×
×

ذخیره شش ماه نیاز کشور به روغن نباتی در انبارها/ قیمت تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

  • کد نوشته: 9390
  • ۲۷ مرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • امیرهوشگ بیرشک امروز در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که صحبت‌هایی مبنی بر اینکه روغن نباتی در نیمه دوم سال دچار کمبود شده و قیمت آن افزایش می‌یابد، گفت: این موضوع به هیچ‌وجه صحت ندارد، تولید روغن نباتی همچنان ادامه دارد و ذخیره حداقل شش ماه نیاز کشور در انبارها موجود است.  وی در […]

    ذخیره شش ماه نیاز کشور به روغن نباتی در انبارها/ قیمت تا پایان سال افزایش نمی‌یابد
  • امیرهوشگ بیرشک امروز در نشست خبری در پاسخ به این سؤال که صحبت‌هایی مبنی بر اینکه روغن نباتی در نیمه دوم سال دچار کمبود شده و قیمت آن افزایش می‌یابد، گفت: این موضوع به هیچ‌وجه صحت ندارد، تولید روغن نباتی همچنان ادامه دارد و ذخیره حداقل شش ماه نیاز کشور در انبارها موجود است. 

    وی در خصوص موضوع افزایش قیمت هم گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن‌نباتی در کشور وجود ندارد، اما از آنجایی که ۷۰ درصد قیمت روغن‌نباتی مربوط به نرخ ارز است، اگر نرخ ارز تغییر کند، قیمت احتمال نوسان دارد،‌ وگرنه با شرایط ثابت، احتمال افزایش قیمت وجود ندارد. 

    وی با اشاره به اینکه ۵۴ کارخانه روغن نباتی در کشور فعال است، گفت: خوراک کارخانه‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود  و ۴۴ درصد تولید به بخش صنعت اختصاص می‌یابد. 

    بیرشک در مورد اینکه از ابتدای سال چقدر روغن ارد کشور شده است، گفت: سالانه ۲.۵ میلیون تن دانه برای استحصال روغن وارد می‌شود و حدود ۵۰۰ هزار تن از داخل تأمین می‌شود و از مجموع اینها حدود ۲ میلیون تن روغن در کشور تولید می‌شود.

    وی افزود: در سال گذشته یک‌ونیم میلیون تن روغن وارد کشور شد و ۳ میلیون تن هم دانه وارد کردیم که ۱۸ درصد روغن دارد.

    دبیر انجمن صنفی صنعت روغن نباتی در پاسخ به اینکه آیا اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی ادامه می‌یابد، گفت: تابع تصمیم دولت هستیم و وظیفه ما تولید است. هر ارزی که دولت تصمیم بگیرد، ما از آن پیروی می‌کنیم.

    بیرشک در پاسخ به این سؤال که مسئولان وزارت جهاد، واردات بی‌رویه دانه‌های روغنی را مانع تولید این محصول در داخل می‌دانند، گفت: احتمالاً روی صحبت‌ آنها با وزارت صمت است، وگرنه کارخانه‌های روغن‌کشی در داخل وظیفه استحصال روغن را دارند و برنامه‌های واردات در حوزه وزارت صمت مدیریت می‌شود. 

    * آیا قیمت دانه آفتابگردان با روغن استحصالی همخوانی دارد؟ 

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آفتابگردان قیمت گران‌تری دارد چطور روغنی که از آن استحصال می‌شود که هر کیلوگرم آن حدود ۱۰ هزار تومان است، گفت: آفتابگردانی که از آن روغن استحصال می‌شود از نوع آجیلی نیست و آنها روغنی هستند و قیمت جهانی هر تن آفتابگردان حدود ۴۰۰ دلار در هر تن است و ضریب استحصال روغن از آفتابگردان ۳۵ درصد است. 

    به گزارش فارس، با این ضریب استحصال تقریبا از هر ۳ کیلو آفتابگردان حدود یک کیلو روغن به دست می‌آید. 

    * واردات سالانه ۲ میلیون تن سویای تراریخته

    بیرشک در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار فارس که آیا دانه‌های روغنی وارداتی تراریخته هستند، گفت: محصولاتی مانند آفتابگردان، کلزا و پالم که از داخل تأمین می‌شود و یا وارد می‌کنیم، تراریخته نیستند، اما سویای وارداتی تراریخته است. 

    وی توضیح داد: امروزه بدون اصلاحات ژنتیکی، امکان تأمین امنیت غذایی به ویژه برای آینده وجود ندارد. 

    به گزارش فارس،تراریخته به محصولاتی گفته می‌شود که دستکاری ژنتیکی در آن ایجاد شده و کارشناسان آن را متفاوت از اصلاح ژنتیک می‌دانند. این مسئول توضیح داد که ۲۵ درصد روغن کشور از سویا به دست می‌آید.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا این محصولات با مجوز وارد می‌شود، گفت: بله وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مجوز واردات این محصولات را می‌دهند.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *