×
×

دلالها مرکبات بم را تاراج می کنند/سود ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلو

  • کد نوشته: 476752
  • ۲ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، این روزها در شهرستان‌های مختلف گرمسیر استان کرمان هر روز یک محصول جدید برداشت می‌شود و با فرا رسیدن فصل زمستان مرکبات رنگارنگ در هوای معتدل بم نیز خودنمایی می‌کنند. محصول مرکبات بم در کنار خرمای مضافتی این شهرستان جزو […]

    دلالها مرکبات بم را تاراج می کنند/سود ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلو
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، این روزها در شهرستان‌های مختلف گرمسیر استان کرمان هر روز یک محصول جدید برداشت می‌شود و با فرا رسیدن فصل زمستان مرکبات رنگارنگ در هوای معتدل بم نیز خودنمایی می‌کنند.

    محصول مرکبات بم در کنار خرمای مضافتی این شهرستان جزو مهمترین محصولات صادرات محور و مرغوب این شهرستان محسوب می‌شود که مرکبات به دلیل تولید ارگانیک و طعم شیرین دارای ارجحیت فروش بالایی در بازار است.

    این محصول که شامل طیف گسترده‌ای از مرکبات شامل انواع پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و نارنگی می‌باشد به استان‌های مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

    اما مرکبات بم نیز مانند محصول خرمای این شهرستان از چنگال دلالان دور نمانده است، در حالی کار برداشت مرکبات از ۳ هزار هکتار باغ این شهرستان آغاز شده است که چشمان کشاورزان برای تأمین معاش یک ساله به همین محصول دوخته شده است.

    محصولی که پس از یک سال تلاش کشاورزان تولید و روانه بازار شده است بار دیگر باید از زیر دست دلال رد شود

    با این وجود خبرهای خوبی از باغ‌های مرکبات بم به گوش نمی‌رسد، محصولی که پس از یک سال تلاش کشاورزان تولید و روانه بازار شده است بار دیگر باید از زیر دست دلال رد شود.

    در حالی که هیچ سیستم توزیع مناسبی برای محصولات کشاورزی استان کرمان در نظر گرفته نشده است؛ این دلالان هستند که این خلأ و کم کاری مسئولان را پر کرده و گاه با سود چند برابری محصولات کشاورزی استان کرمان را به دست مصرف کننده می‌رسانند.

    طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر هم اکنون محصول پرتقال بم که شاخص ترین محصول این شهرستان می‌باشد کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود اما همین محصول هم اکنون در شهر کرمان تا کیلویی ۲۳ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

    چاره‌ای جز فروش محصول به دلالان نداریم

    محمد ابارقی یکی از کشاورزان بمی است که در گفتگو با مهر می‌گوید: کشاورزی مهمترین منبع امرار معاش مردم شهر بم است به طوری که اکثر مردم یا باغ مرکبات دارند و یا نخلستان خرما که البته با فروش محصول همین باغ‌ها هم مخارج یک ساله خانواده خود را تأمین می‌کنند.

    وی افزود: مرکبات بم از نظر طعم و مزه و شیرین بودن در کشور بی نظیر است و در تولید این محصول از هیچ گونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود به همین دلیل هم مشتریان خارجی قابل توجهی هم دارد.

    وی گفت: در سال جاری با وجود خشکسالی و به دلیل وجود قنات‌های متعدد در بم شاهد افت تولید نبوده و خوشبختانه آفت هم محصول مرکبات را تهدید نکرد به همین دلیل میزان تولید محصول قابل توجه است.

    ابراقی مهمترین مشکل کشاورزان را شبکه توزیع دانست و افزود: اینکه محصول بعد از برداشت از باغ‌ها باید به چه کسی فروخته شود تا به میادین تره بار برسد یکی از معضلات جدی است، کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد چون از قبل دلال اکثر کامیون‌ها را هماهنگ کرده و کشاورزان امکان انتقال مستقیم بار به میدان تره بار شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، تبریز، مشهد و تهران را ندارند.

    وی افزود: سردخانه‌ها در این فصل از سال مملو از خرماست به همین دلیل امکان انبار کردن محصول نیز وجود ندارد.

    دلال با حضور در باغ‌ها محصول را بنا به کیفیت محصول بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و پس از انتقال به شهرهای مجاور از جمله کرمان با ۳ برابر قیمت می‌فروشند

    این کشاورز گفت: دلال با حضور در باغ‌ها محصول را بنا به کیفیت محصول بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و پس از انتقال به شهرهای مجاور از جمله کرمان با ۳ برابر قیمت می‌فروشند.

    وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود کشاورز با کمبود نقدینگی مواجه است و چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد. این در حالیست که هر سال از مسئولان می‌خواهیم زمینه را برای انتقال و عرضه مستقیم محصول در میادین میوه و تره بار تهران مهیا کنند اما اراده‌ای برای حذف دلالان وجود ندارد.

    وی گفت: یک محصول گاه تا ۸ دست خرید و فروش می‌شود تا به دست مصرف کننده نهایی برسد.

    کشاورزان از فروش محصول به دلالان خودداری کنند

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: پیش بینی می‌کنیم حداقل ۲۱ هزار تن مرکبات در بم برداشت و روانه بازارهای مصرف شود.

    محمد معقول بیان کرد: مرکبات بم به دلیل شرایط آب و هوایی به خصوص دمای هوا و تابش آفتاب در زمان طولانی بسیار شیرین و خوش طعم است به همین دلیل در بازار جهانی نیز مشتری‌های خاص خود را دارد.

    وی گفت: پیش بینی ما برداشت ۱۰ تن محصول از هر هکتار است و در شهرستان دو هزار ۵۰۰ باغ مرکبات به خصوص پرتقال وجود دارد اما طیف محصولات شامل انواع لیموشیرین، گریپ فروت، نارنگی می‌باشد.

    وی از کشاورزان خواست از فروش محصول به دلالان جدا خودداری کنند و ادامه داد: حضور دلالان در بازار موجب افت قیمت محصول می‌شود به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم با واسطه‌ها خرید و فروش نکنند.

    دلالان و واسطه‌ها باید از بازار کشاورزی حذف شوند

    فرماندار بم نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: اقتصاد شرق استان کرمان به کشاورزی وابسطه است به همین دلیل باید از این قشر در ابعاد گوناگون به خصوص تأمین نهاده‌ها، بسته بندی، برندینگ و حمل نقل حمایت شود

    هادی شهسوار پور گفت: سال گذشته بخش قابل توجهی از مرکبات به کشورهای مختلف صادر شد و در سال جاری نیز تلاش برای صادرات محصول با کیفیت مرکبات بم ادامه دارد.

    کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله مقاصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان و بم محسوب می‌شود

    وی برندینگ و بسته بندی را از جمله موارد مهم در خصوص صادرات به کشورهای مختلف دانست و افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله مقاصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان و بم محسوب می‌شود.

    وی ادامه داد: متأسفانه دلالان بیشترین ضربه را به کشاورزی بم می‌زنند بخش قابل توجهی از دست رنج کشاورزان به جیب این افراد که اکثراً غیر بومی هستند می‌رود.

    فرماندار بم ادامه داد: حذف دلالان از چرخه فروش محصولات کشاورزی یکی از مهمترین اهداف ما محسوب می‌شود که اجرای ان به همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف بستگی دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *