×
×

شکر در حالی وارد کشور می شود که‌ توان خودکفایی داریم

  • کد نوشته: 465104
  • ۱۷ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از صدا و سیما، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندر قند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد. مصرف شکر کشور در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ […]

    شکر در حالی وارد کشور می شود که‌ توان خودکفایی داریم
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از صدا و سیما، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندر قند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد. مصرف شکر کشور در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و از این میزان حدود ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ تن در ایران تولید می‌شود که این کمبود را می‌توان با ایجاد کارخانه‌های جدید، و افزایش راندمان تولید حل کرد.

    سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه‌های قند معمولاً به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد، گفت: ساخت یک کارخانه قند بسته به ظرفیت آن حداقل حدود هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و ما از بنیاد مستضعفان خواسته ایم در این حوزه ورود کند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه راه اندازی کارخانه‌های قند طی ۵ سال فعالیت کارخانه بازگرداننده می‌شود، گفت: ما می‌توانیم با افزایش تولید شکر علاوه بر ایجاد امنیت غذایی صد درصدی در این حوزه، صادرات هم داشته باشیم.

    مهاجر در مورد اینکه ایران کشوری کم آب است و تولید چغندر قند و نیشکر مصرف آب بالایی دارد، گفت: وزرات جهاد برنامه ریزی کرده تا چغندر به جای بهار و تابستان در پاییز و زمستان با کمک نزولات جوی و به اصطلاح استفاده از آب سبز تأمین شود.

    سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با هشدار اینکه سرانه مصرف شکر در ایران ۹ کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانی است، بر لزوم فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی بیشتر از زیان‌های مصرف زیاد شکر، با کمک وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: سرانه جهانی مصرف شکر سالانه ۱۸ کیلوگرم است، اما این عدد در ایران متأسفانه ۲۷ کیلوگرم است.

    وی در پایان بیان کرد: کشور ما در شرایطی است که می‌توانیم با فرهنگ سازی مناسب از سایر محصولات همچون خرما و کشمش بجای شکر استفاده کنیم که از یک سو به کاهش مصرف و واردات شکر، و سوی دیگر به بهداشت فردی و سلامت جامعه کمک می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *