×
×

رکورددار انارهای خودروی دنیاست اما پایتخت انار ایران نیست

  • کد نوشته: 3567
  • ۱۹ آبان ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • خلیل حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت انار در بهشهر ۱۰۵۰ هکتار است، اظهار کرد: از این سطح سالانه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انار به دست می‌آید که بیش از ۶۰ درصد آن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و حدود ۴۰ درصد به […]

  • خلیل حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت انار در بهشهر ۱۰۵۰ هکتار است، اظهار کرد: از این سطح سالانه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن انار به دست می‌آید که بیش از ۶۰ درصد آن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و حدود ۴۰ درصد به صورت فرآورده‌هایی مانند رب، آب و دانه انار در می‌آید.

    وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد سطح زیر کشت انار مازندران به شهرستان بهشهر اختصاص دارد، افزود: طی ۵ سال اخیر که پنج دوره از برگزاری جشنواره انار اشرف می‌گذرد بیش از ۳۰۰ هکتار بر سطح زیرکشت این محصول در شهرستان بهشهر افزوده شد.

    مدیر جهاد کشاورزی بهشهر با اشاره به اینکه انار این شهرستان در بازارهای بهشهر، استان مازندران و خارج از استان به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کشاورزان بهشهری از کشت انار استقبال کردند چراکه فروش خوبی داشتند و همچنین صنایع تبدیلی و فرآورده‌های آن گسترش پیدا کرد که این امر موجب احداث باغ‌های جدید و رونق باغداری نوین شده است. باغداری نوین با ارقام پربازده و پرمحصول به میوه انار کمک می‌کند تا ویژگی تجاری سازی و بازار پسندی پیدا کند و حتی می‌تواند جنبه صادراتی نیز داشته باشند.

    وی اظهار کرد: تاکنون یک سرمایه گذار و متقاضی برای احداث کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی انار در بهشهر اقدام کرده و در حال طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز است.

    مدیر جهاد کشاورزی بهشهر افزود: کشت و کار انار در بهشهر ریشه در تاریخ دارد؛ با کاوشی که در گوهر تپه رستمکلای این شهرستان صورت گرفت یک گردن آویز به شکل انار با قدمت ۳۰۰۰ ساله کشف شده است، این امر نشان می‌دهد این منطقه خاستگاه انار است؛ از گردن آویز ۳۰۰۰ ساله انار در ماه جاری و در ششمین دوره جشنواره انار اشرف رونمایی شد.

    حقیقی با اشاره به اینکه در پناهگاه حیات وحش میانکاله حدود ۱۲ هزار هکتار انار ترش خودرو با تنوع گونه های مختلف وجود دارد که این مورد در تمام دنیا منحصر به فرد است و به عنوان سرمایه ملی و بانک ژن محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر به این ظرفیت در بهشهر توجه بیشتری می شد و بر روی آن برای توسعه تحقیق و بررسی صورت می گرفت قطعا این شهرستان به عنوان پایتخت انار ایران محسوب می‌شد.

    وی گفت: دامنه‌های اراضی شیب‌دار در بهشهر، از درجه حاصلخیزی کمتری برخوردار هستند و با توجه به اینکه انار سازگاری بسیار بالایی دارد و تنش محیطی را به خوبی تحمل می‌کند کشاورزان می‌توانند در اراضی شیب دار به کشت انار بپردازند و البته صرفه اقتصادی خوبی نیز دارد.

    مدیر جهاد کشاورزی بهشهر با بیان اینکه تمام اجزای میوه انار قابل استفاده است و از آن می‌توان به صورت تازه خوری، آب انار، روغن و رنگ رزی استفاده کرد، افزود: اگر در زمینه توسعه باغات، قرار است تعییر الگوی کشتی در بهشهر صورت گیرد باید به احداث باغ انار روی آورد.

    حقیقی با اشاره به اینکه اکثر باغات انار در بهشهر به روش سنتی مدیریت می‌شوند و باید باغات موجود را اصلاح و احیا کنیم تا ارقام بومی انتخاب و جایگزین و اصلاح شوند، تصریح کرد: به منظور توسعه باغات جدید، باید ضمن حفظ ارقام موجود منطقه، ارقام تجاری را انتخاب و گسترش دهیم.
    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *