×
×

سموم و کود تولید داخل سلامت غذایی را تضمین نمی کند

  • کد نوشته: 481111
  • ۲۰ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، انسان سالم نتیجه غذای سالم و غذای سالم نیز حاصل نهاده‌های کشاورزی سالم است. در حال حاضر سلامت محصولات در کشور یکی از دغدغه‌های کشاورزان و البته جامعه شده است به طوری که مسئولان دولتی بر موضوع غذای سالم و ارزان […]

    سموم و کود تولید داخل سلامت غذایی را تضمین نمی کند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، انسان سالم نتیجه غذای سالم و غذای سالم نیز حاصل نهاده‌های کشاورزی سالم است. در حال حاضر سلامت محصولات در کشور یکی از دغدغه‌های کشاورزان و البته جامعه شده است به طوری که مسئولان دولتی بر موضوع غذای سالم و ارزان در مسئله امنیت غذایی تاکید بسیاری دارند. از سوی دیگر هم تولیدکنندگان گلایه مند از فرهنگ جا افتاده اعتماد به کالای خارجی هستند. در این باره آیا نباید گفت گاهی برخی عملکردها سبب شده تا اعتماد بازار به محصولات داخلی کمتر شود.

    کیفیت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و آفت کش‌ها تأثیر زیادی در بهره وری زمین و محصولات تولیدی دارد. کیوان فرهنگ آسا، کارشناس حوزه تولیدات کشاورزی درباره نقش نهاده‌های کشاورزی و بهره وری به مهر گفت: کشور در تولید کود و سموم وضعیت مناسب ندارد و نسبت به دانش روز و کشاورزی نوین عقب هستیم.

    وی افزود: بهره وری کودهای موجود در کشور پایین است و در کنار کمبود این محصولات گاهی کشاورزان ناچار هستند کشت و کار منهای کود داشته باشند. به عنوان مثال کشور سالانه به ۳ میلیون تن فسفات نیاز دارد اما موجودی بازار یک میلیون تن است. در نتیجه کشاورز به زمین کود نمی‌دهد زیرا یا موجود نیست یا قیمت آنها بسیار بالاست.

    وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دو متولی تأمین کود کشور هستند. اگر میزان نیاز کشور برآورد شود با یک بررسی از موجودی بازار، باید گفت فقط یک سوم این نیاز تأمین شده است.

    حذف سم در کشاورزی نوین

    این کارشناس حوزه کشاورزی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: هنگامی که کود مورد نیاز بازار تأمین نباشد کشاورز به کودهای تقلبی رو می‌آورد در حالی که کیفیت نهاده‌های کشاورزی بسیار مهم در امر زراعت است.

    فرهنگ آسا اضافه کرد: بهره وری حداکثری در زراعت نیاز به ریز مغذی‌هایی مانند کود دارد. هنگامی که به زمینی کود داده شود و زمانی که این تغذیه انجام نشود تفاوت عملکردها تا ۱۲۰ درصد است. همچنین اگر کود در زمان مناسب به زمین داده شود بسیاری از بیماری‌ها از بین رفته و رشد علف هرز کنترل می‌شود. هنگامی که گندم با کمک کود به اصطلاح پنجه می‌زند، این جوانه تمام فضای اطراف خود را می‌پوشاند و فضای خالی برای علف‌های هرز باقی نمی‌ماند.

    این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به کشت و کار مدرن تاکید کرد: امروز در جهان کشاورزی مدرن به دنبال سلامت محصولات با کاهش مصرف سموم در گیاهان است. استفاده از سموم اگر بدون رعایت ملزومات آن باشد یا دوره کارنس آن رعایت نشود سموم وارد غذا شده و در نهایت با مصرف افراد بدن انسان را دچار مشکلات بسیاری می‌کند.

    او گفت: کشاورزی نوین به دنبال دفع آفات با استفاده از حداقل سموم است یا با کنترل بیولوژیک آفات سلامت محصولات تضمین می‌شود. به عنوان مثال از زنبور شکارگر برای دفع آفات استفاده می‌شود که به طور چشمگیری جمعیت آفات را کاهش می‌دهد. اما در کشور اطلاع رسانی درستی انجام نشده یا چنین روش‌هایی به کلی به فراموشی سپرده شده است. از این رو کشاورزان با مصرف سموم غیراستاندارد یا بیش از میزان لازم، مزرعه‌ها را مسموم کرده و زمان فرسایش خاک را جلو انداخته اند.

    فرهنگ آسا با بیان اینکه نظارت کاملی در این حوزه وجود ندارد، اظهار کرد: در بازار کشور شاید فقط دو درصد محصولات، ارگانیک بوده که قیمت بسیار بالایی دارند.

    این کارشناس حوزه نهاده‌های کشاورزی در پایان اذعان کرد: امروز در کشاورزی نوین بر اساس مقاومت محصولات در برابر آفت ها، علف کش اختصاصی برای همان گیاه تولید می‌شود در نتیجه فقط با یک بار استفاده نتیجه گرفته می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *