×
×

سیاست کشورها برای تامین کالاهای اساسی/هند صادرات برنج را محدود کرد

  • کد نوشته: 480002
  • ۱۹ شهریور ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم‌ و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی و نیز مختل شدن عرضه کالا پس از جنگ روسیه و اوکراین کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وادار کرده تا صادرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محدود و یا ممنوع کنند و بر ذخیره انبارهای خود بیفزایند. اخیرا کشور هند روی صادرات برنج عوارض […]

    سیاست کشورها برای تامین کالاهای اساسی/هند صادرات برنج را محدود کرد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم‌ و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) خبرگزاری فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی و نیز مختل شدن عرضه کالا پس از جنگ روسیه و اوکراین کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وادار کرده تا صادرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محدود و یا ممنوع کنند و بر ذخیره انبارهای خود بیفزایند.

    اخیرا کشور هند روی صادرات برنج عوارض گذاشته و با این روش صادرات به کشورهای دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محدود کرده است.

    فایننشیال تایمز اعلام کرد: هند برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در داخل روی صادرات برنج محدودیت گذاشته است. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که قیمت کالاهای اساسی پس از جنگ روسیه با اوکراین و پاندمی کووید ۱۹ به شدت بالا رفت.

    بر اساس این گزارش، هند برای کنترل صادرات چندین واریته مختلف برنج، روز جمعه برای آنها عوارض تعیین کرد که پیش‌بینی می‌شود این اقدام روی قیمت این کالا در بازارهای جهانی، بسیار تأثیر گذار باشد.

    هند که به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج در دنیا به حساب می‌آید ۴۰ درصد تجارت جهانی این کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در داخل عوارض ۲۰ درصدی برای برنج سفید و برنج قهوه‌ای و برنج خرد‌شده و نیمه خرد‌شده تعیین کرده است. البته این عوارض برای برنج‌های باسماتی اعمال نمی‌شود. برنج باسماتی به عنوان واریته بسیار معروف است که عمدتا به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

    وزیر اقتصاد هند اعلام کرد: این اقدام به تعادل در بازار داخل کمک خواهد کرد.

    ناندرا مودی نخست‌وزیر هند اخیرا پس از شیوع کووید ۱۹ و نیز جنگ روسیه با اوکراین برای تامین امنیت غذایی و نیز مقابله با تورم در این کشور اقداماتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد.

    آشوک گولاتی، استاد دانشگاه در مرکز پژوهش و روابط اقتصاد بین‌الملل اعلام کرد که کاهش صادرات می‌تواند به تورم و افزایش قیمت غلات در بازار هند کمک کند.

    بر اساس این گزارش هند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۴۰ درصد تجارت جهانی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برنج را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و این اقدام می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازارهای جهانی شود.

    این گزارش می‌نویسد: باران‌های موسومی هند نیز امسال شرایط یکنواختی نداشته و نگرانی‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد کاهش تولید و بالا رفتن قیمت‌ها در شرایطی که هزینه‌های واردات هم بسیار بالاست بیشتر کرده است. تورم در این کشور حدود ۷ درصد است و از آنچه که رزرو بانک این کشور رقم ۴ تا ۶ درصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کرده بود بیشتر است. نرخ سود بانکی هم سه بار افزایش یافته است.

    پیشتر هند محدودیت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی صادرات گندم و شکر در سال جاری اعمال کرده بود، اما به دلیل اینکه قیمت در بازار داخل افزایش نیابد، برای اعمال محدودیت صادراتی روی برنج دست نگه داشته بود.

    هند در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۸.۸ میلیارد دلار برنج صادر کرد و هند بزرگ‌ترین بازار برنج غیرباسماتی در کشورهای نپال و بنگلادش و نیز امارات متحده عربی، عراق، مالزی و آفریقا دارد.

    ویتنام و تایلند هم پس از هند بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنج هستند و پیش‌بینی می‌شود صادرات آنها امسال ادامه داشته باشد. کشور تایلند امسال پیشنهاد کرده بود که کارتلی متشکل از ویتنام و دیگر کشورهای تولیدکننده شرق آسیا برای هدایت قیمت برنج تشکیل شود، اما هنوز این طرح اجرایی نشده است.

    سیاست محدودسازی صادرات از سوی بسیاری از کشورها اجرا می شود و این نگرانی وجود دارد که با کاهش عرضه در بازار قیمت های جهانی بیش از این افزایش یابد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *