×
×

زیتون‌کاران ساوجی رغبتی به توسعه تولید ندارند

  • کد نوشته: 8039
  • ۱۴ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی باغات زیتون ساوه در سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: بعد از سرمازدگی، اقبال عمومی برای احیای باغات زیتون از سوی باغداران کاهش یافت و به دلیل خسارت‌هایی که هر از چندگاهی در پی وقوع بلایای طبیعی به بخش کشاورزی وارد می‌شود، تمایل و انگیزه‌ای از سوی تولیدکنندگان […]

    زیتون‌کاران ساوجی رغبتی به توسعه تولید ندارند
  • محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی باغات زیتون ساوه در سال ۱۳۹۵ اظهار کرد: بعد از سرمازدگی، اقبال عمومی برای احیای باغات زیتون از سوی باغداران کاهش یافت و به دلیل خسارت‌هایی که هر از چندگاهی در پی وقوع بلایای طبیعی به بخش کشاورزی وارد می‌شود، تمایل و انگیزه‌ای از سوی تولیدکنندگان محصولات باغی برای تولید محصولی نظیر زیتون وجود نداشت.

    وی به وقوع دو بار سرمازدگی طی ۱۰ سال و بروز خسارت قابل توجه در باغات زیتون و انار ساوه اشاره کرد و افزود: وقوع مخاطرات طبیعی نظیر سرمازدگی منجر به کاهش عملکرد محصول شده و قدرت رقابت پذیری را از تولیدکنندگان سلب می‌کند.

    وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ و با گذشت دو سال از سرمازدگی، میزان تولید زیتون در باغات ساوه به ۱۲۰ تن رسید و در سال ۱۳۹۸ این میزان به ۲۸۵ تن افزایش یافت و امسال امیدواریم عملکرد باغات زیتون در شهرستان ساوه به ۵۰۰ تن برسد.

    خلیلی افزود: به نظر می‌رسد در بهترین شرایط، عملکرد معدود باغات زیتون که پس از سرمازدگی احیا شدند، از ۵۰۰ تن عبور نکند. بر این اساس توسعه باغات زیتون با اعمال سیاست‌های تشویقی برای افزایش میزان تولید این محصول به دلیل برخورداری ساوه از اقلیم خاص جغرافیایی متناسب با کشت این محصول ضرورت دارد.

    وی رقم غالب زیتون ساوه را زرد روغنی دو منظوره بیان کرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد زیتون تولیدی شهرستان ساوه را رقم زرد تشکیل می‌دهد که هم برای مصرف کنسروی برداشت می‌شود و هم در حوزه استحصال روغن زیتون مصرف دارد.

    گفتنی است، براساس بررسی‌های بعمل آمده روغن زیتون تولیدی در ساوه مرغوب‌ترین روغن زیتون تولیدی در کشور است و از پارامترهای کیفی بالایی به دلیل رطوبت و اقلیم مستعد این منطقه برخوردار است و به دلیل نوع اسید موجود در این محصول، قابل مقایسه با زیتون سایر نقاط کشور از نظر کیفی و کمی، نیست.

    کار کارشناسی در مورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغبانی این سازمان تایید کردند که شرایط آب‌وهوایی ساوه برای کشت زیتون مناسب است.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *