×
×

رکوردشکنی قیمت گندم در بازار جهانی

  • کد نوشته: 477871
  • ۱۱ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ایسنا، بهای معاملات گندم زمستانه قرمز نرم محدودیت روزانه را شکست و با ۷.۶ درصد افزایش، به ۱۰.۵۹ دلار در هر بوشل رسید. قیمت گندم که کالای غذایی اساسی به شمار می رود، در یک ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و هزینه همه […]

    رکوردشکنی قیمت گندم در بازار جهانی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ایسنا، بهای معاملات گندم زمستانه قرمز نرم محدودیت روزانه را شکست و با ۷.۶ درصد افزایش، به ۱۰.۵۹ دلار در هر بوشل رسید. قیمت گندم که کالای غذایی اساسی به شمار می رود، در یک ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و هزینه همه کالاها شامل نان و روغنهای خوراکی را افزایش داده است. ذرت که برای خوراک دام و شیرین کننده استفاده می شود، ۲.۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد از سال ۲۰۱۳ رسید.

    روسیه و اوکراین صادرکننده بزرگ گندم بوده و به اتفاق ۲۹ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می دهند که عمده آن از طریق بنادر دریای سیاه انجام می شود. عمده گندم به خریداران بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر مصر و ترکیه صادر می شود. اوکراین همچنین یکی از چهار صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است و حدود ۴.۵ میلیون تن در ماه صادرات دارد و مشتریان بزرگش شامل چین و اتحادیه اروپا هستند. این دو کشور در حدود ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان هم سهم دارند. جنگ در اوکراین و تحریمهای آمریکا و اروپا علیه مسکو، بازارهای غلات را آشفته کرده و واردکنندگان برای واردات از کشورهای دیگر تعجیل دارند.

    فعالیت بندری در اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه در هفته گذشته مختل شده و تجارت غلات با روسیه هم متوقف شده است. خریداران تمایلی به دست زدن به ریسک و ورود به معاملات جدید یا پرداخت هزینه بالای کرایه و بیمه کشتی های حامل محموله ها از این منطقه ندارند. شرکتهای بازرگانی تاسیساتشان در این منطقه را تعطیل کرده اند.

    جنگ باعث شده است قیمت کالاهای کشاورزی که پیش از این به دلیل خشکسالیها و کمبود نیروی کار صعود کرده بود، افزایش بیشتری پیدا کند. رشد قیمتها در هفته های اخیر هزینه مواد غذایی در سطح جهانی را به رکورد بالایی می رساند. جنگ احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد و جذب کارکنان به ارتش و مختل شدن حمل و نقل و لجستیک چشم انداز محصولات ذرت و آفتابگردان را ضعیف کرده است. بعلاوه محصول گندم زمستانه در حال حاضر در دوره خواب است اما باید دید امسال چه میزان برداشت می شود.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، روغن پالم و روغن سویا که پرمصرف ترین روغنهای خوراکی جهان است، تحت تاثیر خشکسالی، کمبود نیروی کار و نگرانیهای نسبت به کمبود روغن آفتابگردان به رکورد بالایی صعود کرده اند و تهدیدی برای مردم محرومی هستند که به این کالاهای غذایی اساسی برای بقا اتکا دارند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *