×
×

راهی برای کاهش مصرف نمک

  • کد نوشته: 478882
  • ۲ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبر علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از سلامت نیوز، نتایج بررسی های اخیر دانشمندان بین المللی نشان می دهند که انجام مداخلاتی مبنی بر سازگاری با طعم در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، می تواند مصرف نمک را در آنان کاهش داده و ضمنا آن ها را از […]

    راهی برای کاهش مصرف نمک
  • به گزارش پایگاه خبر علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از سلامت نیوز، نتایج بررسی های اخیر دانشمندان بین المللی نشان می دهند که انجام مداخلاتی مبنی بر سازگاری با طعم در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، می تواند مصرف نمک را در آنان کاهش داده و ضمنا آن ها را از لذت چشیدن غذا محروم نکند.

    فشار خون بالا بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و علت اصلی مرگ و میر زودرس جهانی است. این در حالی است که یک سبک زندگی سالم، از جمله محدودیت نمک، برای به تاخیر انداختن نیاز به داروهای کاهنده فشار خون یا تکمیل اثرات آن ها توصیه می شود. با این حال، مزایای کاهش مصرف سدیم بر فشار خون با گذشت زمان کاهش می‌یابد و این موضوع، تا حدی به دلیل پایبندی ضعیف بیماران به آن است.

    به گفته متخصصان دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون آمریکا، یکی از موانع اصلی پایبندی به رژیم غذایی کم نمک این است که مردم طعم آن را دوست ندارند، اما مطالعات کمی برای پیدا کردن راه حل به این موضوع پرداخته اند. حالا مطالعه آزمایشی ما روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا نشان می دهد که می توان درک از طعم را تغییر داد و یاد گرفت که غذا را با نمک کمتر هم دوست داشت.

    آن ها برنامه ای به نام مراقبان سدیم – پرفشاری خون یا SWaP-HTN را برای سازگاری تدریجی درک از طعم با غذاهای کم نمک توسعه دادند. این مطالعه اثرات کوتاه مدت چنین برنامه ای را بر مصرف نمک یا به عبارتی سدیم، فشار خون، ترجیح غذای شور و لذت بردن از یک رژیم غذایی محدودشده برای سدیم را بررسی کرد.

    در این تحقیق، گروه مداخله، ۱۶ هفته آموزش و پیگیری با پرستار را از طریق تماس تصویری روی تبلت دریافت کردند. جلسات به صورت هفتگی به مدت شش هفته و سپس هر دو هفته یکبار به مدت ۱۰ هفته برگزار شد. در این برنامه شرکت کنندگان یک دستگاه الکترونیکی دریافت کردند که محتوای نمک را تشخیص می داد تا آن ها را قادر به شناسایی و اجتناب از مواد غذایی پر نمک کند.

    مجریان تحقیق می گویند: یکی از اولین گام ها در پژوهش ما این بود که بیماران متوجه شوند چقدر نمک مصرف می کنند. با استفاده از دستگاه الکترونیکی، آن‌ها می‌توانستند محتوای نمک غذا را آزمایش کنند و از آشپز بخواهند که نمک را در وعده بعدی‌شان کاهش داده یا حذف کند.

    بررسی نتایج حاصله نشان داد که این مداخله، منجر به کاهش قابل توجه دریافت سدیم و افزایش لذت از رژیم غذایی کم نمک شد. روند کاهش میانگین فشار خون سیستولیک نیز در گروه مداخله از ۱۴۳ به ۱۳۳ میلی‌متر جیوه کاهش پیدا کرد.

    به گفته متخصصان، در گروه مداخله، مصرف سدیم ۱۱۵۸ میلی‌گرم در روز کاهش یافت که ۳۰ درصد کاهش نسبت به پایه داشت، در حالی که گروه کنترل دریافت روزانه را تنها ۵۰۰ میلی‌گرم افزایش داد. لذت بردن از رژیم غذایی کم نمک نیز در گروه مداخله از ۴.۸ به ۶.۵ در مقیاس ۱۰ درجه ای افزایش یافت.

    آن ها معتقدند: مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌توانیم جوانه‌های چشایی خود را برای لذت بردن از غذاهای کم سدیم دوباره آموزش دهیم و به تدریج میزان نمکی که می‌خوریم را کاهش دهیم.

     این یافته های علمی جالب و ارزشمند در کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) ارائه شده اند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *