×
×

روند کاهشی قیمت جوجه یکروزه در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید

  • کد نوشته: 6487
  • ۱۸ آذر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی نرخ مرغ زنده در بازار خبر داد و گفت:امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ […]

    روند کاهشی قیمت جوجه یکروزه در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید
  • برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افت ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی نرخ مرغ زنده در بازار خبر داد و گفت:امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

    وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند فعلی قیمت مرغ تا اواسط هفته در بازار استمرار یابد.

    چهار آیین با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه به شدت روبه کاهش است، بیان کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۴۵۰ تومان بوده که نسبت به هفته‌های اخیر به دنبال افت تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری کاهش چشمگیری داشته است.

    وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌ها نسبت به هفته‌های اخیر تغییری نداشته است، افزود: هم‌اکنون در بحث کنجاله سویا مشکلی وجود ندارد و همواره این نهاده با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا را ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون هر کیلو ذرت در بندر امام یک هزار و ۴۵۰ تومان است که در بازار آزاد با نرخ‌های یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان به دست مرغدار می‌رسد.

    چهارآیین ادامه داد: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ بدون احتساب گرانی بنزین و تأثیر آن بر افزایش کرایه‌های حمل و نقل یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان متضرر هستند.

    این مقام مسئول با انتقاد از رشد چشمگیر قیمت ریز مغذی و واکسن در بازار نسبت به ابتدای سال بیان کرد: علی رغم واردات این نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما قیمت این اقلام نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است، در حالیکه هیچ نظارتی بر روی این اقلام در بازار نیست.

    به گفته وی، با وجود آنکه قیمت برخی نهاده‌های تولید اعم از جوجه یکروزه، واکسن و ریزمغذی‌ها نوسان چشمگیری نسبت به ماه‌های اخیر داشته است، از این رو تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در تامین روبرو هستند، در حالیکه به سبب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، دلیلی بر گرانی این کالا‌ها وجود ندارد.


    چهار آیین درباره آینده بازار مرغ گفت: طبق سنوات گذشته در مواقعی که جوجه ریزی کاهش می‌یابد، بدون تردید آینده بازار مرغ دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد، از این رو پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ظرف ۴۵ روز آینده به سبب اختلال در عرضه افزایش یابد.

    این مقام مسئول ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: در هفته‌های اخیر، واحد‌های مرغ گوشتی بدون برنامه اقدام به جوجه ریزی کردند که همین امر موجب شد قیمت جوجه یکروزه به بالای ۴ هزار تومان برسد که این امر بیانگر مقادیر زیادی مرغ در واحد‌های تولیدی است.

    به گفته وی، هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومانی در بازار روبرو هستند که برای خروج از این بحران نیازمند ورود شوک به بازار هستیم.

    چهار آیین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: در حال حاضر میزان محدودی مرغ در برخی استان‌ها خرید تضمینی می‌شود، اما این میزان نمی‌تواند کمک حال تولیدکنندگان باشد.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر روزانه یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ از مرغداران خریداری شود، این میزان خرید به سبب شوک وارده به بازار می‌تواند بر کاهش زیان مرغداران و تعادل قیمت تاثیر گذار باشد.

    وی با تاکید بر این مسئله که نیازی به ورود دولت در بازار رقابتی مرغ نیست، بیان کرد: با وجود عدم نیاز دولت در ورود به بازار رقابتی همچون مرغ، مسئولان با ورود به این امر فشار بر حلقه تولید کننده وارد می‌کنند. به عنوان مثال در مواقعی که قیمت جوجه یک روزه و سایر نهاده‌ها در بازار افزایش می‌یابد مسئولان ازدیاد تقاضا را عامل اصلی گرانی مطرح می‌کنند در حالیکه با نوسان جزئی مرغ این مکانیزم را نمی‌پذیرند که این امر با واکنش شدید مرغداران روبرو می‌شود.

    قاچاق مرغ در حال انجام است

    وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه صادرات رسمی مرغ کماکان تعطیل است، اظهار کرد: با توجه به اخذ تعرفه و عوارض بالای صادراتی امکان ورود به بازار‌های هدف وجود ندارد و تا زمانی که مسئولان امر تدابیری برای کاهش عوارض صادراتی نیندیشند نمی‌توان در بازار‌های صادراتی رد پایی باز کرد.

    چهار آیین افزود: با وجود راه‌های متعدد زمینی با کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل کافی بر تمامی مرز‌ها قاچاق مرغ در حال انجام است.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان دولتی مبنی بر ممنوعیت‌ها و افزایش تعرفه‌ها را یکی دیگر از عوامل قاچاق مرغ برشمرد و گفت: با وجود آن که با ظرفیت خالی واحد‌های مرغداری در تولید روبرو هستیم و می‌توانیم در صورت به کارگیری ظرفیت‌ها صادرات قابل توجهی به بازار‌های هدف داشته باشیم، اما اتخاذ برخی تصمیمات خلق‌الساعه مانع تحقق این امر شده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *