×
×

شیرهای برگشتی کارخانه‌ها سر از لبنیات سنتی ها در می آورد

  • کد نوشته: 8555
  • ۱۲ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یک کارشناس صنعت لبنی گفت: شیرهایی که به دلیل بالابودن ضریب میکروبی کارخانه های لبنی خریداری نمی کنند سر از لبنیاتی های سنتی در می آورند که با جوشاندن کامل این شیرها هم نمی توان کامل این میکروب ها را از بین برد. تعداد لبنیاتی های سنتی در کشور طی […]

    شیرهای برگشتی کارخانه‌ها سر از لبنیات سنتی ها در می آورد
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یک کارشناس صنعت لبنی گفت: شیرهایی که به دلیل بالابودن ضریب میکروبی کارخانه های لبنی خریداری نمی کنند سر از لبنیاتی های سنتی در می آورند که با جوشاندن کامل این شیرها هم نمی توان کامل این میکروب ها را از بین برد.

    تعداد لبنیاتی های سنتی در کشور طی چند سال گذشته ۵ برابر شده و تعداد آنها بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود ۳ هزار واحد است که وزارت بهداشت مجوز بهداشت محیطی برای آنها می دهد و اقبال مردم هم از این گونه لبنیات در سالهای گذشته بیشتر شده است.

    محمد رضا بنی طبا در حاشیه بازدید خبرنگاران از یکی کارخانه های لبنی در حومه تهران، گفت: «شیرهایی که روزانه به کارخانه های لبنی می آید پس از آزمایشات مختلف و اطمینان از اینکه اینها عاری از هر گونه آلودگی و باکتری هستند به فرایند تولید کارخانه وارد می شود اما بخشی از اینها به دلیل اینکه آلوده است و با  استانداردهای سلامت منطبق نیست برگشت داده می شود و متاسفانه این شیرهای برگشتی سر از لبنیاتی های سنتی در می آورد.»

    تولید شیر با توجه به آمار وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ میلیون تن و حتی بیشتر است اما فعالان این حوزه به رقم ۸ میلیون تن اعتقاد دارند که رقم قابل توجهی از این تولید در دامداری های سنتی است که استانداردهای تولید صنعتی را ندارند یعنی بار میکروبی بیشتری و ضریب سلامت کمتری نسبت به صنعتی ها دارند  و به همین دلیل خرید آنها توسط کا رخانه ها کمتر است و برخی هم برگشت داده می شود.

    همواره این سوال مطرح بود شیری که با معیارهای کارخانه های لبنی همخوانی ندارد چه می شود و پاسخ کارخانه ها این بود که نمیدانیم! ما تنها ما از پذیرش اینگونه شیرها امتناع می کنیم.شیر یک محصول فسادپذیر است که اگر عمل پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون روی آن انجام نشود، میکروب های موجود در آن از بین نمی رود.

    *دولت در قیمت گذاری مداخله نکند

    بنی طبا گفت: دولت به بهانه اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت شیر می دهد در قیمت گذاری مداخله می کند و این به ضرر تولید کنندگان است، سودی که اکنون صنایع دارند در محدوده ۹ درصد  است سود این صنعت در بخش توزیع است که ۲۰ تا ۳۰ درصد می شود.

    این کارشناس لبنی گفت: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت لبنی حذف شود تنها ۷ دهم درصد در تورم سبد خانوار نقش خواهد داشت.

    وی اضافه کرد: از نظر قانونی صنعت لبنی تا ۱۷ درصد می تواند سود داشته باشد که الان اینطور نیست، دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان بهانه مداخله در قیمت گذاری را بردارد.

    بنی طبا در پاسخ به اینکه شما میخواهید صنایع به سود ۱۷ درصد برسد که در اینصورت فشار به مصرف کنندگان خواهد آمد، گفت: به دنبال این هستیم که از قشر ضعیف و کم برخوردار حمایت کنیم در این زمینه نامه ای انجمن صنایع لبنی نوشته که  در صورت لغو قیمت گذاری ۲ میلیون تن شیر به دهک های پایین و کم برخوردار با قیمت یارانه ای داده شود.

    * جلوی فساد نهاده ها را بگیرید و بودجه شیر مدارس را تامین کنید

    وی با بیان اینکه دولت امسال شیر مدارس را نداده است، گفت: بودجه شیر مدارس ۴۵۰ میلیارد تومان است که دولت بودجه ندارد اما می شود با جلوگیری از فساد هایی که در واردات نهاده ها رخ می دهد چنین بودجه هایی را تامین کرد.

    دولت طرح توزیع شیر در مدارس را باتوجه به اهمیت این محصول غذایی درتغذیه و سلامتی سالهاست در مدارس توزیع می کند البته معمولا این توزیع به طور ناقص اجرا شده است اما در تامین نیاز به ویژه مدارس مناطق کم برخوردار اهمیت داشت.

    امروزه حال صنایع لبنی، دامداران و مصرف کنندگان هیچکدام خوش نیست، در این حلقه کسی رضایتی ندارد، دلایل زیادی دارد که در حالت کلی در زنجیره معیوب از دامداری تا رسیدن به دست مصرف کننده باید ریشه های آن را جستجو کرد، نبودن سیاست های مناسب بازار و صادرات و نیز تامین نهاده ها را هم باید به این بخش اضافه کرد.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *