×
×

دانستنی های صنعت غذا/ کفیر

  • کد نوشته: 481380
  • ۱۰ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • کفیر یکی از محصولات شیر به صورت تخمیر شده اسیدی-الکلی است که از ویژگی های آن می توان به طعم اسیدی و قوام خامه ای اشاره کرد. این نوشیدنی از بالکان ، اروپای شرقی و قفقاز نشات گرفته است. به طور سنتی ، کفیر با استفاده از شیر گاو ، میش ، بز یا بوفالو […]

    دانستنی های صنعت غذا/ کفیر
  • کفیر یکی از محصولات شیر به صورت تخمیر شده اسیدی-الکلی است که از ویژگی های آن می توان به طعم اسیدی و قوام خامه ای اشاره کرد. این نوشیدنی از بالکان ، اروپای شرقی و قفقاز نشات گرفته است.

    به طور سنتی ، کفیر با استفاده از شیر گاو ، میش ، بز یا بوفالو تولید می شود. با این حال، در بعضی از کشورها به دلیل محدودیت های غذایی، ترجیحات یا آداب و رسوم مذهبی، شیر حیوانات کمیاب، گران و یا به میزان کم مصرف می شود. بنابراین، تلاش های زیادی برای تولید کفیر از منابع غذایی مختلف مانند شیر سویا انجام گرفته است.

    کفیر را می توان از طریق تخمیر شیر با کشت های اولیه کفیر تجاری منجمد ، دانه های کفیر سنتی و محصولی که پس از حذف دانه های کفیر باقی مانده تولید کرد. همچنین کفیر به صورت پودری نیز تولید شده تا در مصارف مختلف خانگی بتوان از آن بهره گرفت.

    دانه های کفیر نوعی آغازگر یا استارتر است که به رنگ سفید تا زرد – سفید ، ژالتینی و اندازه متغیر و به شکل گل کلم می باشد که در آن مخلوط همزیست میکروبی باکتری های اسید لاکتیک و مخمر وجود دارد.

    پلی ساکارید اصلی موجود در دانه های کفیر ، کفیران نام دارد که نوعی هترو پلی ساکارید بوده و در مقایسه با سایر پلی ساکارید ها مزایای برجسته ای از جمله ضد تومور ، ضد قارچ ، خواص ضد باکتری ، ضد التهاب و خواص آنتی اکسیدانی را دارا می باشد.

    همچنین نشان داده شده است که کفیران ویسکوزیته و خصوصیات ویسکوالاستیک ژل های شیر اسیدی را بهبود می بخشد و قادر به تشکیل ژل هایی است که دارای خواص ویسکوالاستیک جالب در دمای پایین هستند ، به همین دلیل می توان از کفیران به عنوان افزودنی در محصولات تخمیر شده استفاده کرد.

    فرایند تولید کفیر به دو صورت سنتی و صنعتی صورت میگیرد که اندکی متفاوت می باشند و بازدهی روش صنعتی به مراتب بیشتر است.

    ویژگی های تغذیه ای

    کفیر، آشامیدنی مشهور خاورمیانه است و یک غذای رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز میباشد که قادر است مقدار زیادی از لاکتوز را هضم کند. در نتیجه تخمیر، میزان لاکتوز در کفیر کاهش و میزان بتاگالاکتوزیداز افزایش می یابد.

    پروتئینهای موجود در کفیر تا اندازهای هضم شده و خودشان را به راحتی در بدن اتولیز میکنند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری در کفیر میباشد که بر روی سیستم عصبی تأثیرگذار است.

    همچنین کفیر یک ماست نوشیدنی و محصولی نیروبخش به حساب می آید. کفیر با استفاده از کربوهیدراتها، چربیها و پروتئینها به رشد، نگهداری و فعالیت سلولی کمک میکند.

    ارزش بالای تغذیه ای و سلامتبخش کفیر، متعدد میباشد بنابراین مصرف آن برای نوزادان نارس، کودکان، زنان حامله و پرستار، بیماران و افراد پیر و مبتلایان به بیماری عدم تحمل لاکتوز توصیه میشود.

    ترکیب شیمیایی تغذیه ای کفیر

    کفیر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین با قابلیت هضم آسان میباشد که به نگهداری و شفای بدن کمک میکند. همچنین کفیر سرشار از ویتامین ب۱۲ ،ویتامین ب۱ ،کلسیم، آمینو اسیدها، متیونین، اسید فولیک، ویتامین کا، منیزیم، فسفر و مس میباشد که به اتولیز (اکسایش خود بخودی) کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها و رشد سلول ها و تامین انرژی بدن کمک میکند.

    کفیر ، نوشیدنی سنتی ، اکنون به عنوان منبع بالقوه پروبیوتیک ها و مولکول هایی با خواص سالم بسیار جالب توجه است. . کفیران ، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار مهمی است همچنین خواص بیولوژیکی این ماده استفاده از آن به عنوان آنتی اکسیدان ، ضد تومور ، عامل ضد میکروبی و تقویت سیستم ایمنی را در بین سایر نقش ها نشان می دهد.

    به طور مداوم تحقیقاتی برای تلفیق خواص کفیر و کفیران برای تولید محصوالت مهم جدید برای حفظ سالمت مصرف کننده در حال انجام است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *