×
×

درخواست تجدید قیمت گندم پیش از سال زراعی/شوک قیمتی مدیریت می شود؟

  • کد نوشته: 482220
  • ۶ اردیبهشت ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، ابتدای سال زراعی هر محصول قیمت‌ها تعیین تکلیف می‌شوند اما امسال در حوزه گندم وضعیت متفاوت شده و گندم کاران پیش از شروع سال زراعی جدید (شهریور ۱۴۰۲) درخواست افزایش قیمت دارند. تعیین قیمت محصولات کشاورزی با شورای سیاست گذاری محصولات […]

    درخواست تجدید قیمت گندم پیش از سال زراعی/شوک قیمتی مدیریت می شود؟
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر، ابتدای سال زراعی هر محصول قیمت‌ها تعیین تکلیف می‌شوند اما امسال در حوزه گندم وضعیت متفاوت شده و گندم کاران پیش از شروع سال زراعی جدید (شهریور ۱۴۰۲) درخواست افزایش قیمت دارند. تعیین قیمت محصولات کشاورزی با شورای سیاست گذاری محصولات کشاورزی بوده که متشکل ۹ عضو است؛ ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندم کاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، ۲ کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و همچنین ۲ نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر (البته بدون حق رأی) حضور دارند.

    علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی افزایش قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید به مهر گفت: سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد. ۱۱.۵۰۰ قیمت گندم بود که به اضافه ۱۵۰۰ یارانه دولت برای کود نرخ نهایی آن ۱۳ هزار تومان اعلام شد.

    وی افزود: در این مقطع زمانی قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود در حالی که در کمتر از ۶ ماه این عدد از ۵۰ هزار تومان هم گذشت.

    وی یادآور شد: متناسب با قیمت دلار محصولات مورد نیاز کشاورزی اعم از تجهیزات و ماشین آلات تا خدمات که به بخش کشاورزی ارائه می‌شود، افزایش یافت.

    این فعال بخش گندم کشور عنوان کرد: عدم ثبات اقتصادی کشور سبب شده تا برای یک هفته هم نتوان قیمتی را تعیین کرد و تعیین نرخ برای یک سال اجحاف در حق کشاورز و گندم کاران است. از این رو با افزایش قیمت محصولات و خدمات مربوط به بخش کشاورزی انتقادها آغاز شد. بنابراین بهمن سال گذشته بنیاد ملی گندم کاران درخواست تجدید قیمت را به شورای سیاست گذاری محصولات کشور اعلام کرد.

    ایمانی در ادامه سخنان خود گفت: به بهانه‌های مختلف رسیدگی به موضوع با تأخیر همراه شد که در نهایت بنیاد ملی گندم کاران طی نامه‌ای با رونوشت به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، موضوع را به اطلاع ریاست جمهوری رساند. در ادامه کمیسیون کشاورزی تشکیل جلسه داد و اعضای بنیاد ملی گندم کاران به آنالیز قیمت‌ها پرداختند.

    مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با اشاره به نتیجه بررسی‌های قیمتی، اظهار کرد: تحلیل شرایط بازار و قیمت محصولات و خدمات، نرخ تمام شده تولید گندم را ۱۷ هزار تومان در هر کیلو اعلام کرد اما این قیمت مورد پذیرش واقع نشد و مبلغ ۱۵ هزار تومان پیشنهاد شد.

    وی گفت: این مبلغ در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به رأی گذاشته شد اما این مبلغ هم رأی نیاورد.

    ایمانی بیان کرد: مذاکرات ادامه پیدا کرده و در جلسه دیروز شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی توافقاتی صورت گرفت. و در نهایت جلسه امروز مشخص می‌کند که بر سر مبلغ ۱۷ هزار تومان توافق می‌شود یا این عدد کمتر خواهد بود.

    شوک قیمتی چگونه مدیریت می‌شود؟

    افزایش یکباره نرخ گندم از ۱۳ به ۱۷ هزار تومان شوک قیمتی به بازار مصرف خواهد بود. عضو بنیاد ملی گندم کاران در این باره اظهار کرد: نان با یارانه‌ای که دولت برای نانوایی‌ها در نظر گرفته است افزایش نخواهد یافت. برای سایر محصولاتی که مواد اولیه آن گندم است مانند رشته، ماکارانی، شیرینی و…. دولت می‌تواند ما به تفاوت افزایش قیمت را به عنوان یارانه پرداخت کند. به این ترتیب ممکن است قیمت نهایی عدد ۱۵ هزار تومان باشد و دولت با در نظر گرفتن ۱,۵۰۰ تومان یارانه کود و سم و ۲ هزار تومان جایزه تحویل برای کشاورز افزایش قیمت را مدیریت کند تا نه تولیدکننده و نه مصرف کننده هیچیک متضرر نشوند زیرا در حال حاضر کشت گندم بر اساس مبلغ ۱۳ هزار تومان با توجه وضعیتی که محصولات مورد نیاز کشاورزی دارد، توجیه اقتصادی ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *