×
×

رکوردشکنی در تامین اقلام مورد نیاز مردم/تخلیه بار ۲۵۴ کشتی کالای اساسی

  • کد نوشته: 475625
  • ۱۷ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، «یزدان سیف» روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی مسوولیت تامین گندم، روغن، برنج و شکر را برای مصرف کنندگان برعهده دارد، اظهار داشت: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته چهار میلیون و ۵۳۴ هزار تن گندم خریداری شده که کاهش ۵۰ درصدی را نشان […]

    رکوردشکنی در تامین اقلام مورد نیاز مردم/تخلیه بار ۲۵۴ کشتی کالای اساسی
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، «یزدان سیف» روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی مسوولیت تامین گندم، روغن، برنج و شکر را برای مصرف کنندگان برعهده دارد، اظهار داشت: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته چهار میلیون و ۵۳۴ هزار تن گندم خریداری شده که کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

    وی افزود: بر همین اساس برای تامین مصرف کشور، واردات گندم از اردیبهشت ماه آغاز شد که با توجه به ۱۰ فروند کشتی در حال تخلیه و ۳۰ فروند کشتی در انتظار تخلیه، این کالای اساسی کاملا تامین شده است و هیچگونه کاستی وجود ندارد.

    سیف با تاکید بر اینکه برخی تلاش دارند تا تامین کالاهای اساسی برای مردم را دچار چالش کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت غذایی یکپارچه هیچ نگرانی برای تامین اقلام سفره مردم به ویژه گندم، آرد و نان که تاکید بسیاری بر آن شده است، وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر اینکه تامین اقلام ضروری، بی‌وقفه و بدون تعطیلی ادامه دارد، تصریح کرد: در زمینه شکر بر اساس سیاست های اخیر وزارت جهاد کشاورزی کشت پاییزه انجام شد و آمار تحویل چغندر قند رشد ۵۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

    وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن چغندر و نیشکر تحویل شرکت بازرگانی دولتی شده است، تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای واردات و تولید شکر تا خردادماه سال آینده هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت.

    سیف با اشاره به اینکه ۸۱۹ هزار تن شکر وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: در هفت ماهه سال جاری ۴۳۷ هزار تن شکر از محل ذخایر راهبردی برای مصرف کننده تامین شده است.

    وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ایجاد تنش به دلیل کمبود کالا، واردات انجام و ذخایر راهبردی به میزان کافی تامین شده است، تاکید کرد: ۲۱۰ هزار تن برنج در سطح بازار عرضه شد که ۱۵۰ هزار تن از این میزان در دوره ای ممنوعیت قانونی واردات برنج بوده است که نشان از رشد هفت درصدی در عرضه به مصرف کننده دارد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه ۷۰۵ هزار تن انواع روغن خام در هفت ماهه سال جاری تامین شده است، اظهار داشت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع روغن های خوراکی وارد کشور شده است.

    وی با تاکید بر اینکه در بازار چهار کالای اصلی کشور، فراوانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در بنادر تخلیه شده و ۷۳۷ هزار تن برنج و ۸۱۹ هزار تن شکر خام در هفت ماهه سال جاری به کشور وارد شده است.

    سیف در خصوص قیمت برنج در سطح بازار گفت: دو نوع برنج داخلی و خارجی در بازار وجود دارد که تعیین قیمت داخلی برعهده کشاورزان است، اما نرخ برنج خارجی وارداتی با وجود رشد هزینه های حمل و نقلی و لجستیکی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است.

    وی با تاکید بر اینکه ذخایر برنج در بهترین حالت خود قرار دارد، اظهار داشت: دولت در تلاش است با عرضه مناسب برنج در بازار قیمت بخش خصوصی را نیز کنترل کند که بر این اساس با میانگین ۴۲ تا ۴۷ هزار تومان در کشور عرضه می شود.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه کشت قراردادی گندم از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: بخش عمده ای از گندم مورد نیاز صنعت که پیش از این از طریق این شرکت تامین می شد، اما از این پس با عقد قرارداد با کشاورزان بر اساس قیمت توافقی انجام می شود.

    وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی نیز با عقد قرارداد با کشاورزان نسبت به خرید سلف گندم اقدام خواهد کرد که این روند در هفت استان به صورت آزمایشی از جمله خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان انجام شده است. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *