×
×

شناسایی حدود ۶۰۰۰ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی

  • کد نوشته: 476777
  • ۵ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی اظهار کرد: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، تقریبا ۶۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم که شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در این سطح با وجود محدودیت‌های نیروی انسانی، منابع مالی و لجستیکی توسط […]

    شناسایی حدود ۶۰۰۰ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی اظهار کرد: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، تقریبا ۶۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم که شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در این سطح با وجود محدودیت‌های نیروی انسانی، منابع مالی و لجستیکی توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها صورت گرفته است.

    وی افزود: در حال حاضر ۳۵۰ گشت ویژه داریم و هر گشت ویژه باید به طور متوسط به ۱۷۱ روستا یا پلاک زراعی سرکشی کند.

    نیازی گفت: در استان‌های شمالی کشور، تقریبا حریم خالی میان شهرها و روستاها وجود ندارد و شهرها و روستاها به هم متصل شده‌اند.

    وی، هجوم نقدینگی به سوی زمین‌های کشاورزی، خستگی مردم از زندگی شهری و ویروس کرونا و ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز را از عوامل افزایش خرید زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری غیر مجاز آن طی دو سال اخیر عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که در دنیا، اراضی کشاورزی فقط باید به کشاورز فروخته شود.

    معاون سازمان امور اراضی کشور درباره مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی نیز گفت: ظرف ۸ ماه گذشته ۱۳ هزار و ۳۲۰ مورد از تغییر کاربری‌های غیر مجاز با هماهنگی دادستانی و یا از طریق اجرای حکم، قلع و قمع شده‌اند.

    نیازی تصریح کرد: از این میزان قلع و قمع، ۱۲ هزار و ۶۴۵ مورد در سطح ۴۸۳ هکتار با هماهنگی دادستانی و مربوط به سازه‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت و ۶۷۵ مورد اجرای حکم در سطح ۲۵ هکتار مربوط به بناهای ساخته شده بوده است.

    به گفته وی، در دراز مدت ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی قلع و قمع شده به چرخه تولید و کشاورزی باز می‌گردد.

    نیازی در مورد تغییر کاربری مجاز نیز اظهار داشت: از سال ۹۴ تاکنون ۴۵ هزار و ۵۱۳ مورد مجوز تبصره ۴ (طرح‌های کشاورزی) در سطح ۱۹ هزار و ۱۴۶ صادر شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *