×
×

سه راهکا‌ر برای مقابله با تداوم رشد‌ قیمت‌های جهانی غذا و بحران غذایی‌

  • کد نوشته: 480140
  • ۱۶ مهر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، افزایش قیمت‌های جهانی همچنان ادامه دارد و عاملی برای رشد قیمت در کشورها شده است، همچنان که نهادهای بین المللی هم تاکید می‌کنند ریشه تورم‌ اغلب کشورها در افزایش قیمت‌های جهانی است. رشد قیمت کالاهای اساسی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل […]

    سه راهکا‌ر برای مقابله با تداوم رشد‌ قیمت‌های جهانی غذا و بحران غذایی‌
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، افزایش قیمت‌های جهانی همچنان ادامه دارد و عاملی برای رشد قیمت در کشورها شده است، همچنان که نهادهای بین المللی هم تاکید می‌کنند ریشه تورم‌ اغلب کشورها در افزایش قیمت‌های جهانی است.

    رشد قیمت کالاهای اساسی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل اختلال در عرضه، سرعت گرفت اما جهش اصلی قیمت ها، پس از جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاد.

    اسفند سال گذشته بود که جنگ بین روسیه و اوکراین شکل گرفت و اختلال عرضه کالا موجب شد که قیمت ها بالا رود، این دو کشور ۳۰ درصد نیاز غلات دنیا راتامین می کنند و تولید کنندگان اصلی دانه های روغنی هستند.

    بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد که قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گندم و ذرت طی دو سال اخیر ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

    امروز نیز قیمت ذرت که بیشتر به عنوان خوراک دام استفاده می شود ۷.۷۵ دلار افزایش قیمت داشت و هر بوشل از این محصول اساسی به قیمت ۶۸۳ دلار و ۲۵ سنت به فروش رفت.

    خوراک ‌دام ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید محصولات پروتئینی را تشکیل می دهد و به همین دلیل افزایش قیمت این محصول روی قیمت سایر کالاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ، لبنیات و غیره تاثیر می گذارد.

    قیمت دانه های روغنی هم رشد زیادی داشت به طوری که سویا ۷.۳ دلار و گیاه روغنی کانولا 1.7 دلار رشد قیمت را تجریه کردند؛ گندم نیز که در روزهای اخیر رکوردهای افزایش قیمت را ثبت کرده بود امروز نیز رشد ۱.۲۵ دلاری داشت.

    پنبه هم که به عنوان طلای سفید و ماده اصلی کارخانه های نساجی از آن یاد می شود ۱.۳۳ دلار رشد قیمت داشت، و شکر هم ۲۲ سنت رشد قیمت را تجربه کرد.

    جهان در تامین مواد غذایی به سمت بحرانی می رود که آینده روشنی برای آن متصور نیست، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و رشد جمعیت، هم تولید را تحت فشار قرار می دهد و هم این که موازنه عرضه و تقاضا را به هم ریخته است.

    در ایجاد فشار برای تولید همین نکته کافی است که هر چه زمین گرمتر می شود قوه نامیه و عملکرد بالقوه بذور، به شدت کاهش می یابد که معنی آن کاهش تولید شدید در آینده است.

    از سوی دیگر جهان امروز در نقطه سر به سر تولید و تقاضا است و جنگ اخیر روسیه و اوکراین هم این مسئله را نشان داد که چگونه جنگ بین دو کشور رشد عجیب و غریب قیمت های جهانی را سبب شد. ذخایر کافی در انبارهای جهان نیست و هر شوک جدیدی به یک بحران غذایی فراگیر سبب می شود.

    * سه راهکا‌ر برای مقابله با بحران غذایی با تداوم رشد قیمت‌های جهانی

    در این میان سه راهکار وجود دارد، نخست اینکه تحقیق و پژوهش در تولیدات کشاورزی بیشتر شده و بهره‌وری تولید و یا تولید در شرایط سخت آب و هوایی بهینه شود.

    راهکار دوم این است که نهادهای بین المللی برنامه‌ای تدوین کنند که کشورها با اعمال عوارض سنگین، صادرات را محدود یا ممنوع نکنند.

    راهکار سوم باید تمرکز تولیدات کشاورزی روی محصولات اساسی و ضروری باشد تا از سطح زمین‌های کشت استفاده حداکثری شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *