×
×

روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ تولید می شود

  • کد نوشته: 477861
  • ۱۱ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،مدیر کل امور پشتیبانی دام استان تهران در برنامه چاپ اول در رابطه با اقلام اساسی نکاتی را مطرح کرد. در خصوص گوشت مرغ و شرایط ذخیره سازی آن آیا محدودیت عرضه وجود دارد؟ سالمی گفت: در خصوص مرغ در سال‌های […]

    روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ تولید می شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،مدیر کل امور پشتیبانی دام استان تهران در برنامه چاپ اول در رابطه با اقلام اساسی نکاتی را مطرح کرد.

    در خصوص گوشت مرغ و شرایط ذخیره سازی آن آیا محدودیت عرضه وجود دارد؟

    سالمی گفت: در خصوص مرغ در سال‌های گذشته بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی در سه ماه سال داشته ایم که امسال با توجه به اقدامات انجام گرفته این عدد به ۱۴۰ میلیون رسیده است. واردات تخم مرغ نطفه دار و گوشت مرغ منجمد صورت گرفته تا بخشی از بازار کنترل شود.

    با توجه به تولید روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ این میزان تا بعد از ماه رمضان در نظر گرفته شده است. در خصوص گوشت مرغ کمبودی نخواهیم داشت.

    بیش از ۱۵۰ هزار تن ذخیره سازی داشته ایم که بخشی تولید داخل است و بخشی هم واردات شده است. بیش‌ترین ذخیره سازی در سال ۹۱ با حداکثر ۷۰ هزار تن بوده است. ۴۰ درصد از ذخایر تولیدات داخلی است. مرغ کیلویی ۱۸ هزار تومان بین عوامل توزیع و بدون هیچ محدودیتی عرضه می‌شود.

    در مراکز عمده مصرف مانند تالار‌ها نیز مرغ منجمد به نرخ ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

    تولیدات گوشت مرغ گرم کافی است و ۳۱ هزار تومان میزان حداکثر قیمت برای مصرف کننده است و متوسط قیمت برای مصرف کننده اکنون زیر ۳۰ هزار تومان است که علت آن میزان عرضه است.

    آیا شرایط عرضه تخم مرغ مطلوب است؟

    سالمی گفت: در رابطه با تخم مرغ با تولید ۳ هزار و ۲۰۰ تن تولید با توجه به مازاد تولید به دنبال مجوز صادرات هستیم. نرخ آن نیز این گونه است که به دست عوامل توزیع با ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رشد و شانه‌ای ۴۳ هزار تومان برای مصرف کننده و مشکلی در این زمینه نداریم.

    گوشت قرمز مازاد تولید را از مهر داشته ایم و تکلیف شده تا مازاد تولیدکنندگان را دریافت و ذخیره سازی کنیم بیش از ۱۵ هزار دام سنگین خریداری و ذخیره سازی کردیم.

    وضعیت بازار گوشت چگونه است؟

    سالمی گفت: نحوه عرضه گوشت گرم این گونه است که گوشت دام سبک به نرخ ۱۱۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود. ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده به صورت لاشه کامل عرضه می‌شود.

    حدود ۴۰ درصد مصرف گوشت در تالار و رستوران‌ها است برای این موارد نیز گوشت منجمد با نرخ ۱۰۲ هزار تومان به عوامل توزیع داده می‌شود و ۱۰۵ هزار تومان برای مردم است.

    دام سنگین نیز به صورت لاشه کامل با نرخ ۹۴ هزار تومان است. کل نیاز میادین تره بار و فروشگاه گوشت گوساله را تامین می‌کینم، چرخ کرده مخلوط نیز ۱۲۰ هزار تومان است.

    علاوه بر این بحث عرضه گوشت گوساله به صورت منجمد نیز وجود دارد که به دو صورت خانگی و صنعتی است که قیمت برای بخش صنعت  ۱۱۵ هزار تومان و برای خانوار ۱۱۰ هزار تومان است.

    با توجه به التهاب‌هایی که وجود دارد از نظر تامین و واردات گندم مشکلی وجود دارد؟

    سالمی گفت: خیر. حدود ۱۱ تا ۱۲ تن مصرف گندم کشور است که در بخشی نقاط از داخل تامین می‌شود حدود ۴ میلیون هکتار از ارضی به صورت دیم و ۲ میلیون به صورت آبیاری است. از ۸۰۰ میلیون تن تولید گندم جهان حدود ۱۰ درصد در اوکراین و روسیه است. برای ذخایر استراتژیکی نیز برنامه ریزی شده است و دو تا ۳ میلیون تن ذخیره داریم. برای دو تا سه ماه ذخیره سازی صورت گرفته است. در رابطه با ذرت نیز وضعیت به همین شکل است، با توجه به التهاب‌ها برنامه داریم که خرید را به سوی کانادا و قزاقستان ببریم.

    در رابطه با توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی شرایط چگونه خواهد شد؟

    سالمی گفت: بر اساس مصرف سرانه گزارشی ارائه شده تا مردم دغدغه و نگرانی نداشته باشند. اگر توزیع عادلانه صورت گیرد نرخ مرغ با توجه به شرایط به حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد البته این محصول تابع عرضه و تقاضا است. دغدغه دولت این است که نه تولید و نه مردم آسیب نبینند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *