×
×

راهکاری برای جلوگیری از حذف جنین گندم در فرآیند آسیابانی

  • کد نوشته: 5688
  • ۴ مهر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • مهسا بادامچی از محققان طرح در گفت‌وگو با ایسنا، جنین گندم را بخشی از دانه گندم دانست که به رویش مجدد گیاه کمک می‌کند و گفت: این بخش از دانه به طور طبیعی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تبدیل شدن به یک گیاه سالم و جدید است. وی با بیان اینکه دانه […]

  • مهسا بادامچی از محققان طرح در گفت‌وگو با ایسنا، جنین گندم را بخشی از دانه گندم دانست که به رویش مجدد گیاه کمک می‌کند و گفت: این بخش از دانه به طور طبیعی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تبدیل شدن به یک گیاه سالم و جدید است.

    وی با بیان اینکه دانه گندم عمدتا برای آسیابانی و به دست آمدن آرد مورد استفاده بوده است، اظهار کرد: در این حالت بخش سبوس و جوانه حذف می‌شدند و به این ترتیب آرد گندمی به دست می‌آید که دارای ارزش تغذیه‌ای کمی است، ضمن آنکه با افزوده شدن ویتامین‌های سنتتیک و مواد سفیدکننده به آرد مضرات ایجاد شده در آرد بیشتر از فواید حاصله خواهد بود.

    بادامچی، دلیل جداسازی جنین از دانه در فرآیندهای آسیابانی را وجود روغن بسیار بالا در آن دانست و ادامه داد: اگر روغن موجود در جنین در فرآیند آسیابانی با آرد مخلوط شود، علاوه بر بودار شدن آرد، ماندگاری آن را کاهش می‌دهد؛ از این رو در زمان آسیابانی جنین گندم جداسازی می‌شود.

    این محقق جنین گندم را منبع غنی از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌ها دانست و یادآور شد: جنین گندم از نظر مواد معدنی دارای سطح بالایی از پتاسیم و آهن، کلسیم، فسفر و سلنیوم و همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

    به گفته وی، جنین گندم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود متابولیسم سلولی می‌شود، ضمن آنکه دارای خواص ضد پیری و ارتقای توسعه ماهیچه‌ها است.

    وی از ارائه راهکاری برای حذف بوی نامطبوع جنین گندم در فرآیند آسیابانی از سوی این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در مطالعاتی توانستیم با فرآیندهای خاصی، لیپیدها و چربی‌های موجود در جنین گندم را که بوی نامطلوب ایجاد می‌کنند، غیر فعال کنیم.

    بادامچی خاطر نشان کرد: غیر فعال کردن این لیپدها موجب حذف بوی نامطبوع در نان‌های تهیه شده از آرد گندم خواهد شد.

    ایسنا

    سرویس خبری :کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *