که امنیت غذایی و بهداشتی برای جامعه ایجاد کند.

    او تاکید کرد: کشتارگاه‌های کشور ما آیینه تمام نمای نشان‌دهنده بیماری‌ها هستند. بازرسین دامپزشکی در کشتارگاه‌ها تلاش می‌کنند که فرآورده‌ای که سر سفره انسان‌ قرار می‌گیرد، فرآورده سالمی باشد، یعنی باعث آلودگی و بیماری نشود. مثال آن تب مالت است که اگر به وظیفه خود عمل نکنیم، هیچ انسانی نمی‌تواند بدون بیماری زندگی کند. اگر سازمان دامپزشکی نتواند به نحو درست به وظایف خود عمل کند ما شاهد افزایش روزافزون بیماری‌ها در جامعه خواهیم شد.

    امیری،‌ تصریح کرد: گزارش موارد بیماری سیاه زخم بسیار به ندرت و در افرادی است که با دام سر و کار دارند. دام‌هایی که مبتلا به این بیماری شوند، مورد درمان قرار می‌دهد و یا با واکسیناسیون گسترده با پیشگیری از بیماری در دام انسان‌ها را از خطر نجات می‌دهد. دامپزشکان سربازان گمنامی هستند که خود بیش از همه در معرض خطر این بیماری‌ها هستند اما سعی می‌کنند با به خطر انداختن جان خود سلامت جامعه را حفظ کنند.

    وی به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: در این رابطه توصیه اکید ما به مردم این است که دام را از جایی تهیه کنند که تحت نظر سازمان دامپزشکی باشد اما من به عنوان دامپزشک هیچ تضمینی نمی‌دهم که فردی دام را بخرد و در خانه سرش را ببرد و امنیت کامل داشته باشد. تمام تلاش ما کاهش خطر است اما توانایی از بین بردن خطر را نداریم. سعی ما این است که دام‌هایی در میادینی که شهرداری به مردم معرفی کرده عرضه شود که کمترین خطر را داشته باشند و قبلا سم پاشی شده باشند تا از طریق کنه‌ها انتقال به انسان صورت نگیرد ولی باز هم تضمین ۱۰۰ درصد وجود ندارد. تضمین ۱۰۰ درصد را جایی می‌دهیم که اگر کسی می‌خواهد گوشت مصرف کند، آن را از قصابی خریده باشد که مهر دام پزشکی روی گوشت خورده باشد. در این نقطه تضمین کامل است که این گوشت توسط همکاران من بررسی شده است.

    وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان وجود دارد،‌ اظهار کرد: سل گاوی قابلیت انتقال به انسان دارد که اگر رعایت نشود، ممکن است سلامت جامعه را به خطر بیندازند. بیماری مِشمِشه نیز به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها در زمان جنگ‌های تن به تن (به همراه اسب) بوده است و این بیماری کشنده طی ۴۰ سال اخیر شاید تنها دو مورد انسانی (غیرایرانی) در ایران داشته است که هیچ کدام هم فوت نکرده‌اند و همه اینها بیانگر تلاش شبانه‌روزی ما و رصد باشگاه‌های اسب سواری است به شکلی که حتی اسبی با قیمت ۲۰ میلیارد تومان را هم به دلیل ابتلا به مشمشه معدوم کردیم و این سبب می‌شود که بیماری در این گروه افزایش نیابد و انسان‌ها هم در آسایش زندگی کنند.

    معاون بهداشت و مدیریت بیماری دامی سازمان دامپزشکی بیان کرد: منشاء بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از حیات وحش است و حتی کرونا و ایدز نیز منشاء حیات وحش دارند.

    او درباره تاثیر تحریم‌ها در تهیه واکسن‌ها و داروهای مرتبط با بیماری‌های دام‌ها،‌ بیان کرد: اینگونه نبوده که نتوانیم واکسن وارد کنیم. تنها واکسن وارداتی دامی ما واکسن هاری است که در سال جاری نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش واردات داشتیم و واکسیناسیون ما در سگ‌های صاحب‌دار هم سه درصد نسبت به سالیان گذشته در پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است. ما متولی واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب نیستیم بلکه سگ‌هایی که توسط شهرداری‌ها جمع‌آوری می‌شوند توسط ما واکسن زده می‌شوند. باید سگ‌های بدون صاحب جمع‌آوری، عقیم و درمان شوند و پس از تزریق واکسن آزاد شوند اما از آنجایی که تعداد سگ‌های بدون صاحب بویژه در حاشیه شهرها روز به روز در حال افزایش است ما تا الان مخالف رهاسازی آنها بوده‌ایم و فکر می‌کنیم این کار درست نباشد. بهترین کار کنترل سگ‌های بلاصاحب است تا مشکلی برای مردم به وجود نیاورند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *