×
×

سهم ایران در سفره غذایی کشورهای همسایه فقط ۲ درصد است

  • کد نوشته: 477371
  • ۱۲ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا رضازاده سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر جهاد در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، شعار وزارت جهاد کشاورزی را برای دهه فجر جهاد کشاورزی، پشتیبانی از تولید، اقتدار غذایی اعلام کرد و گفت: در دهه فجر امسال، […]

    سهم ایران در سفره غذایی کشورهای همسایه فقط ۲ درصد است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا رضازاده سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر جهاد در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، شعار وزارت جهاد کشاورزی را برای دهه فجر جهاد کشاورزی، پشتیبانی از تولید، اقتدار غذایی اعلام کرد و گفت: در دهه فجر امسال، هزار و ۶۹۶ پروژه کشاورزی افتتاح می‌شود که اعتباری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها پیش بینی شده است.

    وی اضافه کرد: ۳۶۲ پروژه کلان در این دهه افتتاح می‌شود که اعتبار این پروژه‌ها ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و در مجموع افتتاح پروژه‌های مذکور برای ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۳۷ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

    رئیس ستاد بزرگداشت دهه فجر وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد که این وزارتخانه ۵ راهبرد کلان را در دستور کار خود قرار داده که اولین مورد، مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی (زنجیره محصولات از مزرعه تا سفره) است.

    رضازاده با اشاره به اجرای قانون تمرکز در دولت سیزدهم گفت: این قانون ۹ سال بعد از تصویب به طور کامل اجرا شده و اقدام بسیار مهمی بوده است ضمن اینکه در راستای مدیریت واحد تولید و تجارت قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی شروع به کار کرده است و این قرارگاه روزانه تشکیل می‌شود.

    وی تصریح کرد: زنجیره تولیدات کشاورزی از مزرعه تا سفره به طور روزانه در قرارگاه مذکور رصد و اقدامات لازم انجام می‌شود ضمن اینکه تاکنون در این قرارگاه ۱۲۰ جلسه تشکیل شده و در سطح استان‌ها نیز تعداد جلسات قرارگاه امنیت غذایی ۸۳۴ مورد بوده است.

    رضازاده راهبرد دوم را هوشمندسازی کشاورزی اعلام و اضافه کرد: ما با اطلاعاتی در حوزه کشاورزی مواجه هستیم که چندان دقیق نیستند و این یکی از بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی است. در این راستا در ۵ ماه گذشته رصدخانه کشاورزی ایران در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده که اطلاعات مختلف از کاداستر اراضی گرفته تا اطلاعات مربوط به حوزه دام و طیور را در بر دارد.
    وی با اشاره به اینکه اگر این طرح نهایی شود انقلاب بزرگی در کشاورزی ایران رخ می‌دهد راهبرد سوم را حوزه صدور سند عنوان کرد و گفت: از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی فقط ۴ درصد آنها سند دارند که این بسیار جای تأمل و تأسف دارد.

    رضازاده با اشاره به اینکه طرح سندددار کردن اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم دنبال می‌شود، گفت: اگر این مسئله به سرانجام برسد بسیاری از چالش‌ها از جمله زمین خواری و تغییر کاربری تمام می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ تعیین تکلیف رفع تداخلات اراضی انجام می‌شود گفت: تا پایان دولت تمام کشاورزان سند زمین‌های خود را دریافت می‌کنند و در همین راستا قرارگاه صدور سند کشاورزی از دو هفته قبل کار خود را آغاز کرده است.

    سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را راهبرد چهارم عنون کرد و گفت: ۱۱.۳ درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است اما تزریق سرمایه از سوی بخش خصوصی و دولتی به این حوزه تناسبی با این رقم ندارد. در این راستا قرارگاه تأمین مالی سرمایه گذاری کشاورزی تشکیل شده است.

    رضا زاده دیپلماسی غذایی را راهبرد پنجم عنوان کرد و گفت: علیرغم ظرفیت‌هایی که در حوزه کشاورزی داریم سهم ما در سفره غذایی همسایگانمان ۲ درصد است در حالی که ما به راحتی می‌توانیم در جنوب غرب آسیا و منطقه هاب اصلی محصولات غذایی و کشاورزی باشیم. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی مصمم است که سهم ایران را در این زمینه افزایش دهد. اقدامات و رایزنی‌های خوبی نیز در این حوزه انجام گرفته به عنوان مثال صادرات خاویار ایران به اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر آغاز شده است.

    وی اضافه کرد: در این راستا قرارگاه دیپلماسی غذایی در وزارت جهاد کشاورزی شروع به کار کرده ضمن اینکه ذیل ستاد تنظیم بازار دولت، کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی ایجاد شده که فردا اولین جلسه آن تشکیل می‌شود و از این پس این کارگروه در باره بازار محصولات کشاورزی تصمیم گیری خواهد کرد. ریاست این کارگروه نیز بر عهده قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *