×
×

شناسنامه دار کردن راهکار جلوگیری از برگشت محصولات کشاورزی صادراتی است

  • کد نوشته: 479065
  • ۱۸ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصول شناسنامه دار کشاورزی نشان می دهد محصول ما تحت کنترل است و دیگر محصول صادراتی برگشت نمی خورد. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی نژاد امروز در همایش روز جهانی سلامت غذا که در سالن جلسات سازمان حفظ نباتات […]

    شناسنامه دار کردن راهکار جلوگیری از برگشت محصولات کشاورزی صادراتی است
  • وزیر جهاد کشاورزی گفت: محصول شناسنامه دار کشاورزی نشان می دهد محصول ما تحت کنترل است و دیگر محصول صادراتی برگشت نمی خورد.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی نژاد امروز در همایش روز جهانی سلامت غذا که در سالن جلسات سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، افزود: وی اظهارداشت: در واقع محصول شناسنامه دار در بخش صادرات  نشان می دهد محصول ما تحت کنترل است و دیگر محصول ما برگشت نمی خورد البته برگشت محصول در دنیا امری رایج است که برای همه کشورها اتفاق می افتد.

    امروز از سامانه سماک با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سازمان حفظ نباتات رونمایی شد که کل تولیدات کشاورزی را از تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد می کند.

    وزیر جهاد کشاورزی افزود: کیفیت غذا باید در حد استاندارد و ایده آل باشد و عدالت در کیفیت و کمیت است که یکی از رسالت های ما در حوزه تامین امنیت غذایی بشمار می رود.

     وی تصریح کرد: هر چقدر در سازمان حفظ نباتات سرمایه گذاری کنیم هزینه درمان کمتری خواهیم داشت و مردم سالم و با نشاط داشته باشیم و از لحاظ اقتصادی نیز می تواند موثر باشد.

    ساداتی نژاد گفت: در ابتدای این دوره برگشت  محصول فلفل دلمه ای از روسیه داشتیم که بسیار پذیرش این موضوع سخت  بود اما هر تهدید و اتفاقی یک فرصت تلقی می شود.

    وی افزود:‌ شاید اگر این اتفاق در انتهای دوره دیگری می افتاد اقدامی برای آن و برای رفع آن انجام نمی شد اما در ابتدای دولت این اتفاق افتاد و ما ساز و کاری را برای آن مهیا کنیم تا دیگر چنین اتفاقی برای محصولات کشاورزی ما نیفتد.  

    وزیر جهاد کشاورزی افزود:  بنابراین از آنجا رسماً حوزه سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات محول شد با ایجاد یک معاونت و ساز و کاری که بتواند متولی این بخش باشد اکنون سازمانی که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی در بخش سلامت غذا پاسخگو است ساداتی نژاد ادامه داد: سازمان حفظ نباتات کشور با برنامه ریزی که دارد به طور قطع هر چه جلوتر برویم آینده بهتری خواهد داشت و مسائل و مشکلات نیروی انسانی و اعتبارات به تدریج تامین خواهد شد و این سازمان بر حوزه سلامت غذا تسلط بیشتری پیدا خواهد داشت.

    وزیر جهاد کشاورزی گفت:  امیدوارم به جایی برسیم که هر محصول غذایی که در کشور عرضه می‌شود دارای شناسنامه باشد و مردم به راحتی بتوانند به اطلاعات محصول دست پیدا کنند این شفافیت در تولید محصول علاوه بر اطمینان بخشی به مردم کشور باعث اطمینان دیگر کشورها می شود.

    وی افزود: در بحث سموم باید سموم تقلبی به طور کامل حذف شود  به طور مثال کشاورزان در مزارع پنبه داراب با این مشکل روبرو هستند که ما باید هرگونه خطا و تقلب را به صفر برسانیم که این بحث مربوط به آگاهی رسانی به کشاورزان برمیگردد  اینکه سم استاندارد درجه یک را به چه میزان ،چقدر و در چه طول دوره ای استفاده کنند و چه زمانی پس از استفاده  بتوانیم محصول را برداشت کنیم.

    وی تصریح کرد: این مهم نیز به ترویج و آموزش علمی در مزارع و اراضی کشاورزی بر می گردد که البته آگاهی رسانی بخشی به نظام مهندسی کشاورزی و  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین رسانه‌ها بر می گردد که می توانند با کمک یکدیگر این آگاهی رسانی را عملیاتی کنند.

     وی اضافه کرد: درخواست مطالبات پست قرنطینه و دغدغه ای که برخی دوستان دارند موضوع بسیار مهمی است که باید آن را برای کشور حفظ کنیم و این گنجینه بخش کشاورزی باید مورد صیانت قرار گیرد.

    به گفته وی،  به طور حتم باید پست قرنطیه از لحاظ نیروی انسانی  و تامین مالی  تقویت شود زیرساخت مهیا شده به شکل مطلوب پیش برود. وی ادامه داد: امیدواریم  با رونمایی از این دو سامانه حوزه غذا را تحت کنترل بگیریم.

    وی گفت: سم باید استاندارد باشد و این جزو وظایف ماست که باید مورد ساماندهی قرار بگیرد.

    وی آگاهی سازی کشاورزان را برای مصرف سموم مورد تاکید قرارداد و افزود: بحث مکانیزاسیون نیز از اهمیت برخوردار است  به نحوی که سم موثر در گیاه استفاده شود که این امر نیز نیازمند کمک شرکت های  دانش بنیان در تولید سم و مکانیزاسیون است. 

    وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات در بحث کنترل  آفات عمومی وظیفه خود را انجام داده است اظهارداشت: اکنون قرارگاه امنیت غذایی را داریم که در زیر مجموعه آن ستاد سلامت غذا است.

    ساداتی نژاد با بیان اینکه ما با بخش خصوصی رقابتی نداریم گفت:  وزارت جهاد کشاورزی رقیب بخش خصوصی نیست اگر بخش خصوصی صادقانه با قدرت و قوت وظایف خود را انجام دهد و اعتماد سازی کند به طور حتم می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم در عین حال بخش خصوصی خود باید ناظربرتولید محصولات خود باشند زیرا هرگونه تقلب و مشکل در این بخش تمامی مجموعه را زیر سوال می برد

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *