×
×

دلایل باد کردن سیب درختی روی دست باغداران/ قیمت خرید سیب ۳۰ درصد کاهش یافت/ بازار دبی بیشتر سیاسی است تا رقابتی

  • کد نوشته: 467475
  • ۲۰ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلایل باد کردن سیب درختی روی دست باغداران، گفت: من این شرایط را پیش‌‍‌‌بینی می‌کردم و برای پیشگیری از آن هشدارهای لازم را به مسئولان مربوطه دادم اما متاسفانه گوشی برای شنیدن پیدا نکردم. وی با اشاره به نبود تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گفت: […]

    دلایل باد کردن سیب درختی روی دست باغداران/ قیمت خرید سیب ۳۰ درصد کاهش یافت/ بازار دبی بیشتر سیاسی است تا رقابتی
  • مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلایل باد کردن سیب درختی روی دست باغداران، گفت: من این شرایط را پیش‌‍‌‌بینی می‌کردم و برای پیشگیری از آن هشدارهای لازم را به مسئولان مربوطه دادم اما متاسفانه گوشی برای شنیدن پیدا نکردم.

    وی با اشاره به نبود تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، گفت: قوانین در بخش صادرات محصولات کشاورزی همواره در حال تغییر است از این‌رو ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش بالاست به ‌عنوان مثال شرایط فعلی که برای سیب درختی ایجاد شده نتیجه مصوبه وزیر صمت در دولت پیشین است.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: علیرضا رزم حسینی، آذر سال گذشته طی نامه‌ای به  اسحاق جهانگیری، خواستار توقف روند صادرات سیب شد. استدلال وی این بود که در آن سال ۸۰۰ هزار تن سیب صادر کردیم این میزان صادرات نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است به‌همین این امکان وجود دارد که در بازار داخلی سیب درختی کمیاب و قیمت آن افزایشی شود.

    شادلو با بیان اینکه ۹۰ درصد سیب صادراتی تولید سال گذشته بود، تصریح کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا، مرزهای ایران برای صادرات محصولات غذایی بسته شد تا اواسط فروردین مرزهای ایران بسته ماند که این مهم اختلال‌هایی در شبکه توزیع مواد غذایی برای کشورهای مقصد ایجاد کرد و دوباره مرزها برای نقل و انتقال موادعذایی باز شد، سیب که صادر شد در واقع سیبی بود که کرونا مانع صادرات آن شده بود.

    وی گفت: استدلال وزیر صمت برای قطع صادرات عقلانی نبود. به نظر من تصمیمات این چنینی با هدف قطع زنجیره تولید در کشور انجام می‌شود. سال گذشته کمتر تاجری برای خرید سیب ورود کرد چراکه این نگرانی وجود داشت که دوباره صادرات آن متوقف شود. به‌همین دلیل سیبی که روی درخت بین ۵ تا ۸ هزار تومان، خریداری می‌شد خرداد سال جاری کیلویی هزار تومان به بخش صنعت فروخته شد.

    شادلو با اشاره به ناچاری باغدار برای فروش محصول، گفت: باغدار یا باید محصول را به قیمت کم می‌فروخت یا باید آن را دور می‌ریخت چراکه محصول جدید در راه بود.

    وی بابیان اینکه همواره فرصت ۵۰ درصدی صادرات محصولات باغی وجود دارد، گفت: در چند ماه اخیر هزینه تولید از قیمت سبد پلاستیکی تا هزینه حمل و نقل و کاغذ گراف چند برابری شده است. قیمت سبد پلاستیکی که توانایی حمل ۱۲ کیلو بار را داشته باشد ۲۰ هزار تومان شد.

    نایب رئیس اتحادیه باغداران، با اشاره به کاهش قیمت خرید سیب از باغداران، تصریح کرد: همانگونه که اشاره کردم هزینه تولید چند برابری شد اما از سوی دیگر قیمت خرید محصول نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. مشاهده کنید در این معادله چگونه زحمت باغدار و سرمایه ملی که می‌تواند ارزآور و اعتبار صادراتی باشد به‌راحتی پایمال شد.  

     این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش تولید سیب در سال جاری گفت: تولید امسال ۴ میلیون تن برآورده شده است که من بر این باورم میزان تولید بیش از این است.

    شادلو با بیان اینکه از نظر ردیفی سومین تولیدکننده سیب در جهان هستیم، خاطر نشان کرد: فاصله میزان تولید سیب درختی در ایران به نسبت اولین کشور تولیدکننده یعنی چین بسیار زیاد است. اما کیفیت سیب تولیدی در ایران قابل قیاس با تولیدات چین نیست.

     به گفته این فعال اقتصادی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای جنوب شرق آسیا همگی خواهان سیب ایران هستند و این سیب را به دیگر سیب‌های موجود در بازار ترجیح می‌دهند. باغداران از آب شیرین برای تولید محصول استفاده می‌کنند همچنین خنکی مناطق کوهستانی طعم مطبوعی به سیب درختی ایران داده و آن را در منطقه محبوب کرده است.

    وی بابیان اینکه سیب درختی آمریکا با بسته‌بندی ویژه برای دبی تهیه و به این کشور صادر می‌شود، گفت: اولویت خرید سیب درختی برای امارات متحده عربی، سیب ایرانی است اما برخی سیاسی بازی‌ها باعث شده است که بازار این کشور از حالت رقابتی خارج و بیشتر سیاسی شود.

    این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: باید دولت ومجلس در این زمینه ورود و راهکار ارائه بدهند. اگر به باغدار تسهیلات کم بهره، داده شود می‌تواند محصول خود را به سرخانه ببرد و این چنین فرصت صادراتی ایجاد کنند. این راهکار را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم اما شاهد عملیاتی شدن آن نیستیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *