×
×

دلایل افزایش قیمت خرما/کاهش قیمت در نیمه دوم ماه رمضان

  • کد نوشته: 4766
  • ۱۶ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت خرما در بازار تهران در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش چند برابری داشته و برخی از انواع خرما تا کیلویی ۲۲ هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که ایران دومین تولیدکننده بزرگ خرما است و سالانه یک تا ۱.۱ میلیون تن خرما در این کشور […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت خرما در بازار تهران در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش چند برابری داشته و برخی از انواع خرما تا کیلویی ۲۲ هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که ایران دومین تولیدکننده بزرگ خرما است و سالانه یک تا ۱.۱ میلیون تن خرما در این کشور تولید می‌شود.

    آن طور که رئیس انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید؛ افزایش قیمت در شهرها به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها است.

    محسن فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این‌که فردا ماه رمضان است و در این ایام سفره افطار هر ایرانی معمولاً خرما وجود دارد، اما قیمت‌ها بسیار بالاست، دلیل افزایش قیمت‌ها چیست، گفت: چند دلیل برای افزایش خرما وجود دارد. نخست این‌که در سال ۹۷-۹۶ تولید محصول خرما در کشور به دلیل گرمازدگی و تغییرات اقلیمی ۳۵ درصد کاهش یافت. دوم این‌که؛ با افزایش نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت سال گذشته میزان صادرات خرما به کشورهای دیگر هم ۲۰ درصد رشد کرد.

    به گفته رئیس انجمن ملی خرمای ایران، سالانه حدود ۲۵ درصدی خرمای تولیدی کشور حدود ۳۰۰ هزار تن صادر می‌شود که افزایش نرخ ارز این میزان صادرات را تشدید کرد.

    فرخی دلیل سومی که برای افزایش قیمت خرما را تورم قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت نهاده‌های کشاورزی چندین برابر شده است، مثلاً کود شیمیایی از کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده،‌ قیمت سم سه برابر شده و سایر نهاده‌ها هم رشد کرده‌اند.

    وی با بیان این‌که تورم در داخل کشور هم به افزایش قیمت خرما دامن زده است، گفت: در اقتصاد نامتعارف ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها به صورت منطقی رشد کند.

    رئیس انجمن ملی خرمای ایران با تاکید بر این‌که این عوامل تا حدودی به افزایش قیمت‌ها در مبدا و باغ خرما شده است، اضافه کرد:‌ اما افزایش‌های بی‌ حد و اندازه در شهرها کاملاً غیرمنطقی است و هیچ توجیهی ندارد و باید نظارت‌ها و کنترل قیمت‌ها بیشتر شود.

    وی تأکید کرد: حدود ۲۰ درصد از خرمای تولیدی کشور در انبارها به میزان حدود ۱۵۰ هزار تن موجود است و تا  حدود ۲ ماه دیگر هم فصل برداشت، خرما هم آغاز خواهد شد؛ بنابراین هیچ نگرانی از لحاظ تأمین خرما در داخل کشور وجود ندارد.

    فرخی با بیان این‌که دولت چند روزی است ممنوعیت صادرات خرما را مطرح کرده است، گفت: طرح ممنوعیت صادرات خرما تصویب‌ شده، اما هنوز به گمرکات کشور ابلاغ نشده است، اما این راهکار درستی نیست.

    رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه به ما ثابت کرده که از اول ماه رمضان تا فصل برداشت،‌ صادرات ما زیر ۵ درصد بوده است؛ بنابراین ما به خاطر این میزان کم نباید بازارهای جهانی خود را از دست بدهیم.

    وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوعیت صادرات در این فصل کمکی به کنترل قیمت نخواهد کرد. تنها مشتری‌های جهانی‌مان را از دست خواهیم داد و عربستان می‌تواند بازار این مشتریان را در دست بگیرد.

    فرخی در پاسخ به این‌که قیمت خرما در شهرهای تولیدکننده مانند خوزستان چه‌قدر است، گفت: هر کیلو خرمای مضافتی ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود و جعبه‌های ۶۰۰ گرمی ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود. اما این قیمت‌ها تا زمانی که به مقصد شهرهای بزرگ می‌رسد رشد صد درصدی پیدا می‌کند.

    وی همچنین گفت: قیمت جهانی خرما ۱.۳۵ دلار است و زمانی که دلار ۴۰۰۰ تومان بود، قیمت آن ۶ تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رفت.

    رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به این‌که راهکار مقابله با افزایش قیمت‌ها چیست، گفت: از ۵-۴ ماه پیش شرایط فعلی را پیش‌بینی کرده بودیم و اعلام کردیم که مناطقی را برای عرضه مستقیم خرما در نظر بگیرند، اما چنین اقدامی نشد. در حال حاضر هم باید نظارت بیشتری شود تا محتکران خرما را در انبارها ذخیره نکنند و قیمت بازار هم رصد شود.

    رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: قیمت خرما در نیمه دوم ماه رمضان کاهش خواهد یافت.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *