×
×

روس‌ها پول محموله‌ها را با تاخیر ۳ ماهه پرداخت می‌کنند/ امکان صادرات محصولات کشاورزی به شرق آسیا را نداریم

  • کد نوشته: 479612
  • ۲۶ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: نبود بیمه فسادپذیری کالا در ایران باعث شده است که صادرکنندگان همواره با ریسک اقدام به صادرات ‌کنند؛ همچنین با بالا رفتن هزینه حمل دریایی و جاده‌ای قیمت صادرات افزایش یافته است. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، رضا نورانی با بیان […]

    روس‌ها پول محموله‌ها را با تاخیر ۳ ماهه پرداخت می‌کنند/ امکان صادرات محصولات کشاورزی به شرق آسیا را نداریم
  • رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: نبود بیمه فسادپذیری کالا در ایران باعث شده است که صادرکنندگان همواره با ریسک اقدام به صادرات ‌کنند؛ همچنین با بالا رفتن هزینه حمل دریایی و جاده‌ای قیمت صادرات افزایش یافته است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، رضا نورانی با بیان اینکه تحریم‌ها امکان مراودات مالی مستقیم را برای تجار سلب کرده است، گفت: امکان صادرات در مسیرهای دور مانند اروپا و کشورهای آسیایی شرقی برای تجار و بازرگانان ایرانی وجود ندارد و بیشترین حجم محصولات کشاورزی ما به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی صادر می‌شود.

    وی با اشاره به بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی در بازار داخلی، تصریح کرد: افت صادرات در حوزه میوه مشهود است چراکه نرخ میوه بالاست و با روش پیمان‌سپاری نمی‌توان در روند صادرات موفق بود.

    نورانی با بیان اینکه بیمه فسادپذیری کالا در ایران تعریف نشده است، تصریح کرد: نبود این بیمه باعث شده است که صادرکنندگان همواره با ریسک اقدام به صادرات کنند. همچنین هزینه حمل دریایی و جاده‌ای بالا رفته و در نتیجه قیمت صادرات افزایش یافته است این در حالیست که نرخ فروش محصولات کشاورزی پایین است.

    به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی؛ بسیاری از صادرکنندگان از آنجایی‌که نمی‌توانند ارز وارد کشور کند و از طریق صرافان محلی ارز را وارد کشورمی‌کنند.

    افزایش تولید میوه در سال جاری

    همچنین در این رابطه صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به آغاز روند صادرات میوه‌های سردرختی، خاطر نشان کرد: تابستان بهترین فصل برای صادرات گیلاس، زردآلو، شلیل، آلو قطره طلا و هلو است.

    وی با بیان اینکه صادرات میوه‌های تابستانی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عراق آغاز شده است، افزود: روسیه مقصد صادراتی میوه‌های ایرانی هست اما مقدار آن قابل توجه نیست.

    این فعال اقتصادی با تایید این خبر که سرزیر تولید میوه در سال جاری بیش از مصرف داخلی است، اذعان کرد: صنایع تبدیلی آمادگی دریافت این حجم از محصولات را ندارند. وزارت کشاورزی برای کمک به صنایع تبدیلی باید سرمایه در گردش این واحدها را افزایش بدهد تا بتوانند در زمینه تولید انواع کمپوت، میوه‌های خشک و پوره‌‌های میوه ورود کنند.

    نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: اگر دولت خواهان فروش میوه‌های تابستانی در بازارهای صادراتی است باید مشوق‌های صادراتی و کمک یارانه‌های حمل دریایی و زمینی را برای صادرکنندگان در نظر بگیرد.

    نیاورانی با بیان اینکه محصولات کشاورزی ایران جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی به‌دست نیاورده‌اند، تصریح کرد: روسیه بازار صادراتی مناسبی برای محصولات کشاورزی ما محسوب می‌شود اما دشواری در بازگشت نقدینگی انگیزه صادرات را از تجار و بازرگانی ایرانی گرفته است. روس‌ها محموله‌ها را دریافت می‌کند اما با تاخیر ۲ تا ۳ ماهه پول آن را باز می‌گردانند از سوی دیگر نوسان‌های ارزش روبل زیاد است از این‌رو کمتر تجاری این ریسک را می‌پذیرد که با روسیه وارد معامله شود.

    وی بخش خصوصب را متولی صادرات محصولات کشاورزی از ایران دانست و افزود: دولت از روسیه گندم و جو وارد می‌کند؛ حجم صادرات محصولات کشاورزی از ایران به روسیه از سوی بخش خصوصی آنقدر کم است که نمی‌توان از طریق تهاتر با این کشور وارد معامله شد.

    به گفته این فعال اقتصادی؛ ۵ درصد از تولید داخلی صادر می‌شود.

    نیاورانی با بیان اینکه گیلاس، زردآلو، هلو و شلیل در شرق آسیا طرفداران زیادی دارد، افزود: میوه‌های شرق آسیا مانند لیچی، رامبوتان، منگوستین، موز و انبه در ایران خریداران زیادی دارد از سوی دیگر میوه‌های ایرانی نیز برای شرق آسیا جذابیت دارند اما از آنجایی‌که نمی‌توانیم پول خود را از این کشورها وصول کنیم امکان صادرات به این کشورها وجود ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *